Atheist - Piece of Time (1989)

Label: Active

1. Piece of Time (4:32)
  2. Unholy War (2:18)
  3. Room with a View (4:05)
  4. On They Slay (3:37)
  5. Beyond (2:59)
  6. I Deny (3:59)
  7. Why Bother? (2:55)
  8. Life (3:12)
  9. No Truth (4:29)
avatar van Jochempie
Goed album, ik heb echt geen idee waarom dit zo laag heeft gekregen

^^ Inderdaad, pure technische death/thrash madness!

avatar van Edwynn
Omdat Atheist uit Tampa kwam en Piece Of Time in de Morrissound studio opnam, werd de band m.i. onterecht op één hoop geveegd met de zogenaamde tampa death metal golf. Uiteraard zijn er wel stilistische raakvlakken met death metal, maar er is zoveel meer. Inventieve riffs, te gekke solo’s en tegendraadse ritmes. En let vooral op het flitsende baswerk van veel te vroeg gestorven Roger Patterson. Toch kost het niet heel veel moeite om ‘in het album’ te komen. De composities zijn betrekkelijk compact en er valt goed op uit je plaat te gaan. Ik heb het nooit ergens gelezen of bevestigd gezien, maar ik denk dat Atheist de directe aanleiding is van de koerswijziging die Chuck Shuldiner met Death maakte ten tijde van Spiritual Healing. Ook de stem Shuldiner op zijn laatste album vertoont wat gelijkenissen met de toegankelijke grunt van Kelly Schaefer. Ook Steve DiGiorgio liet zich duidelijk inspireren door Atheist getuige A Vision Of Misery van Sadus
Death liefhebbers zouden dit toch zeker eens een kans moeten geven.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Destijds wel gekocht en Piece of time is dan ook een prima album. Monumentale songs als I deny, Room with a view, Unholy war en de Titeltrack zijn voor mij de besten. Een andere memorabele song is No truth.

avatar van Guinness1980
Goed debuut van deze heren.
De nummers hebben lekkere riffs en natuurlijk is de Kelly Shaefer zang ook niet verkeerd!

Vergeleken met de andere albums vind ik dit veel thrashier klinken.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Relapse heeft een heruitgave op de markt gebracht. Cult Classic staat links onder in de hoek en terecht. Goed album van de heren, ben nu bijna aan de bonustracks toe, namelijk:

"Beyond" Demo: No Truth, On They Slay, Choose Your Death, Brain Damage, Beyond

"Hell Hath No Mercy" Demo: Hell Hath No Mercy

R.A.V.A.G.E. "On They Slay" Demo: On They Slay, Brain Damage, Undefiled Wisdom

Heb nu een stukje van de eerste demo gehoord en heb teruggeskipt naar Piece of Time.
Die demo's staan draaien op random/ shuffle in de weg. Wil me later nog wel eens in hun prille talenten verdiepen.

avatar van Lau1986
Prachtige plaat van deze technische death metal band. Heerlijke vocalen, toffe riffs, maar vooral die bass! Erg tof. Room with a view is toch wel mijn favoriet.

avatar van Edwynn
Lau1986 schreef:
maar vooral die bass! Erg tof.

Ja die Patterson was wat. Het leek wel of die gast negen vingers aan zijn rechterhand had.

avatar van Don Cappuccino
Geweldig album van Atheist. Hier krijgen we technische death metal te horen. Het beukt heerlijk maar vooral de ritmesectie schiet af en toe flink uit zijn slof. Op de albums hierna zou de ritmesectie helemaal onnavolgbaar worden en de rest ook een stuk technischer en jazzier worden. Deze krijgt 4 sterren.

avatar van gigage
Als je technische thrash wilt beluisteren kun je eigenlijk niet om het debuutalbum van Atheïst heen. Misschien heeft het meer weg van een Death maar dan met de vergelijkbare vocals van een Coroner. Het raast als een dolle voorbij in een goed half uur. Om het goed te doorgronden drie maal daags innemen met een glas water.

avatar van Jelle78
Zo zeg! Indrukwekkende plaat hoor! Ik kwam bij deze plaat terecht naar aanleiding van de metal top 100 van Edwynn. Ik had de naam Atheist volgens mij wel eens voorbij zien komen, maar verder is het bestaan van deze band volledig aan mij voorbij gegaan. Na één keer luisteren kan ik zeggen dat dit helemaal in mijn straatje ligt. Het is complexe en snelle muziek, maar toch blijft het relatief toegankelijk. Waar technische, complexe muziek voor mij vaak vermoeiend is om naar te luisteren, is dat hier totaal niet het geval. In de eerste plaats omdat Atheist is staat is om pakkende nummers te schrijven, iets wat veel technische metalbands minder doen. Maar ik denk dat de sterke productie ook wel meehelpt. Hoe dan ook, ik heb weer een band om te ontdekken!

avatar van jurado
Wat mij betreft is het debuut van Atheïst ook gelijk het beste album van deze geweldige band.
Hierna werd het nog technischer/ingewikkelder maar de beste songs staan, wat mij betreft, op P.O.T.
Één van de meest gekoesterde lp's in m'n collectie.