Frank Zappa - Orchestral Favorites (1979)

Rock / Avant-Garde
Label: DiscReet

1. Strictly Genteel (7:04)
  2. Pedro's Dowry (7:41)
  3. Naval Aviation in Art (1:22)
  4. Duke of Prunes (4:20)
  5. Bogus Pomp (13:28)
avatar van platedraaier
Strictly Genteel is ok. Verder ben ik geen fan van het orkest gedoe van Zappa.

avatar van kaztor
Vind dit wel een heerlijk album, losstaand van Läther. Uitstekende productie, lekkere nummers, goed sfeertje. De meest toegankelijke 'Zappa-met-orkest'-cd

avatar van Reinbo
Net aangeschaft, ben benieuwd.

EVANSHEWSON
Zal best leuk zijn, maar 33 minuutjes is niet erg lang, ik hoop dat de prijs in verhouding is... ??

€ 9,99

EVANSHEWSON
Ok, verkocht!

Nou, die prijs lijkt me wel in verhouding met de beperkte speelduur, en hoe bevalt de muziek nu, vertel maar hoor !

Joy
dit is 1 van die uitagves die zappa noodgedwongen uitbracht om onder het contract uit te komen, zie je ook teurg in de cheapy hoes, net als studio tan

heer zappa had weinig zin om daar nog werk aan te besteden

Stricktly Genteel is erg prettig, verder een mindere Zappa 3,5*

EVANSHEWSON schreef:

Ach, wees blij dat het 33 minuten Goede Muziek is!! En €9.99 is nooit duur voor Zappa!

kaztor schreef:
En €9.99 is nooit duur voor Zappa!

...zeker gezien het feit dat het 120.000 dollar kostte om alle muzikanten op deze plaat in te huren...

Zeker geen mindere Zappa, maar ik snap dat de minder klassiek georiënteerden hier afhaken.

Lees hier meer over deze plaat.

avatar van kaztor
Dan zie ik die live-opnames ook wel weer eens op cd verschijnen.

Trouwens, The Abnuceals Emuukha Electric Orchestra, zo wordt het orkest op Lumpy Gravy ook al genoemd...

avatar van ricardo
Het eerste nummer en het laatste nummer zijn de enigste 2 nummers die niet op Lather staan. Voegen die 2 nummers nog wat toe met de nummers die al op Lather staan,of zijn het gewoon aanvulligen op de tussenliggende nummers? Vreemd dat niet alle nummers van dit album op Lather staan, omdat Lather het oorspronkelijke org album geworden zou worden. Heeft Zappa het eerste en laatste nummer gewoon nog even snel toegevoegd om de platenmaatschappij rustig en tevreden te houden.

Joy
aangezien zappa deze met tegenzin afleverde aan warner, met 3 andere platen - die ook nog eens geremadsterd werd door warner en dus niet meer de ingeleverde kopij, om van het contract af te zijn en de hoes tot woede van zappa door iemand anders is ontworpen zou'k niet teveel aandacht schenken aan dit plaatje

kreeg er pas na veel gebakkelei centen voor , jaaaren later

Joy schreef:

Is het dan gelijk slecht? Ik vind van niet. Verre van, eerlijk gezegd.

Joy
nee niet per definitie, maar zappa zelf stond er totaal niet achter, temeer omdat er was gerommeld met de oorspronkelijk ingeleverde opnames

de trouwe fan zou dit gewoon niet moeten kopen vanwege die reden

net als met die hele bootlegserie, wee-oo

zappa besloot het dan maar in eigen beheer te reguleren en stond daar ook niet achter omdat de kwaliteit ruk was maar ontving dan iig nog royalties

avatar van kaztor
Het ligt eraan waar je de lijn trekt. Zappa himself heeft m.i. ook vele beslissingen gemaakt waar de fans niets mee konden (slecht klinkende reissues groen licht geven, de beruchte remixen van WOIIFTM en Ruben & Jets, vocalen op Sleep Dirt etc.). Ik dicht de man alle eer toe die hij verdient, maar perfect was ie zeker niet. Vele van de recente releases zijn vaak ook niet met z'n goedkeuren tot stand gekomen, maar toch blijf ik benieuwd en waardeer ik het zeer dat z'n muziek op die manier relevant blijft, al vind ik al die verzamelaars en box-sets pure geldklopperij.
Deze cd niet kopen, daar doe je zeker Strictly Genteel en Bogus Pomp mee tekort. Samen met Duke Of Prunes vind ik dat dé hoogtepunten van deze plaat!

Joy schreef:

de trouwe fan zou dit gewoon niet moeten kopen vanwege die reden

die is dan trouwer dan Zappa zelf, want die bracht cd reïssues van deze albums uit op zijn eigen label

als het echt waar zou zijn wat je beweert, had ie de betreffende releases niet uitgebracht en meteen Läther uitgebracht in plaats daarvan

Joy
als dat zo is dan zou de reissue iig anders in elkaar steken

aan het latherverhaal zit ook ene hoop vast, dat ging iig ook niet zonder slag of stoot en kwam dan ook veel jaren later uit dan gepland om iig juridische redenen en nog wat sorus

magoed, ik overdrfdj natuurlijk, niet kopen is overdreven maar iig de versie uitgebracht door warner met knipwerk, dat is niet waar zappa achterstond, de reissue is een ander verhaal

avatar van ricardo
Maar voegen de nummers van deze en Sleep Dirt die niet op Lather staan nog iets daadwerkelijks toe wat de aanschaf van die 2 platen rechtvaardigd, t.o.v Lather. Lather vind ik fantastisch en heb ik samen met New York het meest gedraait denk ik. Zal ook wel zo blijven, maar als de ontbrekende nummers de moeite waard zijn en deze liggen in de uitverkoopbakken, dan ga ik ze denk ik nog wel even een keer scoren.

ricardo schreef:

dat heb ik dus vanmiddag bij Sleep Dirt uit de doeken gedaan, met allerlei linkjes waar dat PRECIES wordt uitgelegd

Eigenlijk volstaat dit:

Duke of Prunes, Naval Aviation in Art en Strictly Genteel behoren tot mijn favoriete instrumentale stukken van Zappa, samen met Uncle Meat en Dog Breath. De andere twee stukken zijn acquired tastes. Ik kan me zeer goed voorstellen dat dit een minder geliefd onderdeel van de Zappacatalogus is.

Stijn_Slayer
Niet zo heel denderend ontvangen destijds, maar toch verbaas ik me wel een beetje over dit karige gemiddelde. Ik vind niet dat er veel mis is met deze klassieke plaat. Zappa's jazzy en avant-gardistische invloeden zijn hier nog duidelijk te horen ('Pedro's Dowry' en 'Bogus Pomp').

Doordat het geen symfonie orkest is moet het toch ook voor niet-liefhebbers van klassieke muziek wat toegankelijker zijn? Met name 'Strictly Genteel' is toch redelijk toegankelijk.

avatar van kaztor
Toegankelijk genoeg voor onze kleine 'ongeborene' die twee weken terug helemaal uit z'n dak leek te gaan bij deze plaat. Ik hoor er ook rock-invloeden in, het is zeker geen puur klassiek onderonsje.

Dat lage gemiddelde heeft volgens mij te maken met het feit dat 3 nummers op Läther staan, maar dat is niet het grootste deel. Een onmisbaar album, dus.

De productie van dit album is trouwens buitengewoon geslaagd.

avatar van Sir Spamalot
“Frank Zappa goes classic!” Nou ja, orkestraal.

Misleidende titel van mijnentwege en misschien ietwat oneerbiedig omdat ik hem zeker niet wil vergelijken met “onze” Helmut Lotti, waar ik verder maar over zwijg. Hier moet ik mijn mening en mijn oorspronkelijke quotering matig positief bijstellen, want – geloof het of niet – ik kan dit album toch wel hebben. Vijf instrumentale nummers worden er gespeeld in samenwerking met The Abnuceals Emuukha Electric Orchestra.

Ik kan er niet aan doen: bij een thema van het mooie Stricty Genteel denk ik meer dan eens aan het nummer With a Little Help From my Friends. Raar maar waar. Pedro’s Dowry en Naval Aviation In Art zijn niet aan mij besteed, ik mis een beetje een leidraad doorheen het nummer. Duke of Prunes is dan weer maar al te bekend want al een versie gehoord op het album Absolutely Free (The Mothers of Invention, 1967). Bogus Pomp is dan weer redelijk ontoegankelijk tot aan een stukje rond minuut zeven.

Ik verkies toch de andere kant van Frank, met gitaar, grappen en grollen. Misschien zal ik bij Läther van gedacht veranderen, misschien niet. Alleen de tijd zal dat uitwijzen.

Een van de eerste Zappa albums die ik heb gehoord.
De coverart mag dan lelijk zijn, de muziek is allesbehalve lelijk.

avatar van Tony
FRANK ZAPPA'S ORCHESTRAL FAVORITES TO BE PRESENTED IN AUDIOPHILE QUALITY FOR THE FIRST TIME WITH SPECIALTY PACKAGING IN CELEBRATION OF ITS 40TH ANNIVERSARY!

Three-disc deluxe edition includes original album remastered from master tapes plus recording of previously unreleased two-hour concert, extensive liner notes and newly created cover art. Available August 30.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Staat in de pre order!

avatar van zoppo
De coverart gaat van oerlelijk naar bijzonder fraai!

avatar van dennisversteeg
De nieuwe versie is binnen. Kraakhelder geluid en een geweldige upgrade van het oorspronkelijke album.

De volledige live versie met Zappa’s introducties erbij is geweldig. Jammer dat de toegift met de bijdrage Captain beefheart net niet op de tape is terechtgekomen, maar dat is slechts een zeer klein bezwaar. De rest is geweldig. Hoogtepunt is als Zappa ter plekke de verschillende secties van het orkest de akkoorden en overgangen van Black Napkins aanleert en de uitvoering meteen verbazingwekkend prachtig klinkt en Zappa tot een mooie gitaarsolo inspireert.

avatar van saxotoon
vandaag ook de nieuwe uitgave op de draaitafel liggen. Een feestje. Fantastisch geluid dat eindelijk recht doet aan het volledige orkest. En de muziek natuurlijk.

Naar mijn mening zou de uitgebreide CD-versie een eigen plaats op deze site verdienen.