Ingeborg - Voor Eén Seconde (1990)

België
Label: HKM

1. Door de Wind (2:59)
  2. Ik Wil Geluk (3:23)
  3. Ga Niet Weg (3:18)
  4. Niemand (2:58)
  5. Alles Gaat Voorbij (3:26)
  6. Toiletje (2:50)
  7. Zomer (3:27)
  8. Verlangen (3:17)
  9. Te Weinig Kracht (2:48)
  10. Eeuwen Geleden (4:43)
  11. Slaapliedje (2:19)
avatar van 2MY
2MY
Lang geen slecht album. Grappig (nou ja) is 'Verlangen', waar in deze versie Ingeborg de hoofdzang op zich neemt en Koen Wauters van Clouseau de backing. Omgekeerd dus als op de cd van Clouseau. Alleen is deze versie hier nogal flauw en had Ingeborg haar vocalen beter een paar keer extra opgenomen. Klinkt bij tijden echt extreem verkeerd.

De vele singles - Door de wind (met Stef Bos), Ga Niet Weg, Niemand en Zomer - zijn behoorlijk tot zeer oke, de rest is simpelweg behoorlijk.

Alleen Toiletje is kut.

***

avatar van dazzler
Hé, we zijn nu al met z'n tweeën om deze cd punten te geven.

De eerste van Clouseau, Ingeborg en Stef Bos waren het resultaat
van een zeldzame kruisbestuiving tussen drie jonge, honden in de stiel.

Alle drie ook uitgebracht door Hans Kusters. Heerlijke tijden.
De Ingeborg cd is ook bijna volledig door Bos (toen een koppel) gecomponeerd.

Door de Wind vind ik nog steeds één van de mooiste Songfestivalliedjes ooit. Is de rest van de cd net zo?

avatar van dazzler
De cd is behoorlijk intiem van sfeer,
maar iets meer poppy dan Door de Wind.

Je kan hem het best vergelijken met de eerste cd van Stef Bos:
zelfde componist, gelijkaardige arrangementen en zelfde productie.

avatar van 2MY
2MY
grappig dat er plots een discussie op gang komt.

Ik hoorde idd continu Stef Bos door de teksten en muziek van Ingeborg. Zijn 'Is Dit Nu Later'-album behoort wat mij betreft tot het beste wat de Nederlandstalige pop kan bieden, maar het hierboven reeds genoemde 'Toiletje' is van hetzelfde niveau als Stef Bos' 'Pepermunt'. Een simpliciteit die ongetwijfeld humoristisch bedoeld is, maar door mij helaas niet als dusdanig begrepen kan worden...

Raar is dat toch: dat album vind ik niet zo denderend terwijl ik Door de Wind zo prachtig vind en laten we eerlijk zijn: dat is een typisch Bos nummer. Ik heb ook niks tegen de stem van Stef Bos dus dat kan het niet zijn. Maar wat dan wel? Misschien dat dit album me in z'n geheel ook minder zou bevallen (ik ken het niet) en is dat ene nummer gewoon een schitterende toevalstreffer.

avatar van dazzler
Als je het debuut van Bos niet zo denderen vindt, moet je het inderdaad laten bij Door de Wind.
De liedjes op deze plaat zijn duidelijk de wat minder opvallende songs uit zijn toen erg vruchtbare
songwriters periode. Maar wel nog steeds met de hoorbare klasse van Bos natuurlijk. Dat wel.