Townes Van Zandt - A Far Cry from Dead (1999)

Country / Folk
Label: Arista

1. Dollar Bill Blues (3:02)
  2. To Live's to Fly (3:40)
  3. Rex's Blues (2:41)
  4. Sanitarium Blues (3:57)
  5. Ain't Leavin' Your Love (2:54)
  6. Greensboro Woman (2:37)
  7. Snake Mountain Blues (3:31)
  8. Pancho and Lefty (3:50)
  9. For the Sake of the Song (4:24)
  10. Waitin' Round to Die (3:04)
  11. Many a Fine Lady (3:59)
  12. Tower Song (3:02)
  13. Squash (2:30)
Hendrik68
Townes van Zandt stak op latere leeftijd een aantal songs in een modern jasje. Dat is vragen om moeilijkheden zou je zeggen, maar dat valt reuze mee. Nummers als Greensboro Woman en de eeuwig terugkerende For the sake of the song doen bepaald niet onder voor het origineel. Waitin' Round to Die is zelfs beter dan ooit. De stem van Townes houdt het nog behoorlijk.

DE reden om dit album aan te schaffen is echter het laatste nummer dat Townes in zijn leven schreef: Sanitorium Blues. Een grandioos nummer. Daar is zijn stem trouwens wel een aardig eind heen, net als hijzelf uiteraard. Maar dat past natuurlijk helemaal bij dit nummer. Het slotnummer Squash is de andere niet eerder uitgebrachte track, maar het was voor mij geen probleem geweest als hij dit nooit op CD had gezet, want dit is verreweg het minste nummer van de plaat. Ik durf het bijna wel aan om dit zijn slechtste nummer uit zijn carriere te noemen. Maar dat mag de pret wat betreft de rest van de CD zeker niet drukken. Gewoon een prima album.

Hieronder een link naar een joekel van een artikel n.a.v. dit album:

Townes Van Zandt - Totally Adult Review - townesvanzandt.com

avatar van Sjeek Spier
De liedjes van Townes in een modern jasje. Jammer en onnodig. Ze hebben genoeg aan zichzelf, hebben helemaal geen jasje nodig en moeten zeker niet met de mode meedoen. Mode is vergankelijk; de liedjes van Townes niet.