Kino - Gruppa Krovi (1988)

Sovjet-Unie
Rock / Pop
Label: Cold Castle

1. Gruppa Krovi (4:38)
  2. Zakroy Za Mnoy Dver, Ya Ohujo (4:05)
  3. Voyna (3:59)
  4. Spokoynaya Noch (6:02)
  5. Mama, My Vse Soshli S Uma (4:04)
  6. Boshetunmay (4:07)
  7. V Nashih Glazah (3:31)
  8. Poprobuy Spet Vmeste So Mnoy (4:34)
  9. Prohojiy (3:37)
  10. Dalshe Deystvovat (3:55)
  11. Legenda (4:02)
avatar van Cellulord
Dit is niet voor mij.
Staat in mijn 2017 "Tried but Not Succeeded" lijstje.

avatar van Masimo
Cellulord schreef:
Dit is niet voor mij.
Staat in mijn 2017 "Tried but Not Succeeded" lijstje.
Zou het je dan ook niet hebben aangeraden niets voor jou.

Qua sfeerschets verwijs ik graag naar een bericht bij het andere album.
McSavah schreef:
Uitermate fijn in het gehoor liggende Russische post-punk. Op het spoor gekomen dankzij enkele Sovjet films waarin de zanger Viktor Tsoi speelde en nummers van Kino (Кино officieel) zaten. In 1990 is hij bij een verkeersongeluk om het leven gekomen en mede als gevolg daarvan schijnen hij en Kino onder bepaalde groepen nog steeds een vrij legendarische status te genieten. Maar ze waren eind jaren 80 sowieso al razend populair bij de jongeren in de USSR als ik de berichten mag geloven. Met name de teksten sloegen erg goed aan en brachten zelfs een verandering in mentaliteit definitief op gang. Tsoi had trouwens Koreaans bloed (Koryo-saram geheten), wat hem misschien nog net iets meer appeal gaf.
met de toevoeging dat de kenmerkende drumcomputer volgens mij in Rusland niet vaak gebruikt werd in rockmuziek. Overigens klopt het dat Tsoj nog steeds een heldenstatus heeft in Rusland: ga naar een willekeurige pagina over 'm, en je zal zien dat er 'Tsoj leeft!' geschreven wordt. Dit vind ik Kino's meest geslaagde album, met Gruppa Krovi, Spokoynaya Noch' (iemand Durak/The Fool gezien?) en Boshetunmay als sterkste nummers.

avatar van iemand74
Ik heb hier vertalingen van de teksten gevonden, voegt wel wat toe. Ik kan de poëtische waarde van het Russisch niet inschatten, maar ik vind de teksten ook in het Engels boeiend. Ook mindere nummers kan ik nu beter waarderen.