Jim Kirkwood - Castles of Sand (2010)

1 stem

Electronic
Label: Dark Age

1. Castles of Sand Part 1 (23:06)
  2. Castles of Sand Part 2 (24:29)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Geïnspireerd op de boeken van Neil Gaiman en dan met name van zijn graphic-novel The Sandman, is Castles of Sand een herbewerking van een veel ouder werk van Jim Kirkwood, wat in 1992 voor het eerst in eigen beheer op een cassettebandje is uitgebracht.
Aangezien Jim een perfectionist is, en hij zijn back-catalog tegenwoordig nog maar beschouwd als muzikale schetsen en ideeën, besloot hij een paar jaar geleden al, om alles van zijn oudste werk opnieuw op te nemen, met de huidige middelen en instrumenten die hij tot zijn beschikking heeft. Dit alles, om er voor te zorgen dat al die zg. 'verloren tapes' uiteindelijk op de juiste wijze opnieuw het levenslicht zien. Zo ook dus deze Castles of Sand.
In niets valt af te leiden dat het om een al veel ouder werk gaat. Muzikaal gezien klinkt het als een album zoals ik het van 'm zou kunnen verwachten anno 2010. Nu moet ik ook wel bekennen dat ik niet bekend ben met de oude versie.

"Part 1" begint vrij verrassend met een ruim 10 minuten durende trip door Egypte, alsof Jim zijn fantasie de vrije loop geeft en me een, naar zijn maatstaven, avontuurlijke en ritmische trip over de eindeloze zandvlakten naar, bij wijze van spreken, de pyramiden van Cheops voorschotelt. Pas veel later in het nummer, komt de donkere kracht van zijn muziek pas echt vrij en waan ik me in het hart van de pyramide zelf, om uiteindelijk verloren te geraken in de gewelfen en eindeloze gangenstelsels die het complex rijk is.
"Part 2" heeft een veel directer en vertrouwder karakter. Het begint met krakende geluiden, alsof de pyramide besluit boven op me in te storten. Dit gaat gepaard met dreigende klanken. Uiteindelijk weet ik te ontsnappen en kom ik in het hart van de tombe terecht, waar ontelbare schatten en andere kostbaarheden me verwelkomen. Dit openbaard zich d.m.v. een stevige en effectieve ritme-sectie, waarbij een uiterst toegankelijk en pakkend thema zich openbaard en de kracht van het nummer zich begint te ontvouwen. Later in het nummer ontpopt zich een heftige sequence-sectie, waarbij ik me zo voorstel dat ik op de hielen wordt gezeten door een gruwelijke mummie, terwijl ik me (uiteraard met een hoop gestolen schatten), een weg uit de pyramide probeer te zoeken. Hoe zal dit aflopen.... ?

Anyway, deze Castles of Sand is een uiterst geslaagde, herziene versie van een oude, stoffige cassette en wat mij betreft mag Jim zo doorgaan, want ook dit album is een geslaagde zet op het al kolossale werk van deze uiterst productieve muzikant.