Ike & Tina Turner - Let Me Touch Your Mind (1972)

Funk
Label: United Artists

1. Let Me Touch Your Mind (3:59)
  2. Annie Had a Baby (2:43)
  3. Don't Believe Her (2:51)
  4. I Had a Notion (2:30)
  5. Popcorn (3:05)
  6. Early One Morning (3:02)
  7. Help Him (3:42)
  8. Up on the Roof (2:59)
  9. Born Free (3:14)
  10. Heaven Help Us All (3:05)
avatar van E-Clect-Eddy
Zie net dat dit album (en een paar anderen) eindelijk ook op Spotify zijn verschenen... geen idee hoe lang al maar ben er wel blij mee.

Dit album komt uit de periode dat Ike & Tina al bijna geen echtpaar meer waren en hun samenwerking dus ten einde liep. Aan het album hoor je het niet af, vol erg fijne Rhythm & Blues, Soul en Funk al vonkt het niet meer zoals in de begin dagen.

Drie nummers geschreven door Tina: I Had a Notion, Popcorn en Help Him terwijl Ike's bijdrage zich beperkte tot Don't Believe Her.

De rest zijn covers.

Born Free van de gelijknamige film uit 1966 waar John Barry de score van deed.
Early One Morning is van Roger Whittaker
Heaven Help Us All is van Motown's 'honkie' schrijver / producer Ronald Miller.
Up On The Roof van het duo Carole King & Gerry Goffin

avatar van E-Clect-Eddy
Ik kan me vergissen maar ik meen te herinneren dat op de originele opnames van de opener Let Me Touch Your Mind ook Ike Turner een vocale bijdrage had. Een soort voorzeggen op de achtergrond wat Tina dan herhaalt.

Popcorn zit vol zware Funky synths, Tina's eerste stappen richting een Pop geluid?

avatar van jorro
Bijzonder om bij dit album uit 1972 van een paar ikonen van soul, R&B en funk maar 3 stemmen te zien. Ook de twee berichten zijn pas recent geplaatst. Er ontstaat wat argwaan. Hoe kan dat?

Het is ten eerste vooral een onbekend album. Het bevat geen nummer dat mij als bekende hit in de oren klinkt.
En ten tweede, echt een sterk album vind ik het ook niet. Weliswaar komt het album voor in de jaarlijst 1973 van OOR (gedeeld 52), maar hoger heeft het naar mijn mening ook niet verdient. Tina's rauwe stemgeluid komt slecht uit de verf op dit album en de composities en gekozen covers vind ik wat tegenvallen.
2,5 *

avatar van E-Clect-Eddy
jorro De albums van Ike & Tina Turner waren lange tijd matig beschikbaar op Spotify (en mogelijk ook ander streaming platforms). Ik vermoed dat Tina dit tegenhield, die een breuk met dat deel van haar verleden heeft gemaakt.

Er waren wat verzamelaars beschikbaar en enkele reguliere albums maar vaak door vage labels en van bedenkelijke kwaliteit (vinyl rips). Ook bijvoorbeeld haar solo albums zoals Acid Queen waren af en toe beschikbaar en dan weer verwijdert. Verder lijkt het een aardig doolhof wat licentie's betreft want na 1968 maakten Ike & Tina vaker deals met kleinere labels voor een paar albums. Die vinyl uitgaven zijn zeldzaam en dus ook niet vreemd dat er maar weinig stemmen en reacties zijn bij albums van die periode tot 1978 toen het doek definitief viel voor Ike & Tina wat betreft albums. Wat in principe waren ze toen al jaren gescheiden.

De laatste paar jaar lijkt het ijs wat te dooien en staat Tina zelfs een musical toe over haar leven incl. de periode met Ike.

Zo komen er elk jaar een paar albums uit via 'major' labels en komt de periode 1968 - 1973 aanbod. Albums die ook pas recentelijk hun eerste heruitgave op CD kregen.

Terug bij dit album: Omdat de (geschreven) inbreng van Ike zeer beperkt is zou je dit bijna het eerste solo album van Tina kunnen noemen. Misschien zelfs meer recht om het dat te noemen aangezien op Acid Queen (1975) meer geschreven bijdrages van Ike staan (heel kant B zelfs). Eigenlijk is pas Rough (1978) haar eerste echte solo album.