Elvis Presley - Elvis Now (1972)

Label: RCA

1. Help Me Make It Through the Night (2:49)
  2. Miracle of the Rosary (1:52)
  3. Hey Jude (4:31)
  4. Put Your Hand in the Hand (3:17)
  5. Until It's Time for You to Go (3:59)
  6. We Can Make the Morning (3:56)
  7. Early Mornin' Rain (2:57)
  8. Sylvia (3:18)
  9. Fools Rush In (Where Angels Fear to Thread) (2:41)
  10. I Was Born About Ten Thousand Years Ago (3:12)
EVANSHEWSON
Kocht deze onlangs op een rommelmarkt (voor Nederlandsers : een Vlooienmarkt !) voor 5 €, samen met de cd "For LP Fans only".
Vind hem lang niet slecht. Dit is niet Elvis op topniveau, maar sommige songs zijn echt mooi in Elvis' uitvoering. Van Hey Jude (Beatles) bakt hij echter niets !
Tracks 5.6.7 en 1 zijn echter méér dan behoorlijke uitvoeringen. Géén plaat die je beslist moet hebben, natuurlijk, maar slecht vind ik deze toch niet; 3.5 sterren lijkt me billig, toch ? *** 1/2

Op het album "The Nashville Marathon" staat take 9 van het nummer "Sylvia" en is voor mij het allerduidelijkste voorbeeld van hoe over-orkestratie een prachtnummer kan verkrachten.
Of die take 9 wel of niet mooier is dan de master is niet eens belangrijk, maar de ingetogenheid van het nummer is ontroerend.

avatar van fish
Over-orkestratie maakte ook Bridge over troubled water tot een boze mannen lied. Zonder de toevoegingen is dat tevens een erg mooi nummer. Ik ben het met je eens voor wat betreft Sylvia.

De left over van Elvis Country I was born about ten thousand years ago is ook erg sterk, maar ja, alle sessies voor dat album waren sterk dus dat is appels en peren.....

AddictedToElvis
Beetje rare titelkeuze, aangezien geen enkel nummer uit '72 kwam. Desalniettemin is het een goede verzameling van songs van de afgelopen jaar, die toch wel een sfeer geeft. Er staan weer erg mooie nummers op, zoals Help Me Make It Through the Night, Miracle of the Rosary, Until It's Time For You To Go, Early Mornin' Rain, Fools Rush In en mijn favoriet We Can Make the Morning. Helaas moet ik me met hierboven aansluiten, want van Elvis' versie van Hey Jude word ik ook niet vrolijk. En ja, de over-orkestratie is ook hier weer een probleem. Doodzonde, want het had zoveel mooier kunnen zijn...

sugartummy
hey jude was een jam, eigenlijk niet bedoeld om uitgebracht te worden. en bedenk wel dat ze de stemmen van de beatles altijd hoger hebben laten klinken op plaat dan dat ze daadwerkelijk zongen wat bij elvis nooit gedaan is.early mornin.. is zeker beter dan het origineel van lightfoot.

avatar van Savant
Bolletje Suikerbuik zit er wel naast wat the Beatles betreft. Stemmen hoger laten klinken was geen standaard praktijk. Sla ' the recording sessions' van Mark Lewisohn er maar op na.

avatar van heartofsoul
Niet echt Elvis' beste album als ik heel eerlijk mag zijn, maar toch staan er een paar aardige nummers op. Zoals Miracle of the Rosary en Early Mornin' Rain. Heel veel nummers echter vind ik nogal kitscherig gearrangeerd, en Elvis zingt over het algemeen tamelijk routineus (voorbeeld: Fools Rush In). Aan het eind van dit album krijgt Elvis zowaar weer de geest met de traditional I Was Born About Ten Thousand Years Ago, maar het blijft een tamme vertoning en een twijfelgeval. Alleen voor de echte fans, denk ik.

avatar van LucM
De meeste nummers, met name Help Me Make It Through the Night, Until It's Time for You to Go en
I Was Born About Ten Thousand Years Ago vind ik zeer geslaagd maar zijn versie van de Beatles-klassieker Hey Jude had men achterwege moeten laten. Inderdaad gooit de overorkestratie hier en daar roet in het eten. Toch een degelijk Elvis-album.

avatar van spinout
Eindelijk weer eens Elvis recensies. Dan de mijne ook maar even:het begint geweldig met het intrieste Help me make it through the night. Dan zet Elvis zijn tanden in een matige gospel, die hij toch op een hoger plan weet te trekken. Nou prefereer ik Elvis stem boven die van welke Beatle ook, dus vind ik zijn versie van Hey Jude geslaagd. Dan volgt een uptempo gospel, gewoon lekker. Until it's time for you is een meer dan geslaagde cover van het Buffy Sainte Marie nummer. We can make the morning is een aardig popnummer, uitstekend gezongen door Elvis. Early Mornin' Rain is lekker laid back en ik beschouw dit als het top nummer van het album. Sylvia is weer geweldig gezongen, maar het nummer zelf is niet echt memorabel. Fools rush in klinkt lekker relaxed en I was born 10.000 years ago is een goede uptempo jam. Conclusie:zeker niet het beste album van Elvis in de jaren 70, maar ik heb de man zo hoog zitten, dat ik er toch met gemak een 4.0 voor geef. (Elvis Country is uiteraard het beste album van Elvis uit de jaren 70, maar dit terzijde).

avatar van Supersid
Helemaal weg van deze plaat, al lang trouwens. Niks origineel, enkel "King" factor! Niet voor iedereen, maar wel voor mij!

Een album dat mij altijd erg heeft aangesproken. Het is zelfs uitgegroeid tot een van mijn meest favoriete studio lp's van Elvis uit de jaren 70. Niet alleen door de songs en de geinspireerde uitvoeringen, maar ook doordat het goed geproduceerd is. Geluidskwaliteit is prima, zowel op lp als ook op cd.