Converter - Coma (1999)

1 stem

Electronic
Label: Hymen

1. Dream Converter (9:40)
  2. Nix (4:06)
  3. Deadman (Perdition) (4:39)
  4. Reflex (5:17)
  5. Denogginizer (Kill the Brain) (6:55)
  6. Coma (6:12)
  7. Impure (7:49)
  8. Material (3:25)
avatar van Onderhond
"Coma" neigt wat meer naar de Frans/Belgische powernoise, met ietwat meer techno invloeden en een cleanere sound. Jammer dat het verder niet al te goed uitgewerkt is.
Echte (en enige) knaller is "Deadmen", maar dan wel een echt goeie. Lekkere voice sample, stevige waves, en die lekkere drops.

Deze twee trackjes zijn ook te vinden op het Shock Front album. Artwork deed ook al vermoeden dat er een link tussen beiden bestond. Moet zeggen dat deze EP me toch wat beter bevalt dan Shock Front.

"Dream Converter" opent. Nogal saaie intro, maar wanneer de bass erbij komt wordt het toch wel een lekkere track. Had iets sneller gemogen, maar verder oké trackje. "Nix" is ook best aardig, al mist het toch allemaal net wat drive, wat punch, wat kracht. "Deadman" niet natuurlijk, ook hier weer de topper van de EP. Afsluiten doet de A kant met "Reflex", ook een track die erg lekker weet te beginnen, maar zakt jammer genoeg daarna weer een beetje weg.

De B-kant opent met een wat andere versie van "Denogginizer" (origineel ook terug te vinden op Shock Front). Wat harder, lekkere distorted beats, aardig trackje, maar ook hier mist weer wat snelheid. Na het iets mindere "Coma" mag "Impure" de boel wat opvrolijken met een stevig, noizy begin. Eindelijk wat snellere ritmes, en het blijkt dat de track plots wel een pak boeiender wordt. "Material" is een zeer aardige, harder schraperige afsluiter, niet teveel beats, veel distorted waves en randsamples.

EP verdient een dikke 3*, voor enkele goeie tracks, maar kleine nuances zorgen toch voor grote quoteringsverschillen, net zoals kleine nuances van een saaie track een geweldige beuker kunnen maken.