MSG - The Michael Schenker Story Live (1997)

Rock / Metal
Uitgebracht in eigen beheer

1. In Search of the Peace of Mind (4:18)
  2. Doctor Doctor (4:59)
  3. Let It Roll (4:22)
  4. Natural Thing (3:34)
  5. Lights Out (5:17)
  6. Only You Can Rock Me (4:08)
  7. Another Piece of Meat (3:53)
  8. Into the Arena (7:04)
  9. Are You Ready to Rock (4:12)
  10. Assault Attack (4:18)
  11. Captain Nemo (3:13)
  12. No Time for Losers (3:32)
  13. Save Yourself (7:03)
  14. All the Way from Memphis (4:23)
  15. Pushed to the Limit (3:54)
  16. Written in the Sand (4:03)
  17. Back to Life (6:26)
  18. Love Never Dies (5:12)
  19. Essence (6:21)
  20. Never Ending Nightmare (4:50)
  21. Positive Forward (2:45)
  22. Too Hot to Handle (3:55)
  23. Attack of the Mad Axeman (5:41)
  24. Love to Love (8:02)
  25. On and On (5:29)
  26. Armed and Ready (5:12)
  27. Feels Like a Good Thing (3:48)
  28. Rock Bottom (10:22)
avatar van Paulus_2
Michael Schenker, de bevlogen en bescheiden meestergitarist, oprichter van The Scorpions en jarenlang de hoeksteen van UFO, heeft met deze 2-CD eindelijk alles voor elkaar. Een tweetal uitstekende zangers (want daar schortte het nog wel eens aan zijn Michael Schenker Group) zingen zijn composities meer dan voortreffelijk.
De andere begelieders;
Barry Sparks - bass/acoustic guitars, backing vocals
Shane Gaalaas - drums, acoustic guitars
Leif Sundin - vocals/rhythm/acoustic guitars
David Van Landing - vocals, percussion
Seth Bernstein - rhythm/acoustic guitars, keyboards, backing vocals .
doen hun werk meer dan goed. Vooral de drummer Shane Galaas is van grote klasse. Het hoesje vermeldt dat ie de basgitaar bespeelt, maar dat is een foutje.

Met zo'n 30 nummers ga je in een scheervlucht door de carrière van Michael Schenker. De hits uit de Scorpions tijd, In Search of the Peace of Mind en Another Piece of Meat, klinken net zo goed als de vele UFO hits. Ik noem: Doctor Doctor , Pushed to the Limit, en vele anderen. Uit zijn Michael Schenker Group periode vind ik Assault Attack en Captain Nemo van klassieke klasse. Het razendsnelle No Time For Losers met die fraaie flageoletten.
Natuurlijk komt ook het magistrale Into the Arena voorbij. Persoonlijk vind ik dat Schenker in dit nummer alles laat horen wat hij kan.
Een schitterend overzicht van 's mans oeuvre. Deze CD's blijf je draaien. De live uitvoering geeft de nummers meer diepte dan ze op de studio-versies hebben. Zó moet Schenker klinken.

Afijn, hij staat op Bospop2010. Jullie zijn gewaarschuwd!

avatar van qwolama63
Spijtig dat Sundin qua stem nog niet tot de enkels van Klaus Meine of Phil Mogg reikt.
Prima cd die de ganse carriere van Schenker mooi samenvat maar helaas is die vervelende stem daar iedere keer weer.
Dan is Live in Tokyo uit 2010 een veel beter alternatief. Heb Gary Barden altijd al de beste (of moeten we in dit geval "minst slechte zanger") van de band gevonden.

avatar van gigage
Na een korstondige reunie met UFO (walk on water) heeft Schenker voor de eer bedankt om bij Deep Purple Blackmore te vervangen heeft hij zijn peilen weer gericht op MSG. Dat resulteert in een studio album en deze daaropvolgende live dubbelaar.
het album opent met 7 klassiekers die hier nogal onderdoen voor eerdere live versies van UFO en Scorpions. Wel valt op dat het album lekker klinkt maar ook dat Michael weinig tegengas krijgt van zijn mede bandleden.
Vanaf dan wordt het voor mij interressant want sommige MSG songs waren eerder nog niet live uitgebracht of zijn hier met een andere zanger neergezet. Hoewel onwennig voor mij valt het beslist niet tegen. De bassist gaat regelmatig helemaal los ( into the arena, assault attack) en de drummer kan zijn ei ook wat beter kwijt. Ook afwijkende breaks tov de studioversies zijn verrassend leuk. De twee zangers zijn wel aardig maar niet erg karakteristiek van stem genoeg, naar mijn smaak. Doet dit album vroegere tijden herleven? Nee dat niet, maar het is een leuk hebbedingetje.
Mijn 1997 release bevat zelfs 1 boekje en een foldout flyer met alle albums gepresenteerd waarop Schenker tot dan toe aan meegewerkt heeft (en een andere cover)

Paulus_2 schreef:
Afijn, hij staat op Bospop2010. Jullie zijn gewaarschuwd!

Michael was er inderdaad op het eerste album.
Enfin, Michael lijkt meer plezier dan ooit te hebben in zijn live-concerten momenteel en is deze herfst druk aan het toeren.
Als ik m'n hart volg ga ik 10 concerten van 'm zien in zowel Duitsland als Nederland deze maand, zo geweldig vind ik 'm live spelen. Maar ja. Heb gekozen voor 1 concert in Nederland en 1 in Duitsland. In Duitsland zou ik 'm het liefst zien optreden in of nabij Hannover (Sarstedt, zijn geboorteplaats, is een voorstadje, ook Scorpionsleden komen uit Hannover): een 'thuiswedstrijd' voor de artiest is toch altijd bijzonder.
Maar het is Aschaffenburg, wie kent het niet, geworden.
Dit album ken ik niet, maar lijkt op een mooie setlist: in hopelijk een goede geluidsproductie.

avatar van AstroRocker
Toch wel mooi album dit, heb het ooit gekocht tijdens een G3 optreden in Ahoy waar volgens mij naast Schenker ook Jon Uli Roth speelde.

buizen
Maar hoe zit het nou met dit album dan? Is dit een soort verzamelCD met allemaal vroegere live-nummers of is dit een uitgebreid concert uit 1997, of twee concerten, met twee verschillende zangers, waarin Michael al deze nummers nog eens speelt?

avatar van gigage
Ik moet toch terugkomen op mijn eerdere bewering. De Love to love bewerking is werkelijk geweldig en misschien wel de beste versie van het nummer.
Dit is 1 concert in Tokyo waarbij de tweede gitarist ook veel leadvocals doet.

gigage schreef:

Omdat dat toevallig een van m'n lievelingsnummers (ken je de versie door Europe?) is ben ik even op YT gaan kijken en Love To Love opgezocht, eigenlijk dit hele album. Album staat er niet op.
Wel die Song. En ook in Japan, en ook in 1997 toevallig. Van deze CD??

Misty green and blue
Love to love to love you

Deze versie van Europe is qua zang echt beter. En het gitaarwerk is ook helemaal niet verkeerd, John Norum is misschien wel de grootste fan van Michael Schenker.
Europe speelt live vaker nummers van hun held, zoals bijv. de UFO-song Lights Out. En de mooiste uitvoering hiervan? Met special guest .......................!
Prachtig nummer, en wat heeft Michael een plezier in het spelen!

avatar van gigage
Op de CD komen de akoestische stukken veel beter tot hun recht dan die je hier boven aangeeft buizen. Geluidskwaliteit op YT is ook niet je dat. Maar zo te zien is het wel in dezelfde samenstelling.
Ik ben niet zo kapot van John Norum zijn tegenwoordige zangstijl. Heeft ook zo'n zeppelin klassieker ver..prutst. Dat Sweden Rock concert is wel alleraardigst.

gigage schreef:

Ik ben niet zo kapot van John Norum zijn tegenwoordige zangstijl.

Nou, dat treft. Want hij is weliswaar 'officieel' guitarist/singer maar zingt niet veel. Joey Tempest is de zanger van Europe, dat bovenstaande Love To Love vertolkte.
John Norum speelt 'slechts' gitaar. Hij is enorm beinvloed door zijn idool Michael Schenker en zijn speelstijl heeft er zeker ook wat van weg.
Voorafgaande aan het Sweden Rock Concert zien we hem hier met zijn idool een beetje oefenen voor het optreden, met rode koontjes speelt John hier met de gitaargod zelve.

avatar van Paulus_2
buizen schreef:

Michael was er inderdaad op het eerste album.
Maar het is Aschaffenburg, wie kent het niet, geworden.

Ik was er bij in Tilburg O'13. Temple Of Rock. Ik had hem nog nooit live gezien. Wel al vanaf 1980 fan. Een fantastisch optreden. Geweldig gitaarspel. Briljante gitarist, die niets van zijn passie heeft verloren.
Doogie White compenseert Michael's introverte performance uitstekend. Goeie zanger ook!!

Michael Schenker Concert Setlist at Poppodium 013, Tilburg on May 13, 2012 | setlist.fm

avatar van gigage
Daar is ook een dvd/bluray van, meen ik