Anubis - 230503 (2009)

Australiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. The Deepest Wound (4:16)
  2. Leaving Here Tonight (4:42)
  3. Breaking Water (4:13)
  4. Waterfall (5:26)
  5. Anonymity (5:01)
  6. The Bond of Mutual Distrust (9:36)
  7. The Doctor (3:36)
  8. Flying / Falling (2:54)
  9. The Collapse (12:09)
  10. Disinfected and Abused (17:38)
avatar van notsub
Vorig jaar ontmoette ik de Australische gitarist Douglas Skene tijdens zijn huwelijksreis in Nederland. Recent was hij met zijn band Anubis voor een optreden in Zoetermeer en heb ik deze CD gekocht. Ik kreeg er nog twee CD's van Hemina bij, daarin speelt hij ook gitaar. Met Hemina speelt hij progressieve metal; hij noemde Pain of Salvation en Ayreon als belangrijke invloeden.

Deze CD van Anubis is lichter van kaliber en draagt vooral de sfeer oudere progressieve rock uit. Denk bijvoorbeeld aan de oude Marillion, Genesis en het debuut van Arena. Live klonk het al goed, op CD klinkt vooral de zang wat prominenter en is er ook een saxofonist in de gelederen. In de lange stukken verliezen ze zich soms, maar het wordt nergens stoffig. De scherpe randjes zijn met name lekker in hun sound en er is ook wat ruimte voor frivoliteit als in The Doctor. De titel staat voor een datum, waarop een aangrijpende gebeurtenis in het persoonlijk leven van Douglas plaatsvond. Het album is dan ook een conceptalbum met als thema een aangepaste versie van dat verhaal.

Hopelijk krijgen ze nieuwe kansen om in Europa op te treden, want er zit voldoende potentieel in deze band.

avatar van Rockfan
notsub schreef:
Denk bijvoorbeeld aan de oude Marillion, Genesis en het debuut van Arena.

Voeg daar Pink Floyd en Magellan en in mindere mate Emerson, Lake & Palmer aan to