menu

Anaïs Mitchell - Hadestown (2010)

mijn stem
3,90 (43)
43 stemmen

Verenigde Staten
Folk
Label: Righteous Babe

  1. Wedding Song (3:18)

    met Justin Vernon

  2. Epic (Part One) (2:22)

    met Justin Vernon

  3. Way Down Hadestown (3:32)

    met Justin Vernon, AniDiFranco en Ben Knox Miller

  4. Songbird (Intro) (0:24)
  5. Hey, Little Songbird (3:09)

    met Greg Brown

  6. Gone, I'm Gone (1:08)

    met The Haden Triplets

  7. When the Chips Are Down (2:14)

    met The Haden Triplets

  8. Wait for Me (3:06)

    met Justin Vernon en Ben Knox Miller

  9. Why We Build the Wall (4:18)

    met Greg Brown

  10. Our Lady of the Underground (4:39)

    met AniDiFranco

  11. Flowers (Eurydice's Song) (3:32)
  12. Nothing Changes (0:51)

    met The Haden Triplets

  13. If It's True (3:02)

    met Justin Vernon

  14. Papers (Hades Finds Out) (1:23)
  15. How Long? (3:35)

    met AniDiFranco en Greg Brown

  16. Epic (Part Two) (2:55)

    met Justin Vernon

  17. Lover's Desire (2:05)
  18. His Kiss, the Riot (4:02)

    met Greg Brown

  19. Doubt Comes In (5:32)

    met Justin Vernon

  20. I Raise My Cup to Him (2:10)

    met AniDiFranco

totale tijdsduur: 57:17
zoeken in:
avatar van aERodynamIC
4,0
't Is wat: is je eerste berichtje op last.fm als je net terugbent uit Parijs een tip van een user uit je vriendenlijstje aldaar.... Hadestown van Anaïs Mitchell.

En wat mag Hadestown dan wel niet zijn?

A folk opera based on the orpheus myth and set in an american depression era.

Nou, dat leek me wel wat, en de vermoeidheid van al het lopen nog in mijn benen zittend, begon ik aan dit folk opera avontuur.
Maar bij opener Wedding Song ging het toch echt even fout: alweer zo'n dame die op de Joanna Newsom 'ik kan zo lekker koeren en kirren toer' gaat. Pffff, het koste al wat tijd om aan Angus & Julia Stone (en dan vooral Julia) te wennen, en Joanna doet me pas wat sinds haar laatste album nu ze wat 'gewoner' is gaan zingen.
Maar zoals ik ook bij Julia Stone opmerkte doet Stone me denken aan Martha Wainwright die ik wel waardeer, en dat gevoel kwam ook sterk opzetten bij het vervolg van dit album. Nee, ik kende Anaïs Mitchell totaal niet en was dus ook niet bekend met haar stem.
Op Hadestown wordt ze regelmatig bijgestaan door gastvocalisten als Justin Vernon (Bon Iver) of Ani DiFranco en dat zorgt vaak voor mooie combinaties.
Ja, het was even bijkomen van de 'schrik' maar al snel kwam de waardering voor dit project dat nogal pretentieus in de oren klinkt maar wat in de praktijk wel meevalt omdat Hadestown gewoon een mooi folk-album is geworden met schitterende liedjes die wel overkomen bij mij.
Het zal ongetwijfeld nog wat verder moeten uitkristalliseren wil ik de echte schoonheid ervan kunnen doorgronden, maar die kans gaat het zeker krijgen. Eerst even de vermoeidheid en alle indrukken van een lang weekend laten verdwijnen en Hadestown zal dat een prominentere plaats gaan krijgen.

Fijne tip!

avatar van L_T_B
De rolverdeling op dit album:

Anaïs Mitchell = Eurydice
Justin Vernon = Orpheus
Greg Brown = Hades
Ani DiFranco = Persephone
Ben Knox Miller = Hermes
Haden Sisters = schikgodinnen

5,0
als je het mij vraagt epic!

avatar van aERodynamIC
4,0
Dit album blijkt een beetje mijn vergeten album dit jaar. Het kwam wel eens voorbij in de shuffle, een enkele keer kreeg het een draaibeurt maar op bijzondere wijze kreeg ik er geen band mee. Dit is op de valreep van 2010 veranderd. Het is een heerlijk avontuurlijke cd en het kreeg echt een halfje te weinig van mij.

(verwijderd)
Vanavond blind meegenomen nadat ik al wel het een en ander was tegengekomen op het web.. staat nu voor het eerst op en ben me een beetje aan het inlezen en bij mij doemt gelijk de Hazards of Love op in mijn achterhoofd. Ik hou van dit soort verhalende cd's en ben heel benieuwd wat ik hiervan ga vinden.

avatar van wondzero
4,5
Wat een geweldige plaat!

avatar van Madjack71
Ik vond het maar wat moeizaam vertoeven in Hadestown, een omgeving waar m.i. een weinig charismatische sekteleider de scepter zwaait met zijn Lorne Greene achtige stem..bij Why We Build the Wall zie ik ze zo zitten met hun witte nachthemden in een grote kring om hun leider heen, die de voorzet geeft en zo zijn er nog wel een aantal van die momenten, dat het voelt alsof je in een besloten kring bent en je nog net niet met een bord langs de kant van de weg hoeft te staan met daarop...God hates Fags. Ook Justin Vernon kan daar geen verandering in brengen. Het beste klinkt het nog als het muzikaal sober blijft en Ani DiFranco haar ding doet. Blijkbaar gaat het om een soort van Folk opera in een apocalyptische setting. Dat is allemaal leuk en aardig, maar mij weet het niet te boeien. Wel een mooie hoes, dat dan weer wel.

4,0
Mooi album dit. Doet me een beetje denken aan Bruce Peninsula, die hebben ook zo'n bijna gospel-achtige spirituele inslag in hun folkmuziek. Moet wel zeggen dat ik denk dat ik liever een heel album met alleen Anais' eigen zang hoor, die vind ik toch mooier dan die van alle gastvocalisten.

avatar van Raoul
Wat een album, wat een verhaal. Dit tijdloze verhaal is honderden malen verteld, verfilmd en op andere manieren opnieuw aan de man gebracht. En terecht. Een verhaal dat bewijst dat liefde over grenzen gaat en letterlijk en figuurlijk deuren opent.

Anaïs Mitchell doet dit ook op prachtige wijze met een hele groep begenadigde zangers en zangeressen. Ieder heeft zijn sporen dik verdiend in de muziekwereld en hierboven is dat al verscheidene keren gezegd.

Voor mij is dit echter een samenhangend geheel dat mij meer doet dan de som der delen. Een vernieuwde moderne versie van het aloude Orfeus en Eurydice verhaal in een soort van folkmusical, die bijna opera-achtige vormen aanneemt met duellen in woord en geluid.

Machtig. Een aanrader.

avatar van Niek
1,5
Helemaal niks dit. Allemaal erg theatraal. Ik kan me voorstellen dat dit als theater nog leuk kan zijn maar als je het zo als muziek beluistert is vervelend, onsamenhangend en zelfs een beetje saai (elk nummer heeft zelfde kleur, zelfde trucje). Anaïs komt op mij over als een Joanna Newsom-wannabe, Greg Brown als een Mark Lanegan-wannabe (en ben al geen fan van Mark) en Justin Vernon blijft Justin Vernon maar voegt verder weinig toe. Enige stem die me echt kan bekoren is die van AniDiFranco, die me aan Wende doet denken.

avatar van meneer
Inmiddels is dit album opnieuw opgenomen met een andere musical cast. Schijnt 8 Tony Awards te hebben gewonnen dit jaar w.o. beste musical: HADESTOWN

Ook nu op Spotify: Hadestown (Original Broadway Cast Recording) by Original Broadway Cast of Hadestown on Spotify - open.spotify.com

Ik blijf The Wedding Song echt heerlijk vinden. Ook de nieuwe uitvoering.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:44 uur

geplaatst: vandaag om 20:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.