Peter Brötzmann Chicago Tentet - 3 Nights in Oslo (2010)

Avant-Garde / Jazz
Label: Smalltown Superjazzz

avatar van The Scientist
Heerlijke freejazz-plaat... of eigenlijk, vijf heerlijke freejazzplaten.... vijf schijfjes met 2 optredens van het Tentet in Oslo en daartussendoor enkele samenwerkingen van leden ervan, sommige enkel voor dit concert, andere langer lopend...

Alles komt er terug, totale herrie (vooral in de nummers van het tentet), 'intiem' samenspel (sonore), tot nummers met slechts 2 drummers...

Zeer afwisselende plaat dus, die daardoor ook totaal niet verveelt... als je het genre een beetje kunt waarderen.

... het gaat nog wel mis met de titels hier, ik probeerde meerdere artiesten per nummer in te voeren.. en MuMe gaf me die mogelijkheid ook, maar het resultaat kwam er niet door... nummers 4 t/m 9 horen te zijn:

Michael Zerang & Paal Nilssen-Love - III (22:27)
Johannes Bauer & Per Ake Holmlander - IV & V (18:15)
Joe McPhee & Ken Vandermark - I (9:38)
Joe McPhee & Ken Vandermark - II (10:14)
Jeb Bishop & Paal Nilssen-Love - III (15:00)

avatar van John Doe
The Scientist schreef:

Met die afwisseling was hun concert in Amsterdam ook, geweldige ervaring vond ik dat. Kwam over als een supergroep, deze Oslo concerten ga ik graag luisteren.

Benno
Hmz, deze moet ik maar eens kopen... lijkt me een interessante release. Helaas weinig aandacht voor Mats Gustafsson, of was die er niet bij in Oslo?

avatar van The Scientist
Jawel, die speelt op beide Tentet-nummers gewoon mee en is ook lid van de formatie 'Sonore'... ongeveer de helft van de tijd is die dus te horen

Ik vond het erg jammer dat ik niet bij het afgelopen concert kon zijn... die in februari vorig jaar staat nog steeds bij mijn lijstje meest geweldige concerten, ondanks dat Gustafsson en Holmlander er niet bij waren.

Mijn favoriete schijf hier is denk ik de 3e cd... Hoewel het redelijk afwijkt van het werk van het Tentet is dit echt 1 blok variatie... Vooral de nummers van McPhee en Vandermark zijn geweldig.

En als je geinteresseerd bent in Gustafsson.. ken je The Thing al?

Benno
Nee, maar ziet er wel heel interessant uit (The Thing).

Gelukkig maar dat hij aanwezig is op deze release. Ik vind dat hij het Tentet echt net dat beetje extra geeft... samen met Vandermark (en natuurlijk Nilssen-Love, maar ik had het even over de blazers).

avatar van The Scientist
Daar wil ik eigenlijk Jeb Bishop nog wel even aan toevoegen, wat die uit zijn trombone weet te persen sta ik nog elke keer versteld van..

The Thing heeft ook een erg mooie box (now and forever) maar als je dat wat veel vindt kan ik je She Knows (met mcphee) aanraden als je iets subtiels wilt (relatief gezien) of Bag It, voor het albini-geproduceerde geweld.

thejazzscène
De mijne is in bestelling! Sterke review van Guy Peters van Goddeau over deze plaat: Peter Brötzmann Chicago Tentet + 1 :: 3 Nights In Oslo - goddeau.com :: magazine over muziek en andere
In april komen ze alweer naar België! Zoals Naked City's nummer het verwoord: Jazz snob eats shit

avatar van The Scientist
Vanavond live gezien, en was weer even fascinerend en geweldig als de vorige keer

avatar van korenbloem
In het Bimhuis of niet?

Wilde er zelf ook naar toe, maar heb helaas andere prioriteiten moeten stellen

thejazzscène
Voor de facebook-geliefden: Vandermark toevoegen kan tenminste nog iets opleveren; namelijk constant ge-update worden door nieuwtjes net als het bekijken van fimpjes van zijn samenwerkingen zoals het concert waar The Scientist aanwezig was: YouTube - CHICAGO TENTET CELEBRATES PETER BRÖTZMANN AT 70 27-4-2011 at BIMHUIS AMSTERDAM (3)

Ik had er alles aan gedaan om ze vanavond in Gent te zien, maar ik geraak niet rond met mijn werk. Zeer lastig.

avatar van The Scientist
Op verzoek een kort overzicht van mijn mening..

Geweldig concert was het, al vond ik de vorige keer als geheel denk ik iets beter... Bij vlagen echt een ontzettende muur geluid, bij vlagen rustig samenspel, vooral in groepjes van 2 deze keer, zo waren bijvoorbeeld een aantal keer Brotzmann & Lonberg-Holm aan de beurt, enkele keren Gustafsson & Holmlander, etc.. Wel was nu ontzettend goed te merken hoeveel Mats Gustafsson eigenlijk toevoegt... echt een explosie van geluid, dat wat hij doet, die moet ik echt vaker zien..
'
Nadeel deze keer vond ik dat ik af en toe het gevoel had dat mensen zich te veel in moesten houden, en dan doel ik met name op Vandermark en Nilssen-Love, die 2 kunnen toeteren/drummen of hun leven ervanaf hangt, maar op een grandioos moment in de 2e set na is dat er niet echt uitgekomen..

Toch is het ook als ze zich inhouden erg goed... wat wel een voordeel daarvan is, is dat Lonberg-Holm, de cellist (speelt ook cello op bijv. Yankee Hotel Foxtrot).. veel beter tot zijn recht kwam, geweldige dingen doet die ook... het was gewoon een grandioze mix tussen af en toe heerlijke rustig gespeelde stukken en ontieglijke bakken herrie...

Ook zou ik nog wel eens een project willen zien van Nilssen-Love en Vandermark met Jeb Bishop.. de trombonist die ook meedeed, heerlijk om te zien wat er voor interactie op het podium plaatsvond tussen vooral die 3...

Grootste nadeel aan het Tentet vind ik nog steeds de bassist, Kessler weet me nooit echt te pakken, op een manier waarop McBride (FME, the Engines), Haker-Flaten (Atomic, The Thing, Free Fall) of Parker dat wel kunnen...

Maar eigenlijk kan ik niet echt beschrijven hoe het was... zulke optredens moet je gewoon eens meemaken.

Leuk om te lezen!

Had in het voorjaar het duo Brotzmann en Lonberg-Holm aan het werk gezien in De Singer, Rijkevorsel. Dat was ook een geweldig concert, niet hard ofzo, maar wel intiem en samenhangend. Die cellist is tamelijk jong maar erg getalenteerd.