The Blind Boys of Alabama - Spirit of the Century (2001)

Roots / Blues
Label: Real World

1. Jesus Gonna Be Here (4:59)
  2. No More (4:48)
  3. Run on for a Long Time (3:26)
  4. Good Religion (3:00)
  5. Give a Man a Home (3:42)
  6. Amazing Grace (4:28)
  7. Soldier (5:09)
  8. Nobody's Fault But Mine (2:57)
  9. Way Down in the Hole (3:22)
  10. Motherless Child (4:21)
  11. Just Wanna See His Face (4:25)
  12. The Last Time (2:57)
avatar van EmDee
Ooit hebben ze bij ons in Nijverdal gespeeld en het optreden op zich was echt geweldig (al die healings eromheen kwam ik niet voor).
Ze speelden in een grote sporthal en vooral George Scott liet met zijn enorm lage stem de sporthal trillen, echt kippenvel.

album is op zich wel goed, maar deze geweldige artiesten moet je echt live meemaken om er volop van te genieten. Vooral Jimmy Carter wil elke keer de zaal inlopen om iedereen persoonlijk te zegenen. En de rest van de band gaat helemaal op in de muziek waardoor ze elke keer weer weg willen lopen. De twee niet blinde bandgenoten hebben het dan ook echt druk met iedereen weer op hun stoel te zetten.

avatar van indana
Wie gospel om de muziek kan waarderen kan zeker niet om dit album heen. Alle nummers krijgen gedegen uitvoeringen mee. Vooral de cover van het Tom Waits nummer Jesus Gonna Be Here mag er zijn, terwijl Way done in the Hole iets minder is. En wat een mooie gospel uitvoering van het Rolling Stones nummer Just Wanne See His Face. Likkebaardend lekker. Evenals de "Ry Cooder" uitvoering van Good Religion. Het acapella doorwrochte zingen tijdens The Last Time.... hmm.
Voor de liefhebber die zich niet meteen door het religieuse karakter van de band laat tegen houden valt er hier volop te genieten.

avatar van Oldfart
Okee,
na een speurtochtje dus hier bij dit album terecht gekomen;
want " Way Down in the Hole " in deze uitvoering van de Blind Boys is de versie die ik vanaf nu en voor de rest van mijn leven zal associeren met de beste tv serie ooit: The Wire.
Bij de eerste noten van die contrabas komen de beelden omhoog.

en dan eindelijk de song helemaal gehoord:

Het is natuurlijk een Waits song.
Ik lees op You Tube dat David Lindley de lap steel solo speelt , kun je inderdaad horen, en good ol' Charlie Musselwhite op harmonica....
En de rest van het album is nog beter?
Maar eens checken dan