Barbara Dane - Barbara Dane and the Chambers Brothers (1966)

Folk / Soul
Label: Smithsonian Folkways

1. It Isn't Nice (4:09)
  2. You've Got to Reap What You Sow (3:28)
  3. You Can't Make It by Yourself (4:50)
  4. Pack Up Your Sorrows (3:33)
  5. I Am a Weary and a Lonesome Traveller (4:17)
  6. We'll Never Turn Back (6:18)
  7. Come by Here (5:32)
  8. Freedom Is a Constant Struggle (4:21)
  9. Go Tell It on the Mountain (2:54)
avatar van L_T_B
Aan de vooravond van de Great Depression en in de nasleep van de ergste rassenrellen uit de Amerikaanse geschiedenis trokken de ouders van Barbara Dane in de jaren '20 van Arkansas naar Detroit, Michigan. Op 12 mei 1927 werd Barbara Dane daar geboren als Barbara Jean Spillman. Als kind zong en speelde ze piano op zondagsschool. Medio jaren '40 begon ze zich te interesseren voor burgerrechten en de feministische beweging. In 1949 verhuisde ze naar San Francisco alwaar ze begon op te treden met folk- en jazzsongs. Ze werkte samen met onder andere Pete Seeger, Kid Ory, George Lewis en Turk Murphy, trad op op diverse festivals en had zelfs een eigen tv-programma.

In 1966 ondernam Dane een opmerkelijke stap door een album op te nemen met de soulgroep The Chamber Brothers, die 3 jaar later nog een bescheiden hit scoorden met "Time Has Come Today". Het resultaat is een wonderlijke samensmelting van de folk-blues van Dane en de bluesy soul van The Chamber Brothers. Het album trapt af met "It Isn't Nice" en "You've Got to Reap What You Sow". Beide nummers zijn diep geworteld in de burgerrechtenbeweging en zijn tekstueel nog even sterk als 45 jaar geleden. Daarna volgt een cover van de in 1966 overleden singer/songwriter Richard Fariña; "Pack Up Your Sorrows". Het tweede deel van het album bevat bevat vooral negro spirituals waarop de samenzang van The Chamber Brothers geheel tot zijn recht komt met nummers als "Come By Here" ("Kumbaya"), "Freedom is a Constant Sorrow" en "Go Tell It on the Mountain".

avatar van Oldfart
Is dit heruitgebracht Paul?

avatar van L_T_B
Jawel, heruitgebracht door Smithsonian Folkways op CD in 2007. Onder andere op de site van Folkways te bestellen.

avatar van Reijersen
Een bijzondere combinatie horen we op dit album. Aan de ene kant hebben we folkzangeres Barbara Dane, aan de andere kant de soulgroep the Chamber Brothers. Wat je dan krijgt is een muzikaal interessante smeltkroes en album vol met songs die druipen in tekstuele verwijzingen naar de burgerrechtenbeweging. Een groot onderwerp in die tijd. Een bijzonder, zeer bijzondere plaat.
1. It Isn’t Nice – sfeervolle en stemmige opener
2. You’ve got to Reap What You Sow – zo uit de kerk, de gospel op je plaat je oor in. Erg mooi
3. You Can’t Make it by Yourself – alweer net zo sfeervol en met inhoud
4. Pack Up Your Sorrows – qua sfeer en opbouw hetzelfde idee en het werkt nog steeds erg sfeervol
5. I Am a Weary and a Lonesome Traveller – veel kaler dan dit lijkt het toch niet te gaan wordemn
6. We’ll Never Turn Back – dit nummer is vooral erg stemmig te noemen
7. Come By Here – gaat rustig verder waar de rest gebleven is. Duidelijke keuze.
8. Freedom is a Constant Struggle – het wordt nu muzikaal toch wat teveel van hetzelfde. Tekstueel nog wel ijzersterk
9. Go Tell it on the Mountain – met wat meer claps krijgt het wel weer wat meer energie

(bron: Opus de Soul)

avatar van AOVV
Qua instrumentatie is dit een vrij kale plaat, maar ik vind 'm behoorlijk indrukwekkend. Het is niet zozeer dat ik Barbara Dane of The Chamber Brothers echt overdonderend vind klinken, het is eerder de combinatie tussen beiden. Vooral in de tweede helft van de plaat worden de songs overheerst door de samenzang tussen Dane en The Chamber Brothers, wat enkele kippenvelmomentjes oplevert.

De teksten zijn ook erg sterk, en ruim 50 jaar na datum (of nog heel wat meer jaren, want er zitten ook wat traditionals tussen) jammer genoeg nog steeds relevant. Voor mij gewoon weer een fraaie ontdekking uit de jaren '60!

4 sterren

avatar van Mjuman
AOVV schreef:

4 sterren

Hou je hoed ff vast; en kijk even hiernaar: Voordat je verdergaat naar YouTube