Krang - Roes (1999)

15. Geil (3:36)
  16. Pad (2:36)
  17. Boot (4:50)
avatar van Wolkenvanger
En de meeste muziekliefhebbers slapen liever.....

De meest originele en gedurfde Nederlandstalige 'plaat'. Het is een conceptalbum die je gerust geniaal mag noemen. André op zijn aller aller best. Ik heb zijn cd al jaren en draai hem regelmatig. Het verveelt nooit. Steeds ontdek je nieuwe mogelijkheden in zijn teksten. bv: na de surrealsitische roes van verschillende stijlen die fascinerend onversaagd in je oor snijden....volgt het wrange laatste nummer. Is de kater ooit mooier verbeeld en bezongen? Na een bevlogen roesvolle nacht heb je immers een "dooie vogel in je bek".....dit nummer vond ik in het begin het minst mooi....en nu vind ik het een pefecte afsluiting.

Verbazend weinig enthousiaste reacties!!!!!

Kortom, wordt wakker! Er is meer dan die afgezaagde top 2000 lijstjes. Veel meer!

avatar van ðe waan
Dank voor het omhooghalen Wolkenvanger. Het is inderdaad wel treurig dat geen enkele reactie bij deze plaat over de plaat zelf gaat.

Ik vind dit Manuel's meest geslaagde Krang-plaat, vooral vanwege het gavarieerde instrumentarium.

Een hoop berichten stammen nog uit de tijd dat er geen artiestenpagina's waren. Ik heb de berichten die niet met het album te maken hadden verplaatst naar André Manuel

avatar van Niek
O la la. In een opwelling gekocht op Marktplaats. Ik kende Andre Manuel eigenlijk alleen als tip en van een filmpje waarin hij Kraaien uitvoert bij Kyteman. Toen de cd binnen kwam en ik de eerste tonen van Kreupelen hoorde was ik even bang dat het het type muziek was dat je leuk moest willen vinden. Niets is minder waar. Het is heel even wennen maar toen de eerste draaibeurt erop zat drukte ik direct weer op Play. Werkelijk geweldig. Teksten zoals in Druif en Geil zijn wonderschoon, prikkelend en vaag tegelijk. Druiven willen vernederd worden!. Ook de manier waarop Andre zingt is ontzagwaardig, ik denk dan vooral aan dat communicatienummer met Yes, sir, I can Boogie en datte we toffe jongens, blabla. Enfin, je merkt dat ik de plaat nog wat vaker moet luisteren en dat ga ik met plezier doen. Nu al beste Nederlandstalige plaat dat ik bezit heb!

De Nederlandse Tom Waits is waarschijnlijk al te vaak gezegd, dus dat heb ik voor me gehouden

avatar van Niek
Naar volle pond. Wat een wereldplaat! Dat Platzpatrone ook: Heerlijk! Weet je watut is lul?

avatar van Tupelo
Het hoogtepunt van Krang, en ueberhaupt van alles wat Andre Manuel heeft uitgebracht. Schitterende plaat die als een trein voorbijraast en je nu eens vermaakt (Naaldhakken, Geil), en dan weer diep kan raken (Roes, Boot) omdat die nummers zo ongelofelijk mooi zijn.

avatar van dr. benway
Prachtplaat!

Dit is echt een geweldige plaat. Ik heb Krang twee keer op Oerol gezien waarbij ze verschillende nummers live brachten... ik heb ademloos en met open bek staan kijken. Ongelofelijk goed!