Thinkman - The Formula (1986)

Label: Island

1. Best Adventures (4:48)
  2. The Formula (7:17)
  3. Legend (4:36)
  4. The Ecstasy of Free Thought (5:45)
  5. The Conflict (4:23)
  6. The Challenge (4:24)
  7. The Days of a Champion (4:40)
  8. There Shines Our Promised Land (7:34)
avatar van foxhusky
Thinkman was de band van producer Rupert Hine. Onder andere het fraaie Human's Lib uit 1984 van Howard Jones en de albums van The Fixx zijn door Rupert Hine geproduceerd. James West-Oram van the Fiixx speelt ook mee in Thinkman, net als Steward Copeland van The Police.

De titeltrack "The Formula" is een erg lekker lang popnummer. De rest doet me niet zo veel.

Rik H.
Deze plaat destijds op een cassettebandje gezet en erg veel gedraaid.
Doordat het cassettedeck al lang geleden naar de zolder is verhuisd, heb ik deze plaat zo'n jaar of 20 niet gehoord. Op zoek naar de LP versie zag ik tot mijn grote geluk dat alles van Thinkman inmiddels ook in ITunes Musicstore te downloaden is.
Dus inmiddels luister ik geheel digitaal naar deze erg goede plaat!
Al wil ik 'm nog steeds erg graag op vinyl hebben, heb met New Gold Dream van de Simple Minds gemerkt dat dit soort muziek erg goed klinkt via platenspeler (die inmiddels samen met mijn LP's weer in de kamer staat).
De mooie heldere productie van The Formula is van Rupert Hine, die zelf ook alles zo'n beetje ingespeeld heeft met hier en daar wat hulp. En voor de kenners is zijn stem natuurlijk uit duizenden herkenbaar.
De hulp die het meeste opvalt is die van Fixx gitarist Jamie West-Oram, zijn typische Fender geluid past perfect in de muziek van Thinkman.
De zwaar op synthesizers leunende muziek klinkt allemaal net niet gedateerd na 24 jaar, dat zal waarschijnlijk ook komen door de huidige eighties revival van White Lies, Editors, She Wants Revenge etc.
The Formula is net wat evenwichtiger en daarmee wat mij betreft een stuk beter dan de tweede Thinkman plaat, Life Is A Full Time Occupation

Ozric Spacefolk
Behalve Stewart Copeland en Jamie West-Oram verdient Lisa Dalbello ook wel een vermelding... Zij doet immers enorm haar best op het titelnummer en There Shines Our Promised Land...

Nog een gast is overigens Christopher Thompson (MM Earthband)...

Overigens is Thinkman geen band, maar een scam, opgezet door Rupert Hine...
Hij huurde acteurs in voor videoclips en interviews en deed net alsof Thinkman een kwartet was...
Het werkte, iedereen trapte er in... Hij wilde hiermee aantonen hoe makkelijk het is, om mensen te manipuleren... Daar gaat ook het merendeel van de liedjes om...

Al om al, weer een klasse plaat van Rupert Hine...

Rik H. schreef:

Dit is ook gewoon een Rupert Hine soloplaat.

Top album inderdaad van Ome Rupert die bij dit soort groepen ( ook bij the Fixx) een top geluid produceerde. Maar van RUSH had hij fa moeten blijven. Dat is meer werk voor Terry Brown en Bob Rock

Neal Peart schreef:

Nogmaals, dit is een soloplaat. Grappig dat mensen er nog steeds intrappen, dat dit een band is. Rupert verzon een band. De mannen op de hoes en in de videoclip zijn acteurs.

avatar van Mssr Renard
De meest toegankelijke Rupert Hine-plaat uit zijn jaren 80-synthpop-periode.

Ik noem dit met opzet een Rupert Hine-plaat, want Thinkman was een gefingeerde band. Een experiment van Hine om aan te tonen hoe makkelijk het is om de media voor de gek te houden.

De bandleden op de hoes zijn allemaal acteurs en deze acteren ook in de promo-video's. De echte muzikanten op deze plaat zijn (naast Hine op drums en keyboards), Lisa Dalbello (zang), Chris Thomson (zang), Jamie West-Oram (gitaar) en Stewart Copeland (drums). Een bonte verzameling fijne popmuzikanten dus.

De plaat zelf is een conceptalbum welke een kritische blik werpt op het media-landschap. Het is wat hoogdravend en belerend, maar dat neemt niet weg dat veel van de teksten van partner Jeanette Obstoj, nog steeds erg relevant zijn (ik noem de bijtende tekst van Legend).

Muzikaal is het erg pop/new-wave/synthpop gericht. De songs komen wat luchtig over, een beetje in de richting van Mike & the Mechanics en Mr. Mister.

Ectsasy of Free Thought moet nog even genoemd worden als mijn lievelings 80's-pop-song met een waanzinnige gitaarsolo van Jamie West-Oram.

avatar van BlauweVla
Prachtig jaren 80 album. In Miami Vice was "Best Adventures" te horen.
Net als vele oude optredens die ik op YouTube kijk van allerlei acts: wie zien we eigenlijk op het podium? Soms bandleden die nieuw zijn en de stukken van het vorige bandlid playbacken. Of een stel modellen, zoals ook bij Thinkman. Daar heeft Rupert Hine best wel risico mee genomen, stel dat dit naar buiten gekomen was destijds? Al was het dan wel aan te halen dat hij als producer en 'frontman' eigenlijk het grote brein achter het hele project was. Het schijnt dat hij het gedaan heeft, omdat zijn soloplaten begin jaren 80 niet makkelijk in de mark te plaatsen waren, een band blijkbaar wel. De muziek is ook wat rechtlijniger over het algemeen, maar ten alle tijden kwalitatief hoogstaand. Het centrale thema van het album is mediamanipulatie, waar kijken we eigenlijk naar, dit gaat dus ook op voor de 'band' zelf.

Rupert Hine 1947 - 2020