Somatic Responses - Pounded Mass (2005)

Electronic
Label: Hymen

1. Machines Desire (6:28)
  2. Noggins Revenge (5:23)
  3. Dead Space (6:54)
  4. Bathrobe Brawl V1 (5:37)
  5. Go Off (4:45)
  6. Approaching Menace (5:10)
  7. Broken Picture (4:54)
  8. Pounded Mass (5:49)
  9. The Day Idm Crawled Up It's Own Arse (4:57)
  10. Clode D (3:54)
  11. Spam Shandy (4:42)
  12. Mwnt (5:47)
  13. Halo (4:35)
  14. The Last Laugh (5:35)
avatar van Goodfella
Nieuwste Somatic. Volgende maand uit. Samples hier.

avatar van Onderhond
there's much more of a mixed bag in this release, including some turntablism, pure ambient soundscapes, breakcore, hardcore, hip-hop.... and that's just in one song.”

Klinkt weer geweldig. Iets om naar uit te kijken

avatar van Goodfella
Vétte cover btw

avatar van Onderhond
Ik zat klaar om wat bij de nieuwe Outblast EP te typen (:evil), maar aangezien het m'n 500e stem is kies ik maar iets monumentalers uit. En wat is er beter dan het nieuwe album van de door mij het meest gelauwerde project op MM. De broertjes Healy hebben weer een nieuw album uit, en na lang rijpen mag er wel berichtje bij.

Ze hebben in ieder geval niet gelogen. Pounded Mass is een pak gevarieerder dan de doorsnee SR release. Toch slaat ook dit album er weer in een zeer mooi, strak geheel te vormen. Het opent meteen geweldig. "Machines Desire" is een heerlijk sfeervolle ambient track. Duistere drones, snerpende waves, kort wat gepruttel en dan terug langzaam wegdeinen. "Noggings Revenge" haalt hun hardcore/industrial verleden weer boven. Stalen ritmes en ijzeren melodieën nemen het voortouw. Ritmisch wordt het al snel drukker, zeer herkenbaar, terwijl de melodieën erg apart en industrieel blijven klinken. "Dead Space" gaat de andere kant uit. Zijn de melodieën hier herkenbaar, is er stevig aan de ritmes en vooral de samples geknutseld. SR met een twist, en weer klinkt het erg lekker. "Bathrobe Brawl V1" gaat dan volledig voor het experiment, en flirt met turntablism en hip-hop, zoals hierboven ook al vermeld werd. Klinkt lekker fucked up, schraperig en duister, kan alleen niet de gehele lengte boeien, hoewel het einde dan wel weer lichtgeniaal is. "Go Off" start lekker, misschien ietwat traag, maar wanneer dat waveje zich met de zaken begint te bemoeien is het weer volop genieten. Werkt traag maar uiterst effectief naar een geweldige climax toe. "Approaching Menace" begint chill, duistere wave, geweldige sfeer. Even gaat het mis wanneer de basses toegevoegd worden, klinkt allemaal wat leeg, maar dat wordt snel gecorrigeerd. Zeer aardig, maar in vergelijking met de rest toch wat minder nummer. Bomvol interessant geklooi, maar als geheel iets te droog. En ook voor "Broken Picture" geldt it. Wederom veel interessant samplegedoe, trippy ritmes, maar mist wat push, mooie melodieën, chaos ... al wat de gemiddelde SR zo goed maakt.

Dan maar snel naar de titletrack, die de puntjes weer op de i zet. Lekkere stevige ritmes, geweldige melodieën, wat dramatischer en duisterder dan de meeste SR tracks, maar erg erg lekker. Het volle overdonderende maar gecontroleerde geratel waar de heren zo goed in zijn. "The Day IDM ..." experimenteert er weer wat meer op los. Ritmes zijn all over the place, erg ruige en choatische track, maar behoort wel tot de hoogtepunten. En ook "Clode D" brengt snoeiharde ritmes. Is de intro nog een breather, al snel blijkt het enkel over een stilte voor de storm te gaan. Wanneer Clode D openbarst volgt er weer een stuk electronisch geweld om U tegen te zeggen. "Spam Shandy" gaat weer even te leen bij buur hip-hop, al is het eindresultaat redelijk onherkenbaar. Stevige glitchy ritmes, erg duister en overgoten met een stevige scheut industrial. Rare kuren, maar erg goed te pruimen. Topper van het album is "Mwnt". De basis is redelijk noizy. Een laag van obscure en vage samples vormt een wave van geluid waar zachtjes een geweldige wave doorgeweven wordt, overgoten met steeds hectischer wordende ritmes. Hemelse muziek dit. "Halo" is wat rustiger, althans, minder druk, want het ratelt nog steeds erg stevig door. Er zit alleen ietwat meer ruimte tussen de samples. Welgekomen verademing, die het album wat lucht gunt. Zeer lekkere track. Afsluiten doet Pounded Mass met "The Last Laugh", ook iets luchtiger, maar wel een topper om je album mee te eindigen. Erg mooie melodieën in typisch trippy SR ritmes gebeiteld.

Zeer waardig album weer. Zoals steeds is dit geen radicaal vernieuwend album, maar er zijn wel duidelijk weer accenten verschoven, en er staat genoeg experimenteel materiaal op. Het mag een wonder heten dat SR door al die jaren heen origineel gebleven is en steeds z'n eigen weg blijven volgen is. Zeer bewonderswaardig. 4.5* voor dit album. Jammer van het dipje halverwege, verder is dit weer puur genot.

avatar van tovenaar
Ik ga ook weer voor de 4,5, misschien niet heel erg vernieuwend in vergelijking met wat ze eerder uitgebracht hebben, maar dit is toch verdomme weer een mooi pakketje (inc. kartonnen hoesje) dat ik maar blijf opzetten.

tovenaar schreef:

Dat gevoel heb ik eigenlijk nooit met SR, zeker niet als je hun releases in chronologische volgorde luistert. Al is elk album toch weer net anders dan het vorige, en over meer dan 10 jaar carriere maakt dat toch een hele sprong. Als er één project is dat 'evolueert', is het SR wel

erg leuk. mooie afwisseling tussen een soort van ambient en wat actiever geratel en gebeuk. ja dit bevalt me wel. Enkele een track als Bathrobe Brawl V1 kon me nog niet helamaal bekoren, leek sterk leunend op een soort van hiphop beat, vond ik niet echt passend.
score volgt nog, lager dan 4 sowieso niet.