Quench - Exclude (2001)

8. Fudge (6:14)
  9. Zero (6:44)
  10. Printed (6:50)
avatar van Onderhond
Hmmm, altijd vervelend als je een nieuw label leert kennen, op zoek gaat naar werk van artiesten op dat label, en dan enkel hun andere releases kan vinden. Al kom je zo ook af en toe leuke dingen tegen. Al moet het gezegd, Exclude was voor mij geen makkelijk album.

"Lexid" begint dan ook niet al te best. Ritmisch wel oké, maar dat melodietje is best vervelend. Pas wanneer andere melodieën het scherpe er vanaf halen bloeit te track open. Laatste helft is echt geweldig, mooie melodie en lekker geratel. "Droned" is wel in z'n geheel geweldig. Zoals de naam al doet vermoeden droned deze heerlijk weg, sublieme melodieën en waves die weer heerlijk doen wegdromen. Perfect ingewerkte ritmes maken deze track helemaal af. Eerste topper. "Corb" is wat aparter. Ritmisch heel sterk, met geweldig samples roffelt het begin zeer aangenaam voorbij. Zeer knappe track, die echt in gang bolt. Stilaan beginnen melodieën meer en meer te vloeien, ritmes haken op de juiste manier in elkaar en een fenomenale track ontspint zich. En ook "Crunch" is een voltreffer. Pakje happier, verkapte melodie maar wanneer die beat goed valt echt subliem. Ritmes klinken ook lekker crunchy, al zijn ze niet hard. Zacht maar stevig gedistort zeg maar. "Bolide" is een fractie minder sterk, kan ook net iets minder met de melodiën, al is ook deze track met vlage briljant en brengt hij wat (lichte) variatie.

"R-Act" pakt het terug wat chiller aan". Het zijn hier weer de drones die de bovenhand nemen, met daaronder een doffe, warme bass. Geweldige wegdromer, die jammer genoeg in het middenstuk iets te groovy wordt (voice sample) maar verder wel de perfectie nadert. "Triton" is weer wat luchtiger, maar geen voltreffer. Melodieën en waves zijn nochthans zeer mooi, maar ritmisch is het wat flauw en onaf. Gelukkig hoef je niet al te lang te treuren, met "Fudge" als opvolger. Lekker glitchy, superbe melodieën en echt alles wat een track als deze dient te zijn. Kan wel begrijpen waarom ze bij n5MD deze artiest binnengehaald hebben. "Zero" is weer een aparte track. Zeer vreemd voice sample geklooi, klinkt als stevig verknipt gemompel, maar zo'n dingen trek ik wel. Jammer dat het eerste deel te kampen heeft met nogal vervelende melodiesamples. Naar het einde toe verbetert het wel, maar niet helemaal geslaagd deze track, al zitten er zeer leuke ideeën in. "Printed" sluit het album zeer waardig af, wat je van een album als dit ook verwacht. Nog een laatste keer wegdwarrelen op mooie melodieën en zacht knisperende ritmes

Bijna 5* ... iets meer variatie, net iets minder diepe dipjes (en toegegeven, ze zijn eigenlijk amper dipjes te noemen), maar verder wel een subliem album. Geweldige ontdekking dit. 4.5*

Edit: zeer mooie cover ook.

avatar van cichlisuite
we hebben het hier ook over nederlands equivalent aan autechre, de funcken broers hebben mij 2 keer bijna tot waanzin gedreven met hun beats, op 5daysoff als funckarma was het het ergst (in positieve zin)
benieuwd wat je van Punctuated vindt

avatar van Onderhond
Ook benieuwd, dat was het album waar ik oorspronkelijk naar op zoek was. Moet wel zeggen dat A Journey Into Electonix me tot nu toe wat minder goed bevalt, maar misschien moet ook die groeien.