Lisa Gerrard & Marcello de Francisci - Departum (2010)

Australië
Wereld
Label: Gerrard

1. Ex Nihilo - "Out of Nothingness" (1:56)
  2. In the Beginning Was the Word (3:10)
  3. Hymns of a Promised Land (1:48)
  4. Hidden Garden (3:02)
  5. Diary for the Fallen (4:26)
  6. Renunciation (0:52)
  7. Himalaya (0:25)
  8. Departum (3:40)
  9. Maya’s Dream (1:26)
  10. To Those Who Seek Forgiveness (4:20)
  11. All Things Impermanent (1:25)
  12. River Dance (3:57)
  13. Cor Nobilis - “The Gentle Ones” (3:03)
  14. Addagio for a Broken Promise (3:47)
  15. Sacred Journey (1:43)
  16. The Secret Language of Angels (5:50)
  17. A Kingdom Now Forgotten (2:13)
  18. The Lost Star of Menelik * (4:45)
  19. Let the Children Play * (4:15)
Lisa blijft betoveren en doet dat nu ook weer. Verrassen is een ander ding. Dit album in samenwerking met Marcello De Francisci komt regelmatig behoorlijk 'toegankelijk' over. Uiteraard moet je dit in persepectief zien want het werk van deze zangeres is nooit echt enorm toegankelijk.
De instrumentatie is mooi en ik geniet weer volop met toch een kleine kanttekening: een paar nummers komen wat schetsmatig over op mij, alsof het niet helemaal af is. Ik mis op zulke momenten een beetje 'diepte' lijkt het wel.
De meeste nummers duren dan ook niet erg lang waardoor het telkens korte brokjes lijken en daardoor misschien dat gevoel van mij. Wie weet trekt dit nog wel bij want er staan weer verdomd mooie dingen tussen.
Het 'luchtigere' vind ik dan ook wel weer eens lekker, en wat doet Cor Nobilis - "The Gentle Ones" me toch denken aan haar Gladiator-soundtrack bijdrage: schitterend!
Gewoon een prima nieuw werk in de langer wordende rij en daar is niks mis mee. Een echt meesterwerk volgt vast wel weer een keer. Ik word van Departum toch wel gelukkig want Lisa blijkt nog steeds in staat om mij onder te dompelen in muzikaal geluk

edit: vergelijkend met voorgaand werk toch de conclusie dat er een halfje bij hoort.

avatar van IntoMusic
Wat lijkt de stem op de opener van dit album op Antony & the Johnsons zeg. Verder weer een meesterwerkt van Lisa!