Breakcore Gives Me Wood (2004)

Electronic

11. Ripit - Peplum Geurilla
  12. Xanopticon - Pirates Hiding in Sleep
  13. Kwintricks - Silver Sessions
  14. FFF - War Is in the Dance
  15. Firestormviper - Slow
avatar van Onderhond
Leuke collectie tracks. Hoogvliegers zijn natuurlijk projecten als Xanopticon en End, Dev/Null, maar m'n favoriet trackje hier is eigenlijk Kwintricks - Silver Sessions. Geniale bewerking van één of ander idioot Silver trackje. Geweldig gebruik van stereo.

Op 11 november geven deze heren trouwens een feestje in de Vooruit (Gent). Gezien Xanopticon daar aanwezig zal zijn ga ik maar een keertje een kijkje nemen denk ik

Fijne verzamelaar in ieder geval. 4*

bennerd
Dit lijkt me een goede instap in de Breakcore, met een paar artiesten waar ik zeker wat albums zal van kopen/pindakazen.

Normaal had ik hier een recensie over geschreven, maar die ben ik dus kwijt omdat ik er te lang over gedaan had, en dus uitgelogd werd door het systeem

Maar ik kende niets van Breakcore, en dit heeft me wat wijzer gemaakt. Mijn favoriete artiesten op deze plaat zijn iig Xanopticon, Electric Kettle, End en Dev/Null.
En het nummer dat aandacht verdient: "Symbiosis Buck" van Buckettovsissors, echt een waanzinnig maniakaal gefreakt nummer.

bro
prachtige samples van Cartman van Southpark in CrippleFight van Droon

"attention shoppers, outside today, we have cripplefight. cripplefight outside....CRIPLE FIGHT !!! "

bennerd
Ik probeer het nog eens, nu met wat meer handigheid

Zoals hier een paar berichten boven al vermeld had ik dit opgezocht (op de legale wijze natuurlijk... *slik*) zonder echt te weten wat Breakcore was. Ik wist wel in theorie wat het was (dank je, Onderhond), maar ik had er nooit echt iets van gehoord. Samen met dit album downloade ik (shit... verklapt) Liminal Space van Xanopticon (die nu ergens in mijn top tien te vinden).

Na het beluisteren van Xanopticon begon het zogenaamde Breakcore-genre toch op z'n zachtst gezegd aandacht bij mij op te eisen. Ik wilde zeker meer artiesten leren kennen die dat trucje ook konden. Daarom deze cd:

Euro Inferno van End is een soort van overstuurde Drum 'n Bass, veel sneller en met wat meer bliepjes (ik weet het, ik ben niet zo thuis in het gehele Electronica-genre ). Er komen vele andere melodieën voorbij, die maken dat je de aandacht bij het nummer houdt. Er is ook een kleine break op het einde, waarna het nummer weer in gang schiet. Heel erg lekker.

Bong-Ra is dan weer heel anders. Ondertussen ken ik ook al Bikini Bandits, Kill! Kill! Kill!, waarbij Goodfella (user) schreef:
"Jammer dat onze breakende Nederlander zelden naar een climax toewerkt". En ik kan niet anders dan het daar volledig mee eens zijn. Voor een nummertje best nog te doen, maar ik mis inderdaad die uitspatting die Breakcore zo goed kan maken. Zo ook met Kingdom RMX, het kabbelt er maar wat door. Redelijk, maar zeker niet meer dan dat.

Symbiosis Buck is echt waanzinnig gefreakt. Ok, zo erg als Okcid of Kurwastyle Project is het niet, maar het neigt wel erg naar de Speedcore. Gewoon waanzinnig, en het werkt nog naar een soort van climax toe.

Dev/Null begint met Rave 5 (gelukkig) wat rustiger. Maar veel rustiger is het niet. Het nummer begint met een mooie melodie, en al snel komen de snelle beats er bij. Het is nog geen minuut bezig, of het wordt al afgebroken om weer even melodieus te wezen, en dan vliegt het geratel je alweer snel en hevig om de oren, om dan lekker noisy te worden. De melodie blijft een rode draad door het hele nummer, en klinkt net zo lekker als de beats. Zeer mooi nummer.

Voila, op naar The Electric Slippery van Donna Summer. En nee, we hebben het hier niet over die disco-zangeres, maar over de Breakcore-artiest. En het is zo ongeveer hetzelfde als wat Dev/Null deed. Hetzelfde, maar toch heel anders. (En ja, dit is een paradox.) Er zit veel meer noise en tempowisselingen tussen, en het nummer wordt vaak ruwweg afgebroken om een heel andere koers te varen. Vooral op het einde beukt het lekker weg. Dit is het hele nummer genieten geblazen.

Nu Torturology. Kan Eiterherd een nummer maken dat net zo lekker is als de twee voorgangers. Wel, hij doet erg zijn best, maar het lukt toch niet helemaal. Maar vergelijken met die andere nummers zou heel negatief zijn voor deze artiest. Toch ben ik niet helemaal tevreden over dit. Het klinkt wat te "standaard". (Voor zover er een standaard is in Breakcore.) Na een tijdje wordt het zelfs vrij saai.

Cripplefight heeft grappige Cartman samples erin, zoals bro hierboven vermeld. Het begint met een sample van een ander gekend nummer (maar ik kan niet op de naam komen, kan iemand helpen?), waarna Cartman zijn scheur opentrekt. De lol is er na een tijdje wel af, moet ik zeggen. Gelukkig dat hij net op tijd zijn bek houdt. Er zijn vele andere nummers die Droon er zo nodig weer door moest jagen, wat het nummer wat gevariëerd houdt. Ook wordt er af en toe (bescheiden) gebeukt, en betrap ik er mijzelf op even metalgewijs te flippen.

Maar moest The Gigglin Dildas dat nu zo nodig nadoen? Cartman kan maar beter zijn bek houden wil hij er heelhuids vanaf komen, of ik haal mijn grasmaaier boven (vreten, kreng!!). Het nummer gaat dan helemaal de verkeerde kant uit. Het is ook gefreak, maar helaas kan ik er niet van genieten. Een misser.

Bij de eerste tien seconden van Sickboy kijk ik even om de hoek of die knul van een Cartman er niet is. Oef, gelukkig, nergens. Ik steek mijn dolk weer in mijn jaszak en luister gerustgesteld verder. En maar best ook, want Sickboy maakt heel goede muziek. Met Xanopticon wil ik het niet vergelijken (ik wil Onderhond niet op mijn dak ), maar het geeft mij bijna hetzelfde gevoel. Het is ook zulk geratel, en wat wilder (het geeft niet echt de rust die Xanopticon te voorschijn kan halen). Het nummer duurt niet zo lang, maar ik heb er wel van genoten.

Zo, we maken de overstap naar Berlijn, waar volgens Electric Kettle ene Heidi woont. En Heidi maakt veel lawaai, aan de noise te horen. (Dit klinkt vreemd ) Erg veel is er niet over het nummer te zeggen, maar het beukt wel lekker. Ik flip weer lekker, vooral op die (bescheiden) climax op het einde.

Kijken of het Ripit ook lukt. Nou, weer niet helemaal... Het begint erg traag, maar al snel wordt het noisy. Helaas boeit het niet helemaal, en begint de verveling snel te dagen. Skipnummer.

En nu... hier ga ik.... XANOPTICON!!! Met een van de beste tracks die ik van deze artiest gehoord heb! Het is intelligente geratel is weer van de beste soort, waarmee Xanopticon laat zien dat ze de absolute top zijn. Er wordt al snel opgebouwd naar een climax, om weer abrupt maar toch niet storend afgebroken te worden, en dan weer op te bouwen.
(Wegens totale geflip kon bennerd enkel gebrabbel typen, die dan ook snel verwijderd is. Met vriendelijke groet, het MusicMeter team.)

Pf, even snel recupereren. En maar best ook, of de users houden er mee op met mijn recensie te lezen.

Kvintricks is sneller voorbij dan je "en nu een nieuw nummer" kunt zeggen. Ik vind er ook niet echt veel aan. Het is wat kalm, en de sample kan mij ook niet bekoren.

FFF doet het net wat beter dan Kvintricks, en na 2 minuten komt er wel een goed stuk voorbij, dat het niveau van War is in the Dance wat naar omhoog haalt. Gelukkig, want anders was dit best erg. Maar ik begin die sample in het nummer een klein beetje te haten... Daar gaat het niveau.

Het lukt Firestormviper niet om een goed einde te breien aan deze plaat. Het is gewoon allemaal veel te slow. De cd eindigt voor mij dus met Xanopticon.

Het is een zeer mooie kennismaking met Breakcore. Met toppers (End, Dev/Null, Xanopticon, Donna Summer), maar helaas ook met een paar standaard tot ronduit zwakke nummers (Kvintricks, Ripit).
Daarom is een 3.5je wel op zijn plaats.

Enneuh... Cripplefiiiiiiiiiight!!!!