Axe Attack (1985)

10. Bernie Torme - My Baby Loves a Vampire
  11. Nightwing - Out on the Streets
  12. Deadringer - Come Out Fighting
avatar van Dibbel
Ook een LP uit de failliete boedel van het Belgische Mausoleum Records.
Deze doken destijds op in Eindhoven, alwaar ik er voor 2 gulden (36 frank) per stuk een heel aantal heb gekocht.
Dit is dus een verzamel-elpee met voornamelijk hardrockgroepen uit de Britse NWOBHM-periode van pakweg 1982 t/m 1985.
Waarbij de oude spacerockers van Hawkwind en de van Gillan bekende (blues)gitarist Bernie Torme de uitzonderingen zijn. Ook Nightwing wil ik niet echt metal noemen.
Opvallend is dat van de nummers op deze plaat, de meeste niet op reguliere albums van deze artiesten staan.
Met afstand het beste nummer op deze LP is dat van Waysted (groep van Pete Way, ex-UFO), een slepende ballad. Andere aardige nummers zijn die van Bernie Torme, Nightwing, Demon (ook niet echt een metalnummer), Limelight (ook wat rustiger, met mooie gitaarsolo) en Persian Risk (bezig met nieuw album!).
Hawkwind doet gewoon wat ze altijd doen en Venom is ook weer gewoon zichzelf met het gemeen vieze Manitou.
De rest is niet heel interessant en veel van de nummers worden helaas ontsierd door de typisch begin jaren 80 doffe schoenendoosproduktie.
Toch leuk om weer eens op de draaitafel gehad. Voor die 2 gulden zat er notabene nog een geplastificeerde binnenhoes omheen ook.

Voor de beroepstoevoegers hier zie ik nog wel wat uitdagingen wat betreft Bernie Torme, Nightwing, De(a)dringer, Stormbringer (zijn er heel veel van, maar dit is de Zwitserse) en Avenger (zijn er meer van dan 2).
OK, dan