Norma Jean - Meridional (2010)

Label: Razor & Tie

1. Leaderless and Self Enlisted (3:19)
  2. The Anthem of the Angry Brides (2:32)
  3. Deathbed Atheist (5:06)
  4. Bastardizer (3:15)
  5. A Media Friendly Turn for the Worse (4:12)
  6. Septentrional (1:37)
  7. Blood Burner (4:02)
  8. High Noise Low Output (3:26)
  9. Falling from the Sky: Day Seven (6:17)
  10. Everlasting Tapeworm (3:14)
  11. Occidental (1:37)
  12. The People That Surround You on a Regular Basis (3:41)
  13. Innocent Bystanders United (25:03)
avatar van Don Cappuccino
Morgen komt het nieuwe album van Norma Jean uit genaamd Meridional, maar het album is al online gezet door de band, dus ik heb het album vandaag voor de eerste keer geluisterd. Mathcore maakte dit jaar al een goede indruk met het meesterwerk van Dillinger Escape Plan en de S/T van Daughters. Eens kijken wat deze band kan doen.

Het album begint met paar typische nummers van Norma Jean, chaotisch en tegendraadse riffs. Maar bij Deathbed Atheist blijkt het chaotische meer te moeten verdwijnen voor meer Metalcore en zelfs Emo, maar daar kan ik niet veel mee. Na een klein intermezzo komt Blood Burner, wat weer terug gaat naar het chaotische geluid, waar Norma Jean het beste in is. De rest is eigenlijk hetzelfde, Mathcore en Metalcore/Emo.

Een veel te wisselend album, begint heel sterk, eindigt slecht. Voor mij waren de Mathcore-elementen erg positief, maar toen de Metalcore kwam vond ik het al minder en als er dan een muziekstijl is waar ik niks mee kan is het Emo wel en dat zit er jammer genoeg in. Een veel te lang album ook, het mag een stuk korter. Ik had liever een compleet knallend album gehad van Norma Jean, maar misschien gebeurt dat op het volgende album wel. 2 sterren voor dit album.

avatar van Alarum
Tegenvaller dit album. Als ze het in de mathcore lijn hadden gehouden zou dit album beter uit de verf komen. Zonde zonde.

avatar van KinkyEmo
Geniaal album. Nog steeds zitten hier mathcore elementen in, alleen een stuk subtieler verwerkt in perfect in elkaar zittende nummers. Norma Jean laat hier horen dat ze ook kunnen doseren en leveren een heerlijke mix tussen bruut geweld en melodieuze lijnen.

Een sterk album, vind ik zelf. Mooie afwisseling van heldere vocalen met scherpe screams. Hier en daar mathcore maakt die typische Norma Jean sound. Er staan naar mijn smaak meer pakkende nummers op dan op de eerder albums. Lyrics zijn ook weer sterk. Geen twijfel dat ik erg van hun optreden 21 maart in de Effenaar zal gaan genieten!