MASK 100 (1996)

Electronic
Label: Skam

1. Boards of Canada - Korona (5:38)
  2. Jega - Untitled (6:23)
  3. Freeform - Untitled (9:36)
  4. Funkstörung - Störsender [Live at Ultraschall Remix] (5:34)
avatar van John Doe
Een samenwerking tussen de labels (M)usik (A)us (S)trom en (SK)am. De eerste release uit de serie telt een limiet van 100 drukkingen. En het is goed, één van de meest gewilde zeldzame releases. De nummers zijn nergens anders verkrijgbaar.

Sterk is het nummer van ''Boards Of Canada''. Twee in trance brengende akkoorden volgen elkaar op terwijl erg bijpassende degelijke ritmes rondlopen. In het middenstuk stopt een deel van de beats even om een echoënde stem te laten horen die ook bij dit magische schouwspel past.

De ''Jega'' track is voor mij de beste van deze plaat. Vlugge snares, beats, alles. IDM op een erg coole manier. Dan houdt de snelle IDM halt en neemt de halve maat op sterke wijze de overhand. Er komen er wat erg mooie funk afgevende geluiden bij. De quicke beats en het rustigere stuk wisselen elkaar zo nog een keer af tot op het voor het eind de IDM een geweldige laatste 2 minuten maakt.

Freeform brengt mij een erg uitgebalanceerde track. Mag ook wel met die tijd. Mysterieuze/donkere melodie die voortkibbelt. Er komt een lage breakbeat in, waarbij zich erg plezierige korte geluidjes voegen. Op een moment als op 4 en een halve minuut waar de melodie erin schiet, is te ervaren hoe goed alles klopt. Meestal dwaal ik wel af met mijn gedachten door de harmonie tussen het ritme, de akkoorden en de melodie.

Törsender gaat in een soortgelijk dromerige wereldje verder met gave ritmes en geluiden.

4* zeker waard. Het is allemaal erg kwalitatief wat deze plaat brengt. De eerste tracks zijn beter dan de laatste twee. Aangezien niemand dit zal kunnen bemachtigen, tenzij je honderden tot duizenden euro's wilt neertellen, zie ik erop toe dat een gemaskerd iemand voor een paar dagen een 'skam' pleegt. Get it while you can: KLIK