Early Day Miners - Let Us Garlands Bring (2002)

Label: Secretly Canadian

1. Centralia (5:09)
  2. Santa Carolina (6:52)
  3. Offshore (8:10)
  4. Silvergate (5:36)
  5. Summer Ends (9:15)
  6. Autumn Wake (5:19)
  7. Light in August (4:57)
  8. A Common Wealth (17:45)
avatar van Chameleon Day
Ik ken alleen de nummers 1, 2 en 6 en die zijn erg goed. Zeer ontspannen gitaarmuziek met viool en beetje lijzige zang. Te rangschikken onder de noemer post-rock denk ik, maar wel heel anders dan het typische post-rock geluid van Godspeed en EITS. Kan mij zeer bekoren dit, maar ik kan me goed voorstellen dat anderen dit saai vinden. Ik ga in ieder geval snel achter de rest aan.

avatar van Chameleon Day
Voortreffelijk album. Verveeld geen seconde. Mooie muziek voor een indian summer.

avatar van TJN
TJN
Ik heb zo'n beetje alle albums van deze band, en vind het een heerlijke relaxe sound, mellow, de dag nadat je vreselijk gefeest hebt en dan van deze muziek kunt genieten.

avatar van TJN
TJN
Nu kan ik wel zeggen dat ik alle, bijna alle albums heb maar het zijn er niet zoveel. Dat valt me op, bands zonder duidelijke frontman, waar de nummers gezamenlijk worden gecreëerd hebben uiteindelijk veel minder albums om op terug te kijken. Terwijl als je kijkt naar single singer songwriters.. hoe dan ook, het proces van creëren is vele malen moeilijker als je met meerdere personen bent.

Dit is het tweede album van de groep, en eigenlijk hun mooist geproduceerde. Placer Found, het eerste album, vind ik wat authentieker. Je kunt goed horen dat er op dit album meer aandacht naar de productie is gegaan maar het concept wat ik zo graag van ze hoor is aanwezig. Trage lange uitgesponnen nummers in sobere, melancholieke stemming met ietwat psychedelische repeterende stukken en langzame lijzige vocalen die rust brengen in de kamer. Dit album is een dynamisch geheel, in die zin dat het me niet stoort in de dromerige sfeer die de schijf creëerd. Ik word niet opgeschrikt door ineens stormende gitaren vol distortion, de sfeer blijft behouden. Lekker plaatje, zeker 's ochtends. Of het daar ook voor gemaakt is? Early Day Miners.. het past perfect bij een kop koffie in de ochtend.

Chameleon Day schreef:
Mooie muziek voor een indian summer.

Zoals de dag van gisteren. Weer genoten van dit album!