Rolfe Kent - Sideways (2004)

Score
Label: Silva Screen

1. Asphalt Groovin' (4:00)
  2. Constantine Snaps His Fingers (3:04)
  3. Drive! (3:56)
  4. Picnic (2:16)
  5. Lonely Day (1:40)
  6. Wine Safari (2:14)
  7. Miles' Theme (2:59)
  8. Los Olivos (2:43)
  9. Chasing the Golfers (3:04)
  10. Walk to Hitching Post (2:32)
  11. Abandoning the Wedding (3:25)
  12. Slipping Away as Mum Sleeps (1:00)
  13. Bowling Tango (0:50)
  14. I'm Not Drinking Any #@%!$ Merlot! (1:14)
  15. Miles and Maya (2:26)
neo
Kent en Payne kan voor zeer aangename resultaten zorgen, zie ook About Schmidt. Sideways is een moeilijk werk. Het klinkt als jazz, maar kent thema's en is werkelijk een score. Het is een beetje een onconventionele aanpak, die in de film niet helemaal schijnt te werken. Stukken score zijn vaak zo ver doorlopend op momenten waarin de twee heren een lang stuk rijden en door praten aan een stuk door, waarbij de score vaak wel op de emoties van de twee trapt, maar zonder daar te ver in door te gaan. Zo wilde Payne het hebben. Ironisch genoeg componeerde Kent een zo sentimenteel piano thema, wat bijna buiten de boot valt door het grote sentiment. About Schmidt had dat iets meer, maar was vergeeflijk. Bij Sideways is echter de lange melodieen waar regisseur Payne zoveel van houdt soms teveel voor een scene. Normaliteit ergert iemand zich weleens aan de score omdat deze het publiek voor is; soms wijst een bepaalde muzikale referentie al duidelijk iets aan wat het voor sommige bederft. Bij Sideways waren sommige zaken al meer dan duidelijk en door de soms iets te relaxte toon van de muziek, die vooral te lang doorging, zonder een functionaliteit die mij goed stemde. Dat is zeer spijtig. Het boekje vermeld ook nog een en andere geneuzel over invloeden van Italiaanse oude komedie scores, wat terug te horen is in het geluid. Als luister-ervaring is dit echter een zeer goede van Kent, die met gemak op dezelfde hoogte als About Schmidt zal moeten klimmen.

Ik heb de film gezien en heb me eigenlijk geen moment gestoord aan de score. Voor mij werkte het prima in ieder geval, maar voor mij is een goede score als een goede verdediger in een voetbalelftal. Je ziet het amper dat ze veel nuttig werk doen, maar als ze wegvallen, stort het elftal in... Erg leuke film ook, trouwens.

dutch2
Merkwaardig trouwens dat ze de volgorde van de stukken, zoals die in de film voorbijkomen, niet hebben aangehouden. Of is dat gebruikelijk bij scores?

Ik vond de muziek overigens ook bijzonder goed werken in de film.

neo
Scores worden nogal eens herverdeeld ja. Het eerste wat vaak gebeurt is ook dat alle stukken score worden ingestuurd, waaruit geselecteerd wordt wat er uiteindelijk op een uitgaven komt. Soms in een andere volgorde voor betere luister-ervaring en om dit zelfde te dienen soms ook totaal andere tracks dan als die in de film te horen zijn. En nog wel meer ongein.

hele goed soundtrack van een super film

neo schreef:

Wie heeft je dat wijsgemaakt?!

neo
Nee onconventioneel was niet het goede woord. Maar ben er ondertussen, ook over gebruik in de film veel meer over te spreken.