Doe Maar - Doe de Dub (1982)

Alternatieve titel: Discodubversie

Pop / Ska
Label: Killroy

1. Situatie (4:22)
  2. Help (Radeloos) (5:43)
  3. KAA (Nachtmerrie) (3:57)
  4. All E.S. (Is Dit Alles) (5:26)
  5. Winnetou (Winnetou) (5:48)
  6. 1+1=3 (Tijd Genoeg) (6:50)
  7. Oke (Okee) (6:52)
avatar van Witch-king
1,5
Deze cd zat in een box met 4 van hun eerste cd's van Doe Maar, dit was de enige cd die tegenviel. 1,5 sterren.

Vond hem niet onaardig. Had hem vroeger ook op vinyl.

Heb ik ooit op tape gehad. vond hem niet onaardig. Vooral leuk voor de reggae liefhebber

Pieter Paal
UB40 had ook zoiets met 'Present arms' en 'Present arms in dub'.
Ik prefereer natuurlijk de originele versies.

avatar van muziekhater
Hoezo "natuurlijk"? Een dub versie kan je een hele andere kant van een nummer laten horen. Soms zijn ze zelfs beter als de zang danwel tekst niet zo goed zijn.

avatar van Darkzone
Hé muziekhater, wat een geweldige avatar van Bill Drummond heb je daar! KLF's gonna rock you!

Ik vind dit album een erg fijne variant op de orginele nummers. Veel nummers hebben ook van die fantastische en herkenbare basloopjes. Live zouden deze dub-versies een extra dimensie kunnen geven (wat ik volgens mij gisteravond in De Kuip ook een keer heb kunnen horen).

Dit is gewoon een lekker luisteralbum!

Lang gezocht op vinyl uiteindelijk op cd uitgebracht en toch nog in bezit

flebbie
heerlijke lome versies, je kunt je nu lekker luisteren naar alle instrumenten zonder afgeleid te worden, die echo's op de gitaren voegen ook echt wat toe, gewoon een heel goed album dus

inmekaar gezet door Henny Vrienten als ik het goed heb

avatar van DutchDavehead
Ik zit nog steeds te wachten op een Doe De Dub 2 en 3 met dubversies van 4US en Klaar. Hopeloos, ik weet 't...

avatar van kaztor
CD 4 uit het 5-cd-boxje die ik hier in z'n geheel doorneem.

In 1982 gingen Henny Vrienten en geluidstechnicus Peter Vincent de studio in om een aantal nummers van Doris Day En Andere Stukken onder handen te nemen en dat resulteerde in dit lekker wegtikkende dub-album, waarschijnlijk gemodelleerd naar UB40's Present Arms In Dub-album.

Inderdaad moet je dit niet beluisteren als een volwaardig album met wat goed in het gehoor liggende hitjes.

Laat je alstublieft niet afleiden door dat gruwelijke woord 'Discodubversie', het is lang niet zo erg als dat woord het laat lijken . Dit is uitermate geschikt om je ten volle te concentreren op hun muziek. De geoefende luisteraar, zoals ik, heeft er geen verdovende middelen bij nodig om het te kunnen waarderen.

Leuk uitgewerkt zijstapje van de band en ook uiterst sympathiek om deze cd ook in de box-set toe te voegen!

Nieuwstad
Heerlijk dit!!

mat
Zalig album! Doe Maar is echt de crème de la crème van de nederpop.

Superplaat! Je moet er wel van houden natuurlijk. Hennie Vrienten is een geweldige componist (en bassist) en voor deze dubversies hij heeft ongetwijfeld inspiratie opgedaan van King Tubby, Scientist, Sly & Robby, Augustus Pablo en anderen.

avatar van Funky Bookie
Ik vind dit een tikkeltje saai album.
Henny vond dat Doe Maar ook een dub plaat moest hebben en dat is hiermee uit zijn systeem gegaan.
De composities blijven sterk, maar de zang is een belangrijk instrument bij Doe Maar.

avatar van dennisversteeg
Interessant concept. Ik denk dit ik liever gewoon echte instrumentale versies zou horen als ik de details in de muziek wil ontdekken, maar dit is een aardig alternatief.

avatar van T.O.
Leuk curiosum, blijft toch wel grappig dat dit is uitgebracht door een band die enorm populair was bij bakvissen

avatar van gaucho
T.O. schreef:
Leuk curiosum

Zo denk ik er ook over. Je mag dit niet vergelijken met een regulier album, maar ik vind het toch wel bijzonder dat ze dit hebben uitgebracht. Was volgens mij het allereerste en misschien wel enige dubreggae-album van Nederlandse bodem.

In de tijd dat ze populair waren (vooral bij de bakvissen) moest ik niets van deze band hebben. Tekstueel vind ik het af en toe nog steeds tenenkrommend, maar ik begon later toch wel te ontdekken dat Doe Maar bestaat uit muzikanten die het ska- en reggaegevoel uitstekend in de vingers hebben. Het is echte, goedklinkende reggae, geen pseudo-gedreutel. En dat hoor je hier terug. Want als je niet zou weten dat het een Nederlandse band was, zou je dit zo als een dub-album uit Engeland of misschien zelfs Jamaica kunnen interpreteren.

Alle ingrediënten kloppen volgens mij: de diepe bas, de soms lang en ver uitwaaierende galm, de effecten op de slaggitaar enzovoort. Ik heb dit cd'tje een paar jaar terug afzonderlijk uit de uitverkoopbakken bij de Free Record Shop gevist (2,50 meen ik), maar ik ben er wel mee in m'n sas. En mijn respect voor het muzikale niveau van deze voormalige 'bakvissenband' is er weer een stukje door gegroeid.

avatar van matthijs
lekker!
bas en drum, de rest is bijzaak en vaak is er zelfs geen bijzaak.

avatar van T.O.
Iedereen die bekend is met "Is Dit Alles" - en wie is dat niet? - zou eens de dub versie op dit album moeten horen. Grappig en goed tegelijk. Zie ik nog wel eens op een mix-cd van een Nederlandse artiest verschijnen.