Fire! - You Liked Me Five Minutes Ago (2009)

Zweden
Jazz / Rock
Label: Rune

1. If I Took Your Hand... (6:40)
  2. But Sometimes I Am (17:52)
  3. Can I Hold You for a Minute? (13:24)
  4. You Liked Me Five Minutes Ago (3:56)
avatar van Supernormal
Voor zij die de toegankelijkere kant van Mats Gustafsson willen leren kennen moeten hier eens naar luisteren. Het trio biedt meestal een vaste basis van drums en gitaar/ bas die heel wat ruimte voorziet voor Gustafsson zelve. Als deze twee uitersten het dan tegen elkaar opnemen in 'Can I Hold You for a Minute', dan levert dat erg veel spanning op. Aangezien ik Gustafsson graag hoor spelen vind ik zijn improvisaties op een bedje van psychedelische rockgrooves prima werken.

Vanavond ga ik ze voor het eerst live zien. Ondertussen al wat filmpjes bekeken van hoe het er live aan toegaat, waaruit ik concludeer dat dit er live bijzonder fel kan uitpakken. Misschien moeten ze volgende keer maar eens een liveplaat uitbrengen. De energie en intensiteit van zo'n concerten ligt dikwijls nog een pak hoger dan op dit soort studioalbums, wat misschien wel gewenst is.

avatar van Supernormal
Zoals verwacht was dat optreden enorm indrukwekkend! Bovendien hadden ze als gastmuzikant Oren Ambarchi die een serieuze scheut electronica toevoegde aan het geluid. Leuk aan deze muziek is dat'ie de muzikanten zoals je ze in hun jazzomgeving kent plots in een psychedelische rockcontext ziet.

De compositie begint steeds van een minimum, maar bouwt hevig uit totdat het uiteindelijk maximalen bereikt. Oudere mensen in de zaal waren allicht niet gewaarschuwd en liepen al gauw de deur uit als Mats in een snelheid van jewelste zijn saxofoon begon uit te wringen (voor de micro!) terwijl Ambarchi met ultralage tonen à la Sunn O))) het trommelvlies van de luisteraar aanviel. Ze speelden heel wat nummers van dit album alsook van dat met gastartiest Jim O'Rourke. Ferm werk.

Ik Doe Moeilijk
Waanzinnig dat dit van een trio komt. De intense elektronica, met name in Can I Hold You for a Minute?, geeft echt een behoorlijk complex klanklandschap.

Toch heb ik het idee dat de band nog interessantere dingen kan, dan hetgeen ze hier laten horen. Het is wat onevenwicht, vooral de eerste track waarin bas/drums geen tegenwicht weet te bieden aan Gustafsson op de sax. Ook de tweede track, die wat aarzelend op gang komt valt tegen. Zeer benieuwd naar meer werk dus, te beginnen met de samenwerkingen met O'Rourke en Ambarchi.

avatar van AOVV
Ik Doe Moeilijk schreef:

Dat gevoel heb ik dus ook, en gelukkig hebben ze dat ondertussen ook gewoon bewezen, in de gedaante van Fire! Orchestra.

Van de twee albums van Fire! vind ik deze toch wel wat beter dan de opvolger '(Without Noticing)', maar het werk dat ze als Fire! Orchestra hebben gemaakt, is toch nog van een ander niveau.