Fantasia - Back to Me (2010)

R&B

9. The Thrill Is Gone

met Cee-Lo

10. Falling in Love Tonight
  11. Even Angels
  12. I'm Here (From 'The Color Purple' Musical)
avatar van Angelo
Pasgeleden (twee weken geleden?) nog een zelfmoordpoging ondergaan en nu is ’t nieuwe album uit. Betere promotie zou je je bijna niet kunnen wensen, niet waar?! Oké, beetje lullige opmerking dus ga ik maar verder met ’t album. Fantasia was overigens de winnares van het derde seizoen van American Idol.

Het eerste nummer ‘I’m doin’ me’ is echt leuk, erg soulvol met strakke beats en voorzien van een leuk refrein. ‘Bittersweet’ is de eerste single van het album en is een midtempo R&B/soul liedje, op zich een aardig liedje niet heel bijzonder maar absoluut niet slecht. ‘Man of the house’ een uptempo lied met dance invloeden erg opzwepend en ook niet onaardig. ‘Who’s been loving you’ borduurt wat voort op het vorige nummer en is voorzien van een wat stevigere beat maar is weinig vernieuwend. ‘Collard Greens & Cornbread’ is wel weer erg leuk en voelt aan als een oud Motown nummer dat in een nieuw jasje is gestoken. Wederom wat soulvoller dan de vorige nummers. ‘Teach me’ heeft ook een vleugje soul gekregen en klinkt ook best fris.

‘Move on me’ is denk ik de knaller van het album, strakke beat en een pakkende melodie – echt een hoog dancefloor gehalte. ‘Trust him’ een nummer met een knipoog naar de 60s soul met een vleugje doowop en doet misschien, héél misschien, denken aan een Phil Spector-esque nummer dat in een nieuw jasje is gestoken. ‘The thrill is gone’ heeft ook echt vette beats en de medewerking van Cee-Lo Green (aka Gnarls Barkley) past perfect bij ’t nummer – zeker een hoogtepunt op het album. ‘The thrill is gone’ is overigens geen cover van het bekende bluesnummer. ‘Falling in love tonight’ moet eigenlijk gewoon op single worden uitgebracht, wat een heeeeeerlijk nummer, ’t zou zomaar een huge hit kunnen worden in Amerika. Ook dit nummer heeft stevige beats en is voorzien van electronic invloeden – in ieder geval nog een hoogtepunt op het album. ‘Even angels’ is een gewoon leuk R&B liedje, verder niet echt bijzonder of noemenswaardig alhoewel het refrein erg catchy is. Het treurige ‘I’m here’ (van de musical The Color Purple) is uiteraard ook prachtig en haar stem bezorgt me gewoon kippenvel tijdens het beluisteren van deze afsluiter. Wat een soul heeft ze in haar stem dat blijkt vooral uit het de afsluiter van ’t album.

Met dit album is duidelijk een link gelegd naar soulmuziek, als haar volgende album nóg soulvoller is gaat het helemaal goed komen met deze Fantasia Barrino. De platenmaatschappij verwacht overigens dat dit album gaat debuteren in de top3 van de Billboard 200, dat zou betekenen dat dit haar succesvolste debuut zou zijn in die albumchart. Ik gun het haar in ieder geval van harte want dit is gewoon een prima geproduceerd R&B/soul album!

avatar van Shelter
Lekker album hoor, ik begrijp het gemiddelde hier niet helemaal.
De beats zijn vet en hard, muziek erom heen is heel aardig en Fantasia heeft een goede stem met eigen sound.
De beste track is I'm Doin Me die knalt er wel lekker in. Teach Me is ook nice maar klinkt als Bob Marley...kom ff niet op de track. Volgens mij is de melodie gewoon letterlijk gekopieerd uit die track maar dan een eigen tekst erop gezet.
Er staan wat ballads op en pompende beats R&B...ja ik ben er behoorlijk over te spreken.