John Illsley - Streets of Heaven (2010)

Label: Creek

1. Toe the Line (4:11)
  2. Tell Me (4:43)
  3. Streets of Heaven (4:23)
  4. Young Girl (3:20)
  5. Only Time Will Tell (4:26)
  6. Banks of the River (4:15)
  7. No Way to Say Goodbye (4:33)
  8. I Thought I Saw It Coming (4:48)
  9. Is It Real (4:21)
  10. Big Top (4:20)
  11. Foreign Land (4:48)
avatar van IntoMusic
Kiek noe... een plaatje van de voormalig bassist van Dire Straits. Iemand enig idee of dit iets is? Ik heb in een ver verleden is Glass van hem gehoord, maar dat was alles behalve goed te noemen.

Rüdiger, valt me tegen dat jij nog niets hier heb neergezet .

IntoMusic schreef:

Rüdiger, valt me tegen dat jij nog niets hier heb neergezet .

Dr komt ook niets want : Geen intresse .
Gezien de toch wel figurante rol van John in DS .

avatar van IntoMusic
Das waar. Toch ga ik 'm eens in de winkel beluisteren of het wat is...

IntoMusic schreef:
Das waar. Toch ga ik 'm eens in de winkel beluisteren of het wat is...

Ik ben hem nu aan het binnen halen en zal hem morgen beluisteren .
Het is me te koud om naar de winkel te gaan daarom .
Ik verwacht er niet veel van maar je weet maar nooit.

avatar van rudiger
Ik moet zeggen dat ik wel aangenaam verrast ben door het openingsnummer .
De zang van John klinkt helemaal niet verkeerd , integendeel .
Openingsnummer heeft wel wat weg van de Straits sound en wat wil je ook want Alan Clark en Guy Fletcher verlenen hun medewerking en Mark K heeft een aandeel in de twee nummers Streets Of Heaven en Only Time Will Tell .
John heeft in z`n Dire Straits tijd toch wel opgelet en als de rest van het album van hetzelfde niveau is denk ik dat ik de kou maar trotseer en hem orgineel ga aanschaffen .
wordt vervolgd .

avatar van IntoMusic
Dat klinkt goed... ga 'm toch ook maar eens eerst downloaden. Overigens ook door jouw opmerking het album Big river van Jimmy Nail gekocht. Erg lekker...

Hier een voorproefje .

YouTube - John Illsley - "Toe The Line" from new album "Streets Of Heaven"

Is weer eens wat anders dan een rondspringende John op bas .

avatar van IntoMusic
Potverjandikkie wat lekker. Toch wel fijne stem en hij heeft goed opgelet bij het gitaarspel van Mark. Morgen voordat ik naar Simply Red ga, maar even een muziekzaakje in Arnhem opzoeken

Zie ook Streets of Heaven

IntoMusic schreef:

Kost wel 16.99 wat ik niet goedkoop vind , denk dat je beter effe kunt wachten want zo lang duurt dat niet voordat ie in de afprijsbakken ligt .

Deze klinkt ook lekker en die griet die naast John zit zie ik liever dan Mark K .

YouTube - JOHN ILLSLEY - STREETS OF HEAVEN

avatar van rudiger
Streets Of Heaven is na Glass en Never Told A Soul het derde solo album van de ex Dire Straits bassist Mr. John Illsley .Op het album staan 11 nummers opgenomen in de Mark K studio British Grove studio waar ook Mark`s laatste solo album Get Lucky is opgenomen .
John heeft na zijn tijd bij de Straits de tijd gedood met z`n tweede passie het schilderen maar zoals veel muzikanten begon het toch weer te jeuken om weer wat in de muziek te gaan doen en zo ontstond het idee om Streets Of Heaven op te nemen , geproduceerd door Guy Fletcher .
Ik had totaal geen verwachtingen met het album maar na 3 luisterbeurten moet ik zeggen dat het een lekker album geworden is .
Het begint gelijk goed met het openingsnummer Toe The Line waar de Knopfler sound nadrukkelijk de boventoon voert en het nummer had zomaar op Sailling To Philadelphia kunnen staan .Op Steets Of Heaven hoor je Mark duidelijk meespelen en heeft een behoorlijk Golden Heart gehalte .Het nummer Young Girl doet me een klein beetje denken aan Je Suis Desole wat ook op Golden Heart te vinden is .Op het nummer Only Time Will Tell bespeeld Knopfler de akkoestische gitaar . De backingvocals worden verzorgd door Polly Wood en verder is er nog een groep Ierse muzikanten ingehuurd en verzorgd Chris White de Sax ,vandaar ook dat veel nummers een beetje aan het album Golden Heart doet denken .
Op Is It Real vind ik John nog het meest zijn eigen sound hebben en is Chris White het nadrukkelijkst te horen , zeg maar de Two Young Lovers van het album.
Voor de liefhebbers van Knopfler zou ik zeggen , kopen die handel .
dat Illsley ook Sultans Of Swing kan spelen bewijst hij hieronder en heeft wat weg van Mark`s uitstapje met Harris .
Op de valreep toch nog een album uit 2010 ontdekt , nog 9 te gaan en dan kan ik de top10 van 2010 invullen,
Al met al een zeer genietbaar album met de komende feestdagen en ik geef 4 sterren voor dit album .

YouTube - Sultans Of Swing - John Illsley & Chris White from Dire Straits in Hamburg 14.05.2010

avatar van IntoMusic
Inderdaad geweldig en vanochtend 1x beluisterd. Ongelofelijk wat een verschil met bijvoorbeeld Glass en wat ik er eigenlijk van verwachtte... niets dus. Bij de twee eerder aangegeven nummers kreeg ik er al een warm gevoel van, maar nu ik de rest heb gehoord ben ik om en wil ik 'm in huis halen (origineel dan).

Ik begin met een 3,5 en heb deze toch ook toegevoegd aan de Top 10. Samen met de release van The Doors ben ik in de laatste maand erg verrast . Dit weekend nog eens vaker beluisteren.

avatar van superessy
"Dat de Knopfler sound nadrukkelijk aanwezig is was te verwachten want John heeft veel van zijn leermeester geleerd en neemt op dit album al de solo partijen voor zijn rekening . "

Dat is natuurlijk niet waar he... Op Streets of Heaven is het alleen Mark die de solo speelt.

avatar van IntoMusic
Misschien even het Youtube-filmpje bekijken van de titelsong en je begrijpt wat hiermee bedoeld wordt. De sound is met de ogen dicht absoluut Knopfler-sound.

IntoMusic schreef:

Dat youtube filmpje is playback, kijk maar eens goed John speelt op dat nummer alleen acoustische gitaar. In het filmpje speelt hij de gitaarpartij van Mark. Dus het is zeker Knopfler-sound Het is Knopfler...

Hier speelt John het live... Enorm verschil... Zonder echte overtuiging speelt ie dat riffje.

avatar van superessy
Mag ik jullie onderstaand album even tippen?

John Illsley - Never Told a Soul (1984)
4 nummers met Mark Knopfler. Net een Dire Straits album

superessy schreef:

YouTube - Streets Of Heaven - John Illsley & Chris White from Dire Straits in Hamburg 14.05.2010

Volgens mij is het allebei live door Illsley gespeeld. Maar spelen in een huiselijke, relaxte studio en voor een live publiek op het podium zijn twee totaal verschillende dingen, en hebben absoluut invloed op het spel van een muzikant (weet ik uit eigen ervaring).

avatar van Rogyros
Illsley speelde zoals superessy al zei niet de solo op Streets Of Heaven.

Zie wikipedia:
Zijn laatste soloalbum, Streets Of Heaven, getuigt van zijn muzikale verleden en doet voornamelijk terug denken aan Dire Straits. Het album is opgenomen in de British Grove Studios en uitgebracht met hulp en samenwerking van Guy Fletcher, voormalig keyboardspeler van Dire Straits. Mark Knopfler speelt gitaar op 2 nummers: 'Streets Of Heaven' en 'Only Time Will Tell'.

avatar van rudiger
Ah ik was deze alweer een tijdje vergeten , zal hem zo weer eens opzetten .
Morgen eens in de stad kijken of ie ergens voor een prikkie ligt , wil hem wel orgineel hebben natuurlijk.