Raymond van het Groenewoud - Ballades (2004)

Belgiƫ
Label: EMI

1. Zoals Gewoonlijk (3:36)
  2. Bleke Lena (4:15)
  3. Winterochtend [Live] (4:06)
  4. Danielle (4:24)
  5. Brussels by Night (4:24)
  6. Wijd en Zijd (3:38)
  7. Waarom Jij Er Niet Bent (4:06)
  8. Si Tous les Gars du Monde (3:44)
  9. Mijnheer de Postbode (2:33)
  10. Je Veux de L'amour (4:38)
  11. Twee Meisjes (5:36)
  12. Lied van de Zee (5:24)
  13. In Mijn Hoofd (3:43)
  14. Machu Picchu (5:25)
  15. Een Jongen Uit Schaarbeek [Live] (2:59)
  16. Bij Jou Te Zijn [Live] (6:09)
  17. Ik Zal Jouw Man Zijn (Soundtrack) (2:23)
  18. Mama Moet Komen (1:07)
Father McKenzie
Verzameling klassechansons van Vlaanderens klassezanger nummer één, toch?

Father McKenzie schreef:
Verzameling klassechansons van Vlaanderens klassezanger nummer één, toch?

ja en nee Father.....ik heb deze al enige jaren in bezit en toch komt ie bijna nooit de kast uit. Laatst wel weer es. Het is zo van wisselend gehalte dat het moeilijk beoordelen is. Klassechansons jazeker: Mijheer de postbode, je veux de l' amour,macchu pichu (zeer schitterend zelfs) in mijn hoofd, twee meisjes. Dat vind ik allemaal goeie nummers.
Maar bleke lena, waarom jij er niet bent, si tous les gars vind ik niet echt sterk.
Och, raymond maakt nooit een slechte cd, maar het is me af en toe iets te simpel. Toch is ie wel een dikke drie waard

avatar van vin13
Twee meisjes is erg mooi met een ontroerende tekst.
Soms zijn de teksten te direct en dat maakt het iets minder poëtisch.

avatar van dazzler
BALLADES 2004

Ook Clouseau bracht een dergelijke compilatie uit bij EMI.
Een wat onevenwichtige songkeuze uit een oeuvre van 30 jaar.

Als je enkele rustige nummers selecteert gaat zo'n plaat
nogal snel vervelen vind ik. Zeker als er weinig lijn in de selectie zit.

Dat het om kwaliteitsnummers gaat, staat boven kijf.
Interessant voor de verzamelaar of fan zijn de volgende tracks.

3, 15 en 16 zijn zeldzame live registraties.

18 is het bekende collectors dingetje: een liedje uit 1978
dat voor het CD tijdperk zeer moeilijk op vinyl te vinden was.

1 en 17 waren in 2004 exclusief op deze compilatie verkrijgbaar.
De single Zoals Gewoonlijk (een overbodige interpretatie van Sinatra's My Way)
werd het uitgangspunt voor de cover CD die je als bonus kan terugvinden
bij de eerste editie van Mr Raymond (2005).

Merkwaardig is de hoesfoto van Ballades die uit dezelfde
fotosessies lijkt te komen als de de hoes van Mr Raymond.
Nochtans verschijnt dat reguliere album een jaar later.

Het echte prijsnummer van deze CD is echter track 7.
Waarom Jij Er Niet Bent is een b-kantje uit de jaren 70
dat tot dan toe nog nooit op CD was verschenen.

avatar van bertus99
Het gitaarwerk op Macchu Picchu is wel een eervolle vermelding waard. Dit maakt het, samen met de aansluitende live-versie van Een jongen uit Schaarbeeke tot het hoogtepunt van deze plaat. Natuurlijk is het andere hoogtepunt Twee Meisjes.

avatar van danny15
mooie verzameling, maar met zeer gemengde gevoelens. zoals gewoonlijk : schitterend tot hij over the top gaat met het geroep/geschreeuw in het refrein...

danny15 schreef:

Dat is vooral die mislukte poging om Je veux l amour over te doen. Ook in Als Gewoonlijk stelt Raymond zich een beetje aan. Brel overschreeuwen lukt echt niet. Er zitten nog een paar dipjes in deze verder toch wel leuke cd. Bleke Lena bijvoorbeeld. Maar Twee Meisjes maken veel goed en de live nummers op het eind helemaal.

avatar van Madjack71
De innemende belg met de grappige tonval en vindingrijke teksten, geeft op dit Ballades een mooie kijk op liefde, stad en leven. Niet zo balladeachtig dat het gezapig word, maar evenwichtig met een snufje pit waar nodig. Prettige plaat om naar te luisteren.