Nils Frahm & Anne Müller - 7fingers (2010)

Duitsland
Neoklassiek / Electronic
Label: Hush

1. Teeth (4:05)
  2. 7fingers (4:15)
  3. Let My Key Be C [Thriller Edit] (5:51)
  4. Show Your Teeth (4:38)
  5. Because This Must Be / Augmentation (4:57)
  6. Journey for a Traveller (5:27)
  7. Reminds to Teeth (4:00)
  8. Duktus (3:50)
  9. Long Enough (5:57)

met Andreas Bonkowski

avatar van essence
Aha, hier ga ik eens achteraan. Ik vond Frahm's "Wintermusik" zeer de moeite.

tuktak
nou daar lijkt dit niet zozeer op. 7fingers gaat terug naar het album streichelfisch, een van zijn eerste werken waarop hij nog veel idm-invloeden combineert met klassieke elementen.

alleen is dit album dan wel een stuk beter uitgewerkt, je ziet bij elk album dat nils frahm niet bang is om te leren.
op deze plaat verzorgt anne muller de fluitjes en nils frahm die bliepjes.

eigenlijk wel een mooie combinatie, de electronische elementen zijn niet machinefabriekachtige drones, maar veel beatgeoriënteerder. dit maakt dat de tracks meer echte nummers worden, maar zorgt er ook voor dat de plaats iets lichter wordt. ik zou kunnen begrijpen dat dit mensen tegen staat.
verder vallen de stukken op die, licht aangepast, uit andere werken van nils frahm lijken te komen. dit niet vanwege een gebrek aan inspiratie, maar vooral juist door een drang om te experimenteren met nieuwe en dus ook oude werken. voor mij voelt dat allemaal een beetje jazzig aan in aanpak.

de tracks variëren van klassiek tot dansbaar, en van experimenteel tot echte liedjes. long enough lijkt wel iets van postal service weg te hebben bv. al met al een fijne plaat. ik blijf frahm volgen met alles wat hij doet, maar toch heb ik uiteindelijk liever een nieuwe wintermusik.

avatar van hawkins
Dat laatste nummer verpest een hoop in mijn beleving.

avatar van OmeWillem
hawkins schreef:
Dat laatste nummer verpest een hoop in mijn beleving.

Verpesten doet het het niet, maar het is wel een vervelende nasmaak.

avatar van essence
hmm, inderdaad toch wel iets anders.
Ik weet nog niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Klinkt niet slecht maar met Wintermusik in gedachten slaat het toch wat tegen. Ik zal hem nog wel een paar keer beluisteren, onbevooroordeeld laat ik maar zeggen.

avatar van essence
En hij is het niet echt geworden.
Het kan mij niet overtuigen. Ik was al in de jaren 90 geen fan van dit soort kruisbestuivingen. Platen die in die periode al eens dikwijls de kop opstaken.

avatar van Supersid
Eerste kennismaking met de goede man, geplukt uit de soldenbakken na de positieve scores voor later werk op MuMe in het achterhoofd te hebben. Ik vind dit eerlijk gezegd een schitterendde plaat.

Ozric Spacefolk
Ik vind dit wel erg mooi. Ik kwam Nils Frahm tegen toen ik eigenlijk op zoek was naar piano-stukken. Maar dit is ook wel erg filmische en sferische muziek. Maar snel op zoek naar meer van NIls Frahm.