Tröck en E.R. Kecks - Rik Ringers (1981)

Punk
Uitgebracht in eigen beheer

1. Rik Ringers (2:06)
  2. Het Opa Bakkerlied (1:34)
  3. Heineken Bier (1:26)
avatar van platedraaier
Eerste plaat van de Kecks. Zichzelf totaal niet serieus nemende punk. De teksten zijn echt tenenkrommend slecht en de muziek eigenlijk ook. Ik dacht dat Rick de Leeuw hier al zong (wat eigenlijk niets met zingen te maken heeft) maar lees net dat hij gitaar speelt. Edward van Tilburg op microfoon dus.
Ook een leuk detail vind ik dat de eerste zin van het nummer "Rik Ringers" de titel van de tweede lp is. "In de krochten van de geest" is ieder mens weleens een beest.

avatar van Lonesome Crow
1,5
Ja, de drumroffel aan het begin van "Rik Ringers" klinkt nog veelbelovend maar dat was het dan ook.
Geen nummer blijft hangen, de latere poetische teksten zijn nog ver weg en de produktie is bar slecht.
Edward van Tilburg is niet echt een punkzanger, daarvoor zingt hij te braaf en muzikaal is alleen drummer Leo Kenter van een acceptabel nivo.

De songs zijn allen up-tempo, slordig en zijn gelukkig niet op hun debuut-LP Schliessbaum terechtgekomen.
Mooi om die ontwikkeling te zien bij de Kecks, ze werden steeds beter (in ieder geval t/m "De Jacht" uit 1989).