The Books - The Way Out (2010)

Electronic / Pop
Label: Temporary Residence

1. Group Autogenics I (3:43)
  2. IDKT (1:42)
  3. I Didn't Know That (3:38)
  4. A Cold Freezin' Night (3:22)
  5. Beautiful People (2:52)
  6. I Am Who I Am (3:01)
  7. Chain of Missing Links (4:30)
  8. All You Need Is a Wall (3:44)
  9. Thirty Incoming (4:57)
  10. A Wonderful Phrase by Gandhi (0:21)
  11. We Bought the Flood (5:04)
  12. The Story of Hip Hop (4:30)
  13. Free Translator (3:50)
  14. Group Autogenics II (4:52)
avatar van Paalhaas
Oh boy!

Nihilisme
Yes, eindelijk een opvolger van het inmiddels al weer vijf jaar oude Lost and Safe (en wat een spuuglelijke cover is het ook weer geworden )!

Ik heb nu drie nummers gehoord (opener Group Autogenics I, A Cold Freezin' Night en Beautiful People) en het belooft een ouderwets goed Books-album te worden. De sample die in A Cold Freezin' Night wordt gebruikt is bijvoorbeeld zowel hilarisch, luguber als geniaal.

Ik kan niet wachten.

Nihilisme
Het duo van The Books gaf met het verschijnen van Lost and Safe (2005) aan dat het album meer zou klinken als muziek die live óók goed gebracht kan worden. De heren móesten vanwege hun financiële situatie immers gaan touren (of ander werk, maar dat doe je niet als je Paul de Jong of Nick Zammuto heet en platen als Thought For Food hebt gemaakt) en uiteindelijk kregen ze gelukkig allebei alsnog de klik met het vak 'optreden'.

Vanwaar deze voorgeschiedenis? Omdat mijn verwachting voor The Way Out hier eigenlijk op gebaseerd was. Een album dat live ook goed te brengen is. Echter, na twee keer luisteren vind ik het meer een 'luisteralbum' geworden. Vaag zijn ze nog altijd (check overigens ook de geweldige clip van het nummer A Cold Freezin' Night), maar dit is qua coherentie sowieso het makkelijkst te volgen Books-album, ook door het inleidende Group Autogenics I en het afsluitende Group Autogenics II. De vreemde samples, de rare instrumentatie (een mondharmonica?!), soms opeens verrassend toegankelijk en soms aangenaam ontoegankelijk. Precies de reden waarom ik dit zo'n fascinerende band vind.

Hoogtepunten zijn het eerder genoemde A Cold Freezin' Night (zie mijn vorige post met mijn mening over dat nummer ), de geweldige samensmelting van 'muziek' en samples in The Story Of Hip Hop (en gelukkig verrast Paul, de Nederlandse helft van de band, ons ook weer op dit album, luister en hoor!) en het erg nostalgische Thirty Incoming waar ik bijna een beetje kippenvel van kreeg op deze warme zomerdag. Of wat te denken van het lieve folkliedje Free Translator?

Nu nog hopen dat deze mannen Nederland nog eens aandoen (we werden weer eens overgeslagen in de eerste tourdata). Is Paul de Jong ons toch eigenlijk wel verplicht.

avatar van we tigers
Lost and Safe was live in theater Kikker een aantal jaar geleden ronduit briljant. Ik kijk erg uit naar dit album en hoop ze live weer eens aan het werk te mogen zien.

avatar van Belhifet
A Cold Freezin' Night! De rest bevalt ook zeer goed. Heb pas sinds kort kennisgemaakt met The Books, nl. het album "The Lemon of Pink", en ik denk dat ze de komende tijd mijn luisterlijstje zullen domineren.

avatar van Lennart_M
Het zit goed in elkaar deze muziek, dat is een ding wat zeker is! Wel een beetje tegenstrijdige genre aanduiding, Pop/Avantgarde?

Nihilisme
De genre-aanduiding is inderdaad soms een beetje ongelukkig op deze site, maar de muziek van The Books is sowieso niet te definiëren.

D-ark
En hij is weer echt redelijk geweldig

avatar van madmadder
Ik weet niet...
Ik heb de Lemon of Pink en Lost and Safe een tijd lang heeel erg vaak gedraaid, maar dit album kan me niet zo bekoren. Ik heb echter het idee dat dit meer aan mij ligt dan aan het album. Als ik het 3 jaar geleden gehoord had, had ik het waarschijnlijk net zo geniaal gevonden als eerdergenoemde twee.

Ik ben bang dat dit gewoon niet meer aan mij besteed is. Een nummer als A Cold Freezin' Night vind ik echt geweldig, maar een heel album... nee.

avatar van djarend
Ik moet bekennen dat ik er nog nooit van gehoord heb, Schandalig als cd-winkel eigenaar...... Lees er net een recensie over in de NME ven maakte me nieuwesgierig, en jawel, vraagt er vandaag ook nog eens iemand om, Meteen maar besteld, volgende week in huis, hij kreeg in de NME overigens een 8

avatar van wendyvortex
Hier meteen de volle mep en grote kans op jaarlijstje dat voornamelijk gevuld leek te worden met psychedelica en avant-metal.
The Books eigenlijk een beetje kwijtgeraakt na "Thought For Food" en inmiddels behoorlijk veranderd qua sound.
Doet mij nogal al denken aan The Avalanches (Since I Left You) uit 2000.
Grote sample-trip inclusief Nederlandstalige samples in "The Story Of Hip-Hop".
"5 6 7 grapefruit" - "gezichtsmassage"
En met relatief veel kinderstemmen lijkt er ook een link te zijn met Boards Of Canada's "Music Has The Right To Children".

avatar van The Scientist
Nihilisme schreef:
(en wat een spuuglelijke cover is het ook weer geworden )!

van de site van het label:

The deluxe 2xLP format comes packaged with 36 full-color die-cut stickers for you to design and decorate your own unique record cover!

avatar van essence
Heel fijne electronica, die naast heel leuk ook surreëel en speels ook én vooral compositorisch verdomd goed in elkaar zit.
Het is heel creatief en vakkundig plak- en knipwerk. En betrekkelijk uniek in zijn eenvoud. Cool stuff!