Sonic Youth - SYR 4: Goodbye 20th Century (1999)

Rock / Avant-Garde
Label: SYR

1. Edges (16:02)
  2. Six 3th Take (3:01)
  3. Six for the New Time (8:08)
  4. +- (7:02)
  5. Voice Piece for Soprano (0:12)
  6. Pendulum Music (5:56)
  7. Having Never Written a Note for Percussion (9:04)
  8. Six 4th Take (3:02)
  9. Burdocks (13:16)
  10. Four6 (30:20)
  11. Piano Piece (3:49)
  12. Pièce Enfantine (2:21)
  13. Treatise (3:29)
Sietse
Tering, dat is schrikken. Denk je hier eens even te kijken en zie je een gemiddelde van 2,83.
Dat terwijl dit juist een zeer mooi staaltje aan muziek is. Het wijkt dan misschien helemaal af van het standaard werk van Sonic Youth, maar toont wel degelijk een band die weet wat ze doen en die dat dan vooral ook nog eens heel erg goed doen.

Dit album is een mooi eerbetoon aan de moderne klassiek en avant-garde van de vorige eeuw en verdient wat mij betreft dan ook een veel hoger gemiddelde dan die het hier krijgt.

avatar van itchy
Ik heb deze in bezit (omdat het SY is), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo veel mee kan. Ik vind het moeilijk om naar te luisteren, en dat komt inderdaad omdat het heel anders is dan het reguliere SY-werk, maar ook dan de andere SYR-releases. Als je hier naar luistert moet je eigenlijk gewoon even al het andere werk van de band vergeten, en op proberen te gaan in deze muziek. Enige achtergrondkennis over het materiaal scheelt ook. Maar ook als ik dat probeer, kom ik er gewoon niet doorheen. Ik heb waardering voor hun poging om deze stukken (en hun eigen invloeden) in het spotlight te zetten maar een hoge stem zou ik hier ook niet aan toekennen. Ik zal binnenkort nog eens een ultieme poging wagen!

Als je hier een hoog gemiddelde had verwacht heb je echt te hoge verwachtingen van het inleveringsvermogen van de gemiddelde SY-luisteraar

ergf sterk album. Niet zo makkelijk beluisterbaar, maar dat maakt het misschien nog wel interessanter. 4* al sluit ik niet uit dat er een halfje bij komt.

itchy schreef:

Heel hoog niet, maar hoger dan 2.90 toch zeker wel. Überhaupt vind ik iedere stem hier die onder de 3 is ongepast. Dat hoort gewoon hoger te zijn bij deze band en deze stukken.
Als je het niet begrijpt en door hebt wat hier gebeurd, stem dan gewoon niet.

Dat klinkt misschien heel arrogant, maar zo denk ik er wel over.

mja, wat kort door de bocht. De meest ingeweikkelde muziek is in principe gewoon een 1* aan te geven. Tuurlijk, niet helemaal terecht, omdat het technisch gezien gewoon zo goed in elkaar zit, maar als je er geen moer aan vind of er geen bal van snapt, denk ik wel dat je alsnog dat recht moet hebben.

Sietse
Ja, ik snap wel wat je bedoelt, ik ben het er alleen gewoon niet mee eens.

avatar van The Scientist
Vind het een goed album, maar het is me wat te veel om in 1 keer door uit te luisteren.. beoordeling volgt later dus

/edit.. nu wel helemaal gehoord, wordt een 4

avatar van itchy
Voila, een 2.5. Ik vind de plaat bij vlagen niet om doorheen te komen. Hier en daar wel een aardig moment. Maar ik luister liever naar originele SY-composities dan naar deze verzameling (hoe cool het idee ook was om dit eind 1999 uit te brengen).

Dit was een erg leuk concert in de stadsschouwburg een paar jaar geleden, de halve zaal (het wàs uitverkocht) is weggelopen omdat hun oortjes het niet konden verwerken

KeesWB
Ik vind het geweldig. De meeste stukken kon ik al. Maar dan wel in andere versies. Het blijft ook ideale muziek om je visite het huis uit te jagen.

avatar van itchy
Soms moet je gewoon terugkomen op een mening... een fascinerend geluidsavontuur!