Atomkraft - Queen of Death (1986)

Label: Neat

1. Queen of Death (3:49)
  2. Protector (4:22)
  3. Demolition (2:21)
  4. Funeral Pyre (3:42)
  5. Mode III (2:36)
avatar van Metalhead99
Vooruit, laat ik hier dan maar 3,5* voor geven. De productie is uiteraard niet geweldig, maar dit past wel bij de band en ze laten hier toch horen nog best veelzijdig te kunnen zijn. Van de lekker rossende, rockende opener "Queen of Death" zit je er gelijk goed in. Net wanneer het een beetje lijkt in te gaan kakken en "meer van hetzelfde" begint te worden, komt men met het sfeervolle "Funeral Pyre". Zo'n beetje het eerste nummer van ze dat ik hoorde dat een dusdanige, kalmte/sfeer bevatte.
Een sterk nummer dat opgevolgd wordt door een prachtige akoestische track met de naam "Mode III". Door middel van deze twee laatstgenoemde nummers laat deze band hier toch goed horen dat ze meer in hun mars hadden dan weer "zo'n NOWBHM band" waar er al velen van in het circuit bekend waren.
Een lekkere EP voor de liefhebbers van o,a, old school Maiden.

avatar van Edwynn
Op de rudimentaire heavy/speedmetal loop ik vaak erg hard. Het klinkt wel allemaal een beetje onbeholpen maar dat maakt het nu juist charmant. Tony Dolan doet in de ruige momenten erg denken aan Cronos van Venom. Een paar jaar later zou hij hem ook daadwerkelijk gaan vervangen bij datzelfde Venom.
Soms probeert hij de zingen zoals op Funeral Pyre en dan lijkt hij meer op Mike Muir van Suicidal Tendencies. Maakt allemaal niet uit. Atomkraft brengt heerlijk ambachtelijke 80's metal zonder al teveel poespas. En dat gaat er hier in als koek.