Loess - 3D Concepts Part 2 (2003)

Electronic
Label: Toytronic

1. Retinue (5:14)
  2. Sofar (4:21)
  3. Viscer (6:02)
  4. Alt.Tone.Two (7:54)
  5. Sixt (7:57)
avatar van Onderhond
Toytronic lijkt me een zeer mooi alternatief voor n5MD fans. Ochre bracht al zeer gelijkende electronic, met Loess heb je een artiest die op beide labels operatief is. En met een EP als deze mag duidelijk zijn waarom. Zacht knisperende IDM met lieflijke melodietjes. Komt bekend voor.

"Retinue" is een mooie opener, rustig voortkabbelend, zacht piepend en lieflijk toetend. "Sofar" klinkt wat voller, analoger vooral. Zeer aardige track, vooral wanneer op het einde het melodietje zachtjes begint rond te boppen. "Viscer" is wat meer cut-up. Bots wat meer tegen de kanten, schuurt iets opvallender. Maar verder weer zeer zachtmoedige waves en te lieve melodietjes. The Sound Of Music, maar dan stijlvol zeg maar.

"Alt. Tone. Two" is wat donkerder qua toon. Lichte drones, waar na verloop van tijd melodietjes komen piepen, en een warm bassje komt zonnebaden. Halverwege wordt het iets industriëler, maar uiteindelijk blijft het allemaal zeer braaf en gecontroleerd. "Sixt" is een mooie afsluiter, maar iets te ingetogen. Prachtige waves die nooit echt openbreken, waardoor het geratel iets te iel blijft klinken.

Veel nieuws brengt dit EPtje niet, maar afgezien daarvan niks op aan te merken. Mooie, lieve, schattige IDM, goed uitgevoerd krijgt dat meestal wel 4* van mij.

avatar van John Doe
Topklasse idm/ambient ep. Naast de warmte die de synths en ritmes bieden, is erdoor tegelijkertijd een staat van desolatie en droevigheid te ervaren. Dat laatste lijkt onderhond te hebben weggefilterd in z'n beschrijving, maar maakt het nou juist dat beetje meer bijzonder en loess-eigen.

Dit ligt trouwens in het straatje van Arovane.

avatar van Dakduivel
De eerste 3 nummers en dan vooral Viscer:

avatar van -SprayIt-
Moeilijk te vinden, zeg. Ben erg benieuwd.

avatar van brooklyn
Schitterend, werkelijk schitterend!