The Mothers of Invention - Mothermania (1969)

Alternatieve titel: The Best Of

Rock / Avant-Garde
Label: Verve

1. Brown Shoes Don't Make It (7:33)
  2. Mother People (1:44)
  3. Duke of Prunes (5:10)
  4. Call Any Vegetable (4:26)
  5. The Idiot Bastard Son (2:27)
  6. It Can't Happen Here (3:20)
  7. You're Probably Wondering Why I'm Here (3:41)
  8. Who Are the Brain Police (3:33)
  9. Plastic People (3:45)
  10. Hungry Freaks, Daddy (3:32)
  11. America Drinks & Goes Home (2:48)
Hallo,

Vreemd dat deze plaat nog niet positief benaderd werd, ondanks de lovende berichtgevingen op andere platen zoals Hot Rats en Freak out!, ook twee schitterende platen natuurlijk! Deze plaat vind ik ongelovelijk geschift qua originaliteit. Het loopt allemaal zeer vloeiend in elkaar, ondanks de chaotische samenkomst van verschillende instrumenten. Het is zo zalig om in de greep (trance) te zijn van dit muziekwerk. Je weet nooit wat je juist kan verwachten. Bij een andere plaat werd een bericht gegeven door iemand die vond dat Frank Zappa andere muziek karikutariseert. Dat is zeer goed omschreven, maar misschien kan je nog verder gaan en zeggen dat hij nieuwe muziek maakt, natuurlijk wel onder andere muzikale beïnvloedingen. Het is echt schitterend om naar deze plaat te luisteren, die volgens mij gelijkaardige gevoelens opwekt, zoals bij het luisteren naar klassieke muziek. Die verschillende stemmen kun je dan vergelijken met opera, maar dan zeer ferm geparodieerd, maar zeer goed gevonden.

De plaat valt wel niet echt te vergelijken met die van Hot Rats, maar met deze plaat kun je zien hoe goed Frank Zappa wel is als componist en hoe hij gefascineerd is door percussie. Je zou misschien kunnen zeggen dat andere groepen ook op die manier zouden moeten experimenteren, maar ik denk eerder dat het hen ontbrak aan het talent. Frank Zappa is zo zalig!. De plaat is ook zeer grappig!

Een aanrader!

Joy
we gaan um maar eens beluisteren

avatar van platedraaier
de cd heet dus American Pageant, Musical Underground Oratorios.
en eh....de nummers staan bij mij in een andere volgorde.
Verder ken ik alle nummers van andere cd`s en vermoed ik dat het om een verzamelaar gaat. Ben nu even aan het luisteren of het andere uitvoeringen zijn.

avatar van platedraaier
Ok, officieel heet de LP inderdaad Mothermania.
Ook schijnt ie officieel nooit op cd te zijn uitgebracht.
Ik heb waarschijnlijk een vage bootleg.
Maar het zijn niet dezelfde uitvoeringen als op de reguliere albums. (absolutely Free, Freak Out, We`re Only in it For the Money.)

Verder een geweldige plaat
Als je dit goed vind moet je zeker de drie hierboven genoemde albums gaan luisteren.(dit blijft een soort van verzamelaar )

platedraaier schreef:
(dit blijft een soort van verzamelaar )

Dat is het ook wel, maar toch.... Het heeft verschillende versies, dus vind ik het raar dat het nooit op cd uitgebracht is.

Het op cd uitbrengen van deze plaat is m.i. veel rechtvaardiger dan dat slappe aftreksel van Strictly Commercial, genaamd The Best Of FZ.

platedraaier schreef:
de cd heet dus American Pageant, Musical Underground Oratorios.
en eh....de nummers staan bij mij in een andere volgorde.

Die heb ik dus ook (ben ik nu aan het beluisteren... Wat een fantastische muziek toch! )

avatar van ricardo
He Kaztor geen 5* gegeven voor dit album ja . Maar is dit nu een studioverzamelaar of een liveverzamelaar? Of zijn het gedeeltes van 1 of meerdere live concerten?

Tja, verzamelaar, he!

avatar van ricardo
Ja egt waar,een verzamelaar?Of een lp die op cd is uitgebracht want dat kan natuurlijk ook nog.Groet ricardo.

Maartenn (crew)
Heb net deze plaat binnen gekregen, dus zal eens kijken of ik een eind kan maken aan de discussie verzamelaar of andere mixes.

Mochten het gewoon de studioversies zijn, dan is het natuurlijk een volstrekt overbodige release van het adres van de moeders der ontdekking, of, hoogste waarschijnlijk, hun platenmaatschappij..

avatar van Stijn_Slayer
Zo zit het met alternatieve versies:

1. Brown Shoes Don't Make It [album version]

9. Plastic People [album version]
10. Hungry Freaks, Daddy [new stereo mix]
11. America Drinks & Goes Home [album version]

Meer details: Mothermania - lukpac.org

De verschillen vallen me meestal niet eens op, dus wat moet je met deze plaat? Alleen voor de completist dus.

avatar van freakey
Prima verzamelaar hoor, maar ook niet meer dan dat.....

De afwijkende versies wijken m.i. niet genoeg af om deze cd de hemel in te prijzen....

Maartenn (crew)
Het "ergste" dat 'ie zelfs nooit op cd is verschenen. Kort geleden kon je deze plaat downloaden van zappa.com voor een geheel onschappelijk bedrag van (ik geloof) 20 dollar. Zoals Stijn zegt, dus inderdaad voor de completist, maar verder niet teveel aandacht aan besteden.

avatar van freakey
Ik heb hier een bootlegversie van op cd...

avatar van willemmusic
Hier staan wat ongedaangemaakte gecensureerde/gecutte versies op.
Schunnige en/of politiek incorrecte teksten en andere onwelgevalligheden waar F. Zappa wel pap van lustte, waren door studiobazen met bliebjes en omgedraaid afgespeelde tape´s onherkenbaar gemaakt op de originele lp´s F.O. en A.F.
De ondertitel "the best of the Mothers" is dus dubbelzinnig bedoeld.
Toen het later allemaal in volle glorie op cd uitkwam, is deze lp min of meer overbodig geworden...
Het is uit pure liefde ( het was mijn eerste Zappa lp-tje) en nostalgie ( ik heb hem zo vaak gedraaid, dat de volgorde in mijn kop is gaan zitten) en om de mooie hoes, met op de achterkant dat leuke artikel uit de West-Berlijnse krant "Der Abend'', dat ik mijn 4 en halve ster geef.

Maartenn schreef:

Return of the Son of the Vinyl vs CDs FAQ - lukpac.org

'And later...' #11

avatar van kaztor
Heb de cd besteld omdat het heel fijn is om de collectie compleet te hebben met die 'andere' versies, dan kan ik gelijk die bootleg-cd American Pageant van de hand doen.

avatar van saxotoon
komt halverwege deze maand opnieuw uit op vinyl

saxotoon schreef:
komt halverwege deze maand opnieuw uit op vinyl
Maar ik neem aan dat ook jij deze al lang in de kast hebt staan?

avatar van saxotoon
Maartenn schreef:
Maar ik neem aan dat ook jij deze al lang in de kast hebt staan?

Helaas nog steeds alleen op CD, dus ik vrees dat ik deze keer voor de bijl ga. Is toch wel lekkere nostalgie, zo halverwege het album opstaan om wat in de kast te rommelen waarna de muziek weer hervat wordt.