Keep of Kalessin - Reptilian (2010)

Noorwegen
Label: Nuclear Blast

1. Dragon Iconography (7:30)
  2. The Awakening (8:19)
  3. Judgement (5:10)
  4. The Dragontower (4:43)
  5. Leaving the Mortal Flesh (4:25)
  6. Dark as Moonless Night (5:50)
  7. The Divine Land (6:47)
  8. Reptilian Majesty (14:13)
avatar van Don Cappuccino
Een nieuw album van Keep of Kalessin, daar heb ik best wel zin in. Kolussus was namelijk een geweldig album. Dit album begint in ieder geval ijzersterk met Dragon Iconography, nog beter dan Kolussus. The Awakening is ook goed, maar er zitten paar passages in die mij niet zo bevallen. Een zwaar minpunt is The Dragontower, wat een enorm zeiknummer, zeg Gelukkig is Leaving the Mortal Flesh weer goed, maar Dark as Moonless Night is ook niet echt een goed nummer. The Divine Land is ook goed, maar van mij had de cleane zang bij dat nummer weg gekunnen. De afsluiter is gelijk het beste van het album, namelijk het 14 minuten durende Reptilian Majesty. Hard, episch, atmosferisch, alles wat een hele goede Keep of Kalessin-track heeft. Dit is tot nu wel het beste nummer van de band. Een goed album, met toch paar zware minpunten, ik kom uit op 3,5 sterren.

avatar van Edwynn
Grappig dat je de The Dragontower juist als grootste draak bestempelt. Met dat nummer hebben deze heren getracht aan het songfestival mee te gaan doen. Ze kwamen niet verder dan de halve finale.
De rest van het album moet ik nog horen. Maar dat ligt blijkbaar niet in de lijn van Keep Of Kalessins Sha la la li variant, begrijp ik? Armada vond ik wel aardig en Kolossus vond ik wat minder.

avatar van Don Cappuccino
Nee, de rest is goed tot zeer goed, vooral het laatste nummer is echt geweldig.

avatar van Spock2011
Ik was deze helemaal vergeten, maar was ook echt een topper van vorig jaar. Reptilian is echt het epische hoogtepunt van de carrière van Keep of Kalessin. Wat Kolossus zo anders maakte van Armada, zet Reptilian voort. Het resultaat zijn Dragon Iconography, The Awakening, Judgment, Leaving the Mortal Flesh en Reptilian Majesty. The Divine Land is een heerlijk agressief nummer en The Dragontower is een lekker meezingnummer. Hoewel die enigszins omstreden is, moet ik er echter op wijzen dat veel bands een dergelijk nummer hebben (Run to the Hills ) dus een echte misdaad kan ik zoiets niet noemen. Ascendant op de voorganger had ook een aardig catchy melodische lijn, maar dat wordt verveelvuldigd op The Dragontower en echt erg kan ik dat niet noemen. Een leuke afwisseling .

avatar van Metalhead88
Zojuist het oeuvre van deze heren even beluisterd ter voorbereiding op het concert van 24 september. Reptilian vind ik tot nu toch het bruutst om te horen.
Ik ben zelf niet zo heel vies van die melodieuze momenten qua zang, over het algemeen vind ik van tijd tot tijd ook wel aangenaam.
Dit album combineert naar mijn mening het beste van beide voorgangers. De donkerheid en de bombast van Armada enerzijds, en de technische vooruitgang van Kolossus anderzijds. Daarnaast voegt het album op zichzelf ook een goeie nieuwe sound toe aan hun werk. Voor mij is dit een echte viersterrer.

avatar van Metalhead88
Oeps, ik bedoelde 23 september.

avatar van Don Cappuccino
Ik heb liever Kolossus. Deze is op sommige momenten echt niet normaal goed en bij andere echt extreem slecht. Bij het eerste heb ik het over Reptilian Majesty en bij het tweede The Dragontower.

Kolussus heeft ook een betere productie naar mijn mening, een stuk puurder en organischer. Daar zijn de nummers ook langer en zitten toch wat meer met avontuur in elkaar. En daar hou ik meer van.

Don Cappuccino schreef:

Mijn eerste reactie was wat rommelig. Hoe meer luisterbeurten ik geef aan de albums, hoe meer ik neig te gaan luisteren naar Kolossus, zeker vanwege nummers als Warmonger, Against The Gods en Ascendant.
Ik denk dat dat precies komt door wat je hier stelt.
Aan de andere kant zou ik niet zonder Reptilian kunnen. Wat de Dragontower betreft, tja...een draak van een nummer, om het maar zo te zeggen, maar goed, daarnaast vind ik ieder nummer op Reptilian toch wel ass-kicking qua bombast en tegelijkertijd toch nog een relatief zuivere productie. Bij dit album krijgt de subwoofer het behoorlijk naar z'n zin, terwijl ik dat bij Kolossus toch minder ervaar. Ik ben het qua slechte productie wel met je eens wat betreft vocalen en lead gitaar op veel momenten, daar is naar mijn mening te weinig volume aan gegeven (of te veel aan de rest, tis maar hoe je het bekijkt). Best zonde, wat dat betreft.
Het zal mij trouwens benieuwen welke nummers er live uiteindelijk het meest blijven hangen...