Glass Hammer - If (2010)

Label: Arion

1. Beyond, Within (11:45)
  2. Behold, the Ziddle (9:13)
  3. Grace the Sky (4:31)
  4. At Last We Are (6:52)
  5. If the Stars (10:28)
  6. If the Sun (24:03)
avatar van Svendra
De keuze voor Jon Davidson als leadzanger bevestigt dat de groep het niet erg vindt om met Yes vergeleken te worden. Deze Jon lijkt namelijk veel op die andere Jon.

Met 'If' wordt de meer populaire koers van het vorige album verlaten. Dit is complexer en doet denken aan 'Shadowlands' en 'Lex Rex'.

Alweer het zesde goede album op rij. Toch vreemd dat zo weinig progrock liefhebbers Glass Hammer weten te vinden.

avatar van Brunniepoo
Tja, op basis van erg positieve reviews op Progwereld en DPRP heb ik dit album gisteren aangeschaft maar echt laaiend enthousiastisch kan ik er nog niet over zijn.

Moet het zeker nog een aantak keer luisteren alvorens tot een goed oordeel te kunnen komen maar het klinkt me allemaal in ieder geval weinig origineel en Yes ligt er eigenlijk wel iets te dik bovenop, alleen vind ik Jon Anderson toch een paar slagen beter dan deze meneer.

avatar van Soul Dreamer
Als er geen Glass Hammer op de verpakking zou staan zou ik denken dat dit een "vergeten" Yes album is die iemand bij toeval heeft gevonden...Beste Yes album sinds "Talk"... . Onwerkelijk...de zanger heet ook Jon....en hij wint vast en zeker heel veel prijzen in de "zing als Jon Anderson" competitie...Aanrader voor iedereen die van Yes muziek houdt, Starcastle is de kroon van beste Yes impersonators kwijt...
Oh, en ik vind 't een heel mooi album...

avatar van Brunniepoo
Ik vrees dat de vergelijking met Yes toch wel iets te hoog gegrepen is. Weinig spannende composities allemaal, met name het laatste nummer bevat mijns inziens veel te weinig ideeën om de duur van 24 minuten te rechtvaardigen.
Overigens komt dit wat mij betreft niet in de buurt van het plagiaat-niveau van Starcastle

avatar van Svendra
Soul Dreamer schreef:
Oh, en ik vind 't een heel mooi album...
Daar gaat het uiteindelijk om.

Mocht je het niet gedaan hebben: probeer ook andere albums uit, bijvoorbeeld Shadowlands (mijn favoriet) met Susie Bogdanowicz als leadzangeres.
Dat de band durft te variëren, bewijst ook Three Cheers for the Broken Hearted, met een soort combinatie tussen prog en pop.