I Like Trains - He Who Saw the Deep (2010)

Label: ILR

1. When We Were Kings (4:51)
  2. A Father's Son (3:25)
  3. We Saw the Deep (5:08)
  4. Hope Is Not Enough (3:52)
  5. Progress Is a Snake (3:56)
  6. These Feet of Clay (4:16)
  7. Sirens (4:12)
  8. Sea of Regrets (8:05)
  9. Broken Bones (4:11)
  10. A Divorce Before Marriage (4:33)
  11. Doves (3:23)
  12. The Spark (3:26)
  13. A Kingdom You Deserve (2:54)
avatar van sbstnptrs
Ik vind het een prachtig album, goed gelaagd met de nodige variatie zonder in te boeten aan eigen geluid. Ik vind het jammer om te zien dat het album (gezien de weinige reacties op dit forum) bij zo weinigen bekend is. Deze band verdient absoluut meer!

avatar van RensZ
Ehm, ik wil even diegene bedanken die dit album heeft aangeraden bij High Violet. Alleen al vanwege het feit dat ik net Sea Of Regrets geluisterd heb, kan mijn dag niet meer stuk. Ik ga me niet mengen in de discussie dat dit beter zou zijn dan High Violet, maar vooralsnog klinkt dit veelbelovend en ga ik dit eens op het gemakje beluisteren .

avatar van AOVV
Ik heb net 'These Feet Of Clay' beluisterd. Heel mooi nummer vind ik dat, maar ik denk dat het moeilijk gaat worden om deze plaat te vinden in België.

avatar van RensZ
Bol.com heeft hem wel, maar ik weet niet of je die vanuit België kunt bestellen? Anders bestaat er ook nog zoiets als downloaden (a).

Weet ik ook niet.

Van die andere mogelijkheid ben ik me ook bewust, RensZ, maar ik vind 'm vooralsnog niet

avatar van Joy4ever
RensZ schreef:

avatar van OscarWilde

Van de site van de band zelf Dan verdienen ze er waarschijnlijk meer aan

Heb overigens de mijne via de pledge gekocht, waardoor ik een versie heb met handtekening en persoonlijke inscriptie van de band!

avatar van OscarWilde
Overigens, voor zij die ze nu pas ontdekt hebben: 15 januari in de Botanique, en er zijn nog kaarten beschikbaar

avatar van Chameleon Day
Live is het overigens ook een uitstekende band.

avatar van AOVV
Na een eerste luisterbeurt kan ik nog niet veel zeggen, maar wel dit: 'Sea Of Regrets' is inderdaad een prachtig nummer. Dit ligt wel niet volledig in hetzelfde straatje als The National, al doet het me er soms wel aan denken. Maar qua zang niet, moet ik zeggen. De stem van Matt Berninger van The National vind ik toch meeslepender dan hier. Maar wel een mooie ontdekking, met dank aan Chameleon Day!

avatar van RensZ
Inderdaad een mooie ontdekking, met dank aan Chameleon Day (nogmaals). Ik heb dit album nu twee keer beluisterd en het luistert allemaal heerlijk weg en klinkt echt goed, heerlijke gitaargeluiden en mooie structuren in de nummers. Favoriet tot nu toe is Sea Of Regrets, wat een schitterend nummer is dat. Op youtube had ik een versie gehoord van rond de 6 minuten, op mijn laptop staat nu een versie van 8 minuten, prachtig.

And I will leave the world in pieces...

Wat een schitterend nummer, wat een climax, het nummer heeft me nu helemaal te pakken om voorlopig niet meer los te laten....

avatar van AOVV
Ik heb het nog een aantal keer beluisterd, en kom tot de conclusie dat het een aardig plaatje is, met één werkelijk geweldige song ('Sea Of Regrets'). Dat is het enige nummer dat er bovenuit steekt, de andere nummers zijn ook wel goed. Maar het weet me niet bij de strot te grijpen. Het steekt allemaal erg goed in elkaar, maar dat magische is er vooralsnog niet. Toch kan ik dit plaatje onmogelijk minder dan 3,5 sterren geven, dus dan geef ik dat.

3,5 sterren (en ik heb het in m'n lijstje "deze platen maken kans op verhoging" gezet)

avatar van AOVV
'These Feet Of Clay' is overigens ook erg fraai..

avatar van RensZ
Ik ga AOVV volgen in zijn stem, ik ga ook 3,5 sterren geven aan dit album. Sea Of Regrets is werkelijk een pracht van een nummer, mooie opbouw tot een prachtige climax, het rustige einde vind ik ook erg mooi. Maar dat is inderdaad het enige nummer wat er écht bovenuit steekt, het enige nummer waarvan ik de titel kan onthouden omdat het nummer er zo bovenuit steekt. De overige nummers zitten allemaal ook prima in elkaar en het klinkt absoluut niet slecht, integendeel zelfs want ik vind dit heerlijk om naar te luisteren. Maar het pakt me nog niet helemaal zoals Sea Of Regrets wel deed. Als de mogelijkheid er was, had ik 3.75 sterren gegeven maar 4 sterren vind ik dan weer net teveel.

Het begin van A Divorce Before Marriage doet me heel erg veel denken aan een Sigur Rós nummer, qua instrumentatie dan.

avatar van indie-nerd
Sterke band, hun oude werk vind ik wel iets beter denk. Vanavond in utrecht kijken

avatar van verlorendag
Sea of regrets is idd een prachtig nummer.

De muziek moet wel eerder denken aan Gazpacho dan aan The National.

avatar van hallo!
Bedankt Chameleon Day voor de link naar dit album bij High Violet. Het is redelijk vergelijkbaar met The National en ik vind dit ook zeer goed. Eigenlijk staat er geen enkel zwak nummer op. Ik begin met 4 sterren, maar dat kan nog meer worden.

avatar van Chameleon Day
Geen dank. Mooi om te zien dat deze band iets meer aandacht krijgt. Want die verdient ze zeker.

Ik kan iedereen aanraden ook het oudere werk eens te beluisteren. Meer richting post-rock, maar zeer de moeite waard.

leander?
Chameleon Day schreef:

Eigenlijk gewoon een stuk beter

Vorig album is echt super.

avatar van Tha)Sven
Mha, het kwartje is nu bij mij gevallen hoor. Wat een groei album, minder intens dan eerdere albums, maar niet echt toegankelijker. Op het eerste gehoor is het luchtig en lijken sommige nummers op elkaar, maar na een aantal maanden is het album echt bij me gegroeid. Heerlijke plaat om 's middags op te zetten, neer te ploffen op de bank en je ogen te sluiten.

(verwijderd)
Een plaat die zo rond deze donker worden de dagen weer geregeld mijn koptelefoon en draaitafel weet te vinden in de trein en thuis. En dat doet me ook er weer aan herinneren om op zoek te gaan naar het oudere werk. Laat de aankomende weken nog maar lekker donkerzwart kleuren.

avatar van jellecomicgek72
Waar is deze te downloaden als ik vragen mag? Ken wel een paar nummers, maar lang niet alles staat op youtube... Redelijk onbekende band dit en das echt jammer want Sea of Regrets en When We Were Kings zijn echt prachtig. Die laatste is een beetje editors.

avatar van brt
brt
Op hun bandcamp kun je de plaat downloaden en luisteren: http://music.iliketrains.co.uk/

avatar van starsailor
Ik moet toch eerlijk bekennen dat deze i Like Trains (en van hun 2012 album) mij meer bevalt dan de i Like Trains van de eerste 2 albums. Persoonlijk zou ik graag een ECHT goede zanger bij deze muziek willen horen want de zang is toch absoluut hun achilleshiel. Soms redelijk te pruimen, maar over het algemeen irriteert het mij als ik er te lang naar luister.