Steve Reich - Drumming (1971)

Neoklassiek
Label: John Gibson + Multiples

1. Drumming, Part I (17:30)
  2. Drumming, Part II (18:12)
  3. Drumming, Part III (11:13)
  4. Drumming, Part IV (9:47)
avatar van Paalhaas
Als je dit mooi vindt, check dan de originele editie uit 1974 op het Deutsche Grammophon-label, die duurt 25 minuten langer. Krijg je er meteen 'Six pianos' en 'Music for mallet instruments' bij (Dubbelalbum).

boomkat
Komt dit album niet uit '71? Niet dat ik te laks ben om het te corrigeren, maar er verschillen wel wat meer dingen qua benaming (groepsprojecten) en release data dat ik het allemaal niet met zekerheid durf te zeggen. Bezit zelf geen cd's etc. dus ik kan niks bevestigen. En ben ook nog eens een Reich groentje

ps. ik zit bijn itunes libary up-to-date te maken dus vandaar.

boomkat schreef:
Komt dit album niet uit '71?

Nee, de compositie komt uit '71.

avatar van Don Cappuccino
Ik had Music For 18 Muscians geluisterd en die vond ik echt geweldig. En toen zag ik Drumming, ik werd gelijk benieuwd aangezien ik zelf ook drummer ben. Ik kan weinig albums vinden met bijna alleen maar percussie en deze heeft dat gelukkig en dit boeit me mateloos. Wat een geweldig stuk is dit, heel veel dingen worden herhaald zonder dat het vervelend wordt. 5 sterren en een plek in mijn top 10.

avatar van Maiky
Als Music for 18 Musicians je ding is, dan kan het geen kwaad om Reich' Drumming uit te proberen. Een duidelijk vergelijkbare structuur van bezwerende percussie dat bij vlagen sterk doet denken aan eerder genoemd album. Waar die bij vlagen middels nuances kippenvelmomenten kent, daar steekt deze Drumming echter een beetje schril bij af. Geen groot minpunt overigens.

Misterfool
Drumming is enorm inventief, maar toch hier en daar te langdradig om echt spannend te worden. Vooral drumming part 1 is een hele zit.

avatar van Don Cappuccino
Gisteren heb ik dit stuk op mijn mp3 in de auto geluisterd. Toen hoorde ik weer wat een geweldig stuk dit is.

De eerste twee delen focussen zich meer op ritmiek en zijn daardoor een stuk moeilijker dan de laatste twee delen die zich juist focussen op melodie. Wel op een zeer minimalische manier en zeer veel repetitie. Het geweldige van dit stuk van Reich zijn de minieme veranderingen die er zorgen dat je toch boeiend naar het stuk blijft luisteren.

Deel 4 zorgt voor een geweldig slot van Drumming. Hier komen melodie en ritmiek bijeen in een geweldige climax. Dit blijft op 5 sterren staan.

avatar van Stijn_Slayer
Geniaal werk van Steve Reich. Wat een magische ervaring als je dit nèt zacht genoeg opzet zodat je heel erg gefocust met luisteren om alle lagen op te vangen en gewoon in bed gaat liggen met de gordijnen dicht.

Ik weet niet of melodie helemaal de juiste term is, maar ik begrijp wat Don bedoelt en ik ben het met hem eens. De laatste twee stukken vind ik 't mooiste.

Deze is nóg beter: Steve Reich - Drumming / Six Pianos / Music for Mallet Instruments (1974)

avatar van freakey
Paalhaas schreef:

Nee, de compositie komt uit '71.

Nee, de plaat ook: Steve Reich - Drumming (Vinyl, LP) at Discogs , net gecorrigeerd.

WPE
Ik heb Steve Reich's muziek leren kennen eind jaren 70. En hij is een van mijn favoriete minimal componisten. Het begon met de lp waarop music for a large ensemble, octet en violin phase op stond (een aanrader!!), en daarna bleef ik zijn muziek "bijhouden". Ik luisterde pas later naar een oud werk van hem, drumming. Een werk waar je wel voor in de stemming moet zijn, want het is best pittig om een klein uurtje naar dit, over het algemeen, uptempo werk te luisteren. Maar ik was toen al vol bewondering over de manier waarop dit werk werd uitgevoerd: heel strak, en met groot uithoudingsvermogen. Het leek wel iets mechanisch. Maar: echt de moeite waard, slagwerk zoals je nog nooit gehoord hebt. Overigens, wat dit werk ook zo boeiend maakt zijn alle vormen van slagwerk die voorbij komen: kleine trommeltjes, xylofoon, marimba, etc..

avatar van Paalhaas
Steve Reich & Slagwerk Den Haag Boiler Room x Dekmantel Festival Live Show - YouTube

Als je zoals ik nog twijfelde of Drumming de volle mep verdient, dan moet da hiermee af zijn hè.