Balla et ses Balladins - Objectif Perfection (1997)

Guinee

5. Keme Bourema (13:19)
  6. Sara (6:19)
  7. Sara 70' (9:57)
  8. Sakhodougou (5:05)
  9. Moi, Je Suis Découragé (5:38)
  10. Reminscin' with Slp (0:28)
  11. Reminscin with Balla and Pivi (3:09)
avatar van Oldfart
Voor liefhebbers van http://www.musicmeter.nl/al..., is dit album een must.
Ik draai deze vaker dan het apenbroodbomen orkest.

Het is muzikaal gezien een zeer rijke omgeving daar in het westelijke deel van Afrika.
De band waar het bij deze plaat om gaat komt uit Guinee, wat ondermeer grenst aan Senegal en Mali.

En dat is muzikaal te herkennen. Stammend vanuit dezelfde 'Mande' cultuur ( eens een oud afrikaans rijk) zijn er duidelijke overeenkomsten tussen muziek uit Mali en Guinee.
Zo heeft Guinee met Mali de cultuur van rondreizende minstreels gemeen, de jeli of griots.
De bekendste Malinese exponent bij ons in het westen is natuurlijk Ali Farka Touré.
Onder meer beroemd vanwege zijn virtuoze gitaarspel. Ook komt in beide landen de Kora voor , de afrikaanse harp, vanwaar uit het virtuose snarenspel zijn oorsprong vindt.
Ook op deze plaat is het gitaarwerk zeer fraai.

Met het andere buurland Senegal heeft Guinee ook veel muzikale overeenkomsten.
Met name deze plaat van Balla & ses Balladins is qua stijl vergelijkbaar met het uit Senegal afkomstige Orchestra Baobab.

Zowel Orchestra Baobab als Balla & ses Balladins zijn voorbeelden van orkesten die afro cubaanse invloeden vermengden met 'eigen' Afrikaanse.
Het was met name in die franstalige landen in west Afrika dat die afro-cubaanse muziek heel populair was. Die populariteit begon al in de jaren dertig, en was in de jaren vijftig/zestig op haar hoogtepunt.
Het was een soort full circle beweging: west Afrikaanse slaven brachten hun muziek naar Cuba, waar het zich vermengde met Europese invloeden, om decennia later , als afro-cubaanse muziek, weer terug te keren naar het moeder continent.
Niet alleen de afro-cubaanse stijl, o.a. de rumba, werd gespeeld, ook een deel van de instrumenten werden overgenomen; zo verdween de traditionele Afrikaanse trommel voor de Cubaanse conga, en werden blazers aan de orkesten toegevoegd.
Het eerder genoemde virtuoze gitaarspel vanuit de Mande/ Griot traditie werd eveneens toegevoegd, en zo ontstond die heerlijk stemmige, warme , sfeervolle en relaxte mix zoals te horen op 'Objectif Perfection'.

Dikke, dikke aanrader
Steevast in mijn lijstje van meest favoriete afrikaanse platen.

avatar van Nr.4
enig idee waar ik dit of andere muziek van deze band kan halen? Cd-zaak kan alleen voor te dure prijs aan een dubbelalbum komen en op bol.com zie ik zowel deze als dat dubbelalbum niet leverbaar.

avatar van Oldfart
enig idee waar ik dit of andere muziek van deze band kan halen?
zou het niet weten, misschien helpt deze link

http://www.radioafrica.com.... of deze http://www.radioafrica.com.... je verder.
Of bel anders Concerto eens op.

Toch een verarming dat dit soort platen niet meer gewoon, bij de betere platenzaak, in de schappen ligt.

avatar van Nr.4
Thanks, zal eens verder zoeken oa via die links.