Erykah Badu - New Amerykah Part Two: Return of the Ankh (2010)

Soul
Label: Motown

1. 20 Feet Tall (3:24)
  2. Window Seat (4:49)
  3. Agitation (1:33)
  4. Turn Me Away (Get MuNNY) (5:26)
  5. Gone Baby, Don't Be Long (4:39)
  6. Umm Hmm (4:36)
  7. Love (6:01)
  8. You Loving Me [Session] (1:04)
  9. Fall in Love (Your Funeral) (6:06)
  10. Incense (3:26)

met Kirsten Agnesta

11. Out My Mind, Just in Time (Part 1, 2 & 3) (10:21)
  12. Jump Up in the Air (Stay There) * (4:25)

met Lil' Wayne en Bilal

tuktak
mooie nieuwe klassieke plaat van badu. even wennen want ik had een part two in gedachten als part one. echter is het experimentele hier losgelaten en heeft badu een stapel prachtige liedjes in elkaar gedraaid. niet in de laatste plaats natuurlijk door een rijtje producers om van te likkebaarden, ik noem bv een 9th wonder, een madlib, j dilla en questlove.
echter alles in dienst van badu, die met haar stem en teksten weer sterk weet te opereren.
het makkelijke wegluisteren heeft als valkuil dat het wat simpel over kan komen, echter verdient deze plaat zeker meer luisterbeurten om een beetje goed te kunnen doorgronden. eenmaal in de erikah badu vibe kan een positieve reactie daarop nog onmogelijk achterblijven.

avatar van kemm
Soms vraag ik me of het wel gezond is zo met een artiest te dwepen. Geen enkel van haar albums staat lager gequoteerd dan 4,5*. Ze vijf jaar op rij live gaan zien, al moet arme ik naar de Côte d’Azur. Erykah Badu dwingt me. Overdreven, toch?
En op zulke momenten komt er een clip als ‘Window Seat’ om de puntjes weer op de i te zetten. Niet gewoon de beste Soulzangeres van deze generatie, maar een artieste pur sang, zo wordt opnieuw bewezen! De muziek van ‘Window Seat’ ademt weer na Part One, Badu vindt zichzelf opnieuw uit en niet enkel muzikaal. Een song over de vrijheid van het individu en persoonlijke groei wordt gesymboliseerd door Badu die door de straten van Dallas loopt haar kleren uittrekkend en eenmaal naakt, neergeschoten wordt door Groupthink (check haar twitter maar voor meer info) net op de plek waar ook JFK destijds werd vermoord. Amerika staat nu reeds een week op z’n kop, de boodschap en de oprechtheid waarmee die gebracht wordt lijkt volledig aan hen te ontsnappen. Terzelfdertijd is er wel een pracht van een video afgeleverd die al die MTV-clips het nakijken geeft, en dat met een veel lager budget - zelfs met de boete van $500 voor onzedig gedrag meegerekend.

Met de controverse is New Amerykah Part Two: Return of the Ankh wel gelanceerd. ‘Window Seat’ zegt het al: de natuurlijkheid van muziek maken primeert weer, het emotionele staat terug centraal. Ver weg dus van het electronischere, politiek beladen Part One. De rechterhelft van de hersenen tegenover de linkerhelft, zegt ze zelf. Twee compleet andere albums en toch heeft dit tweeluik een duidelijke verbondenheid. We zien namelijk veelal dezelfde producers terug, dit keer met een andere aanpak. Het swingt als nooit tevoren, Badu brengt ons funk zoals alleen Badu dat kan. Het begint voornamelijk met ‘Agitation’, een song van amper 1 minuut 33, maar misschien wel de beste minuut 33 van het album! Geproduced door Shafiq Husayn, die het geweldig opbouwt met al de juiste insrumentaties. Het lijkt wel een song weggelopen van zijn eigen album Shafiq En' A-Free-Ka (future classic people!), misschien is dat ook wel zo. In ieder geval is de toon gezet voor de volgende paar songs. ’Turn Me Away (Get MuNNY)’ is gemodelleerd naar de song van Sylvia Striplin, maar Erykah’s aanpak weet met de pluimen te gaan lopen. Pompende baslijnen blijven komen met ‘Gone Baby, Don’t Be Long’, het refrein zal ook nog wel een paar dagen in de gordijnen blijven hangen.
‘Umm Hmm’ brengt een Madlib die me minder aanspreekt, de Madlib van de opzichtige samples. Geef mij dan maar z’n andere productie: ‘Incense’. De harp van Kirsten Agnesta tegen een geluidsmuur van wat getuut en gefluit met op het juiste moment de beat die komt invallen en Erykah die tegen het einde nog wat komt wegkreunen: nummers kunnen soms zo eenvoudig geniaal zijn. Ook R.I.P.J.D.I.L.L.A. krijgt weer zijn plekje op het album met ‘Love’. Z’n productie wordt perfect getransformeerd om het plaatje binnen het album te doen kloppen. Het opzwepende ‘Fall in Love (Your Funeral)’ doet ook zijn werk: “You don’t wanna fall in love with me”, ik begon het bijna te geloven... "Falala".
‘Out My Mind, Just in Time’ is de driedelige afsluiter, begeleid door James Poyser en Georgia Anne Muldrow. Een tweede ‘Green Eyes’ is het niet geworden. De ene keer is hij bijna even geweldig, maar de andere keer luistert het gewoon lekker weg zonder meer. Afsluiten doet ‘Out My Mind’ in ieder geval prima.

Het is niet evident om jezelf te blijven heruitvinden; menig hedendaags soulartiest vervalt na verloop van tijd dan ook in herhaling. Erykah Badu blijft nieuwe facetten van zichzelf blootleggen met elk nieuw project en weet dat op een interessante manier te brengen. De liefde blijft dus duren: ook Return of the Ankh op 4,5* en als het kan een zesde jaar op rij live! De uiteindelijke bedoeling van deze liefde is om te eindigen in ‘crocheted pants’... Al wie deze laatste zin begrijpt is net zo’n fanboy als ik.

avatar van keest
Wordt met elke luisterbeurt beter.

avatar van Niek
Heb em net eindelijk binnen. Uitgebreide reactie volgt nog. Vind het wel mooi dat van elk nummer de lyrics in het boekje staan op eentje na. Bij You Loving Me (Session) staat slechts: (lyrics too terrible to write)

avatar van Dorstlesser
Jaaaa, dit IS lekker.

avatar van Niek
Na een vliegende start van haar carrière met het prachtige Baduizm en de minstens even sterke liveversie daarvan werd ze gekroond tot de nieuwe soulkoningin. Een status waar ze volgens sceptici niet goed mee omgegaan is. Elke plaat die volgde kenmerkte zich door weer drukker, gekker en taaier te zijn dan haar voorganger. Geen hapklare stukken catchy soul, maar politiek geëngageerde, filosofisch getinte crossovers van tal van genres. En dat terwijl het leeuwendeel van de massa alleen maar een tweede Baduizm wilde zien verschijnen.

Nu in 2010 verrast ze door eindelijk grotendeels terug te keren met de sound waar het ooit mee begon. Zelf licht ze dit toe met de nodige (medische) kennis van zaken: “Part One: The 4th World War was met haar politieke en kritische karakter een plaat van mijn linker hersenhelft: mijn gedachteproces was daar meer analytisch. Deel twee komt van de rechterhelft van mijn hersenpan, mijn gevoelens en emoties. It’s just about beats and rhymes in a cipher.”

De vergelijking met Baduizm is nu dus wel een logische. Toch kun je Return of the Ankh onmogelijk Baduizm II noemen, daarvoor is het nuanceverschil te groot. Waar het vermaarde debuut zich kenmerkt door een organische en voor soul meer klassieke instrumentatie zijn op Return of the Ankh vooral volle harmonische producties te horen. Ook zit er verschil in de manier van opbouw tussen beide platen. Waar op de plaat uit 1997 de nummers zelf een duidelijke opbouw kennen maar zich onderling weinig van elkaar onderscheiden qua klank, is dat op dit nieuwe album juist andersom. Zo volgt na de minimalistische albumopener 20 Feet Tall de kalme leadsingle Window Seat. Vervolgens gaat Badu via het muzikale bruggetje Agitation door naar het meer funky Turn Me Away (Get Munny).

Hoewel Erykah dus af en toe alsnog een klein beetje afstand neemt van de pure soul/r&b, blijft dit zeer beperkt. Hiphop is dan ook ver te zoeken op de plaat (het bonusnummer Jump in the Air met Lil Wayne niet meegerekend). Het boekje, oftewel de credits, doen echter anders vermoeden. Aangezien alles in dezelfde periode opgenomen is als deel één ligt het al in de lijn der verwachting dat veel van de producers ook dezelfde zullen zijn. Toch is het leuk om te zien dat 9th Wonder, Madlib en J Dilla weer van de partij zijn. Ook Questlove brengt zijn kicks en snares weer ten gehore voor de souldiva. Andere bekende namen zijn James Poyser (die op heel Erykahs discografie zijn stempel heeft gedrukt), jazzdrummer en producer Karriem Riggins, creatieveling Georgia Anne Muldrow en de minder bekende Ta’Raach.

Met dit grote aantal beatbakkers, en in acht nemend dat Badu zelf ook een aantal producties voor haar rekening neemt, is het een compliment waard dat het album geen moment haar samenhang verliest. Bovendien ontlopen de nummers elkaar nauwelijks qua kwaliteit, wat er ook toe bijdraagt dat het album erg gemakkelijk wegluistert. De genoemde hit Window Seat is dan ook niet per se een uitschieter.

Het slotstuk Out My Mind, Just in Time komt daar eerder voor in aanmerking. Het verdient een speciale vermelding dat de eigenzinnige Georgia Anne Muldrow naast haar productionele bijdrage eveneens de drums, de bass en het keyboard voor haar rekening neemt op deze betoverende afsluiter. Net zoals de eerdere slotstukken Green Eyes (van Mama’s Gun uit 2000) en Telephone (van New AmErykah Part One uit 2008) is ook deze track met zijn dikke tien minuten veruit de langste van haar plaatgenoten. Naast de puike instrumentatie zijn het de prachtige lyrics die in dit muziekstuk tot de verbeelding spreken. Het is natuurlijk een understatement dat Erykah Badu niet de eerste is die het thema liefdesverdriet aansnijdt, maar de breekbaarheid die ze zowel in de tekst als in haar stem weet te leggen is verbluffend mooi. “I’m a recovering undercover over-lover//Recovering from a love I can’t get over…//Recovering undercover over-lover//And now my common law lover thinks he wants another.”

Dat de Motown-artieste een speciale plek inneemt in de muziekwereld komt misschien nog wel het best tot uiting met het nummer Fall in Love (Your Funeral). Hierin word namelijk exact dezelfde kenmerkende sample van Eddie Kendricks gebruikt als in Alicia Keys’ Unbreakable. Objectief bekeken dus jatwerk van jatwerk, maar subjectief gezien weet Badu van deze sample een veel betere track te kneden dan de genoemde hitmachine die toch zeker niet de eerste de beste artieste is.
Zo heerst er een groot gevoel van tevredenheid als Return of the Ankh is afgelopen. Erykah Badu bewijst alles wat ze al bewezen heeft opnieuw. Dat de teksten wat eenzijdig zijn in vergelijking met haar eerdere werk is enkel het logische gevolg van het feit dat het een gevoelsplaat betreft. Het album klopt aan alle kanten en kent geen enkel dal. Daarentegen zijn de pieken, voor Badu-begrippen, ook niet bijzonder hoog. Return of the Ankh is zonder echt grote indruk te maken een bevestiging van de grootse kwaliteiten van een groot veelzijdig artieste.

Reeds verschenen op Hiphopleeft.nl

avatar van Reijersen
Niek, vindt je ook Mama's Gun zo afwijkend dan?

avatar van Niek
Nee, maar de lijn werd daar wel ingezet. Ik zeg toch dat elke nieuwe plaat afwijkender was dan haar voorganger? Dus Mama's Gun is nog niet heel vreemd, maar met schreeuwerige Penitentiary Philosophy, het hiphop Bad Lady en de nummers die in elkaar overfaden (dat blok 3,4,5 is bijna een soort jamsessie) is het wel gewaagder dan Baduizm. Dat werd vervolgens door gezet met Wordwide Underground en Part One.

avatar van Reijersen
Niek schreef:

Oké, daar heb je natuurlijk gelijk in. Ik las het anders.

Vind 20 Feet Tall echt saai en skip ik gelijk. Fall In Love (Your Funeral) vind ik ook niet veel aan, maar skip ik niet. Dat zijn voor mij de minpuntjes van dit album. Voor de rest is het echt geweldig. De laatste 2 nummers gaan bij mij elke keer op repeat

avatar van thelion
De Soul is terug, waren het op haar vorige 2 albums de hiphop beats die de overhand hadden, op deze is het weer veel meer Soul en Funk dat de klok slaat en dat vind ik persoonlijk een hele verbetering (was niet echt onder de indruk van de vorige 2).

Maar is dit nu de Badu zo als ik haar wil horen?
Ja en nee.
Ja omdat ik deze melodieën en sound meer kan warderen en Nee omdat het tog niet is wat ik gehoopt had dat het zou zijn. Had de verwachting en stille hoop dat ze terug zou grijpen op haar begin periode, maar helaas is dit album een soort van mengelmoes van van alles en nog wat. Vind het zelf een beetje rommelig.

Ze is weer opweg richting haar betere werk uit het begin van haar carriere, maar om de een of andere reden weet ze de juiste "touch" op dit album nog niet te kunnen vinden.

Ze is in iedergeval wel weer op de goede weg naar het maken van de betere Neo-Soul. Ik zie dit album dan ook als een nieuw begin.

3.5*

avatar van Choconas
Sinds begin april staat Return of the Ankh steevast op 1 in mijn rotatielijst. Erykah's nieuwste fascineert me mateloos, ik kan hier maar geen genoeg van krijgen. Het eerste New Amerykah-deel was erg sterk georiënteerd op hiphop; op dit album is er weer veel ruimte voor soul en funk. Toch apart dat de liedjes van beide albums naar verluidt tijdens dezelfde sessies tot stand zijn gekomen. Het begin is met 20 feet tall nog wel wat aarzelend, maar daarna komen in sneltreinvaart briljante nummers voorbij als de pakkende single Window seat, de Steely Dan-referentie Agitation, het funky Turn me away (get MuNNY) en Umm hmm, om ten slotte af te sluiten met het fantastische, driedelige stuk Out my mind, just in time. Voor slechte nummers is op deze plaat in het geheel geen plaats. Wat mij betreft is Erykah Badu op Return of the Ankh in bloedvorm. Subliem meesterwerk!

avatar van principal2000
Miss Badu mixt in mijn ogen op dit album de stijl van haar eerste 2 albums met die van de 2 daarna. Het resultaat mag er wel zijn. Ik vind dit zeker niet haar beste plaat, maar ze toont weer aan een van de betere -zo niet beste- soulartieste van haar tijdperk te zijn. Het album had van mij wel wat langer mogen duren, onder voorwaarde dat de kwaliteit gewaarborgd werd. Als deze dame blijft doorgaan met het uitbrengen van albums die niet onder een bepaalde ondergrens komen, gaan we wellicht over een tijdje nog spreken van een levende legende.

Berichten verplaatst naar Erykah Badu

avatar van Soulistic
Klopt het dat er alleen een gecensureerd album is uitgebracht?
Bijvoorbeeld in "You Loving Me (Session)" vallen er wel wat stiltes ....
Iemand enig idee?

avatar van kemm
Denk het wel ja. Ik heb zowel een digitale versie als de originele cd, en ze zijn allebei gecensureerd. Ook merkbaar op de laatse track bv., daar wordt 'shit' 'sh'. Snap niet goed waarom, best wel... stom eigenlijk.

avatar van Soulistic
Thanks Kemm
Ik heb ook de originele cd, en 't viel me gelijk op.
Nou ja, 't zal...maar snappen doe ik het niet...

avatar van Niek
Wat is Fall in Love ontzettend chill zeg. Daar kan ik echt helemaal in opgaan, fantastisch!

avatar van midnight boom
Ik had vandaag New American Part one, voor een euro bij de free record shop gekocht. Fantastische koop natuurlijk, alleen had de man achter de kassa de verkeerde cd in het hoesje gedaan: hij had part Two ipv part one in mijn hoesje gedaan...
Wat een geweldige cd is dat zeg... de eerste luisterbeurt zit er nu op, en ik ben onder de indruk
Ik denk daarom ook niet dat ik hem ga terug bregen ik download gewoon Part one, stop ik in mijn hoesje... en dan hen ik part two ook nog eens... haha

Zo nu snel weer in de cd-speler stoppen

avatar van Choconas
Daar bof je erg mee, midnight boom! Het enige dat je nu wel moet missen, is het sublieme artwork van Return of the Ankh. Maar wie weet kun je dat ook nog eens voor weinig te pakken krijgen. Ik heb dit album namelijk al voor 6,99 euro bij het Duitse rode multimedia-warenhuis zien liggen. Overigens blijft het wonderlijk hoe cd-prijzen schommelen: voor 4th World War moest je vorig jaar (twee jaar na de release) nog minstens 18 euro neertellen en nu is hij kennelijk voor één euro te koop. Grote kans dat je over twee jaar weer 20 euro moet betalen. Voor één euro zou ik deel 1 trouwens alsnog kopen, als ik jou was, dan heb je ze allebei voor twee euro.

Voor wat betreft de muziek: zo lyrisch als ik half mei was over dit album, ben ik nog steeds! Misschien wel honderd luisterbeurten verder, blijft het album me mateloos fascineren. Wat mij betreft is Return of the Ankh de kers op de toch al niet te versmaden taart van mevrouw Badu.

avatar van midnight boom
Choconas schreef:

haha dat is een goed idee, daar had ik nog niet bij na gedacht: ik ga er naar op zoek

avatar van FlyLo
Die extra track is wel gruwelijk slecht zeg. Videoclip incl.

avatar van Choconas
Kan je geen ongelijk geven, FlyLo. Ik ben erg blij dat dat nummer niet op de cd staat!

avatar van kemm
De nieuwe clip voor Gone Baby, Don't Be Long is dan een heel pak leuker!
Van de hand van Flying Lotus.

avatar van Madjack71
Madjack71 schreef: ..Relaxte plaat, die nergens stoort, maar ook niet heel erg boeit.
Erykah heeft een prima laid back stem en de beats zijn zwoel, zonder te overheersend te worden.
Maar kan eerlijk gezegt geen nummer noemen die mij is bij gebleven.
Prima om op te zetten voor zo op de achtergrond, of als je een rustig stukje aan het cruisen bent.

Een bericht bij Worldwide Underground van Badu, die m.i. hier ook opgaat..er blijft niets hangen. Nummers als You loving me, die niets toevoegen, maar och och wat is het leuk om wat slap te lachen op een album, wat authentiek. Nou umm hmm dit album weet mij niet echt te boeien.