King Crimson - Live in Mainz, March 30, 1974 (2001)

Label: DGM

1. Improv: The Savage (2:12)
  2. Dr. Diamond (5:48)
  3. Improv: Arabica (2:29)
  4. Exiles (7:01)
  5. Improv: Atria (6:14)
  6. The Night Watch (5:07)
  7. Starless (12:27)
  8. Lament (4:20)
  9. Improv: Trio (4:36)
  10. Easy Money (7:53)
Aquila
Doctor Diamond Waanzinnig nummer en slechts alleen op enkele live opnamen te horen. Verder een prachtige show met enkele zeer sterke uitvoeringen van deze goed gedocumenteerde periode. Deze versie van 'Exiles' is wellicht de beste die ik ken.

avatar van Stalin
Doctor Diamond is geloof ik een nummer waar Fripp nooit echt enthousiast over was en dus opmerkelijk dat het jou de broek wel zo kan bollen

Trouwens, in hoeverre (met alle respect overigens) voegen al die Live CD's uit de King Crimson Collector's Club nou echt iets toe aan het oeuvre ?
De heren Crimson hebben toch qua studio-werk gezien een niet zo'n extravagante hoeveelheid werk geleverd en is het dus niet vaak een soort van improvisorisch voortborduren op bekende ontwerpen ?

Ik wil maar zeggen, zelf ben ik groot fan van Zappa, maar zelfs ik kom op een punt dat ik genoeg versies van een bepaald nummer heb eerlijk gezegd !

Aquila
Stalin schreef:

De output van KC verbleekt bij de output van heer Zappa. Ik heb van de Collector's Club alleen de releases van de periode '69, de periode '71/'72 en de periode '73/'74. Dat valt relatief gezien nog mee.

Voornaamste reden voor mij is omdat van die concerten nog interpretaties (beter dan: uitvoeringen) van songs bevatten die live anders onderbelicht zijn. Met name die '71/'72 periode voegt wat toe aan bijvoorbeeld "Earthbound" als album.

De periode '73/'74 vind ik zelf gewoon waanzinnig, dus voor 'Exiles' heb ik geen limitatief aantal aan live uitvoeringen dat ik zou willen hebben. Dat is gewoon devoot fan zijn. Ik draaide vanmorgen op de iPod deze Mainz maar weer eens en moet zeggend dat ik de improvisatie 'Atria' erg, erg goed vind, maar moet wel even het antwoord schuldig blijven wat deze afwijkt van 'Heidelberg II' of anderen. En tsja, Doctor Diamond is heel erg een John Wetton kunststuk al moet ik zeggen dat ik het door de anarchie dé 21 Schizoid vind van de KC-incarnatie met Fripp/Wetton/Cross/Bruford.