Nick Cave & The Bad Seeds - B-Sides & Rarities (2005)

Australiƫ
Label: Mute

1. Deanna [Acoustic] (2:51)
  2. The Mercy Seat [Acoustic] (3:45)
  3. City of Refuge [Acoustic] (2:42)
  4. The Moon Is in the Gutter (2:35)
  5. The Six Strings That Drew Blood (4:47)
  6. Rye Whiskey (3:27)
  7. Running Scared (2:06)
  8. Black Betty (2:32)
  9. Scum (2:53)
  10. The Girl at the Bottom of My Glass (4:48)
  11. The Train Song (3:26)
  12. Cocks 'N' Asses (5:43)
  13. Blue Bird (2:46)
  14. Helpless (3:51)
  15. God's Hotel (3:07)
  16. (I'll Love You) Till the End of the World (3:58)
  17. Cassiel's Song (3:35)
  18. Tower of Song (5:39)
  19. What Can I Give You? (3:40)
  20. What a Wonderful World (3:04)

met Shane MacGowan

21. Rainy Night in Soho (3:58)
  22. Lucy [Version #2] (2:23)

met Shane MacGowan

23. Jack the Ripper [Acoustic] (4:45)
  24. Sail Away (4:13)
  25. There's No Night Out at the Jail (3:43)
  26. That's What Jazz Is to Me (5:05)
  27. The Willow Garden (3:59)
  28. The Ballad of Robert Moore and Betty Coltrane (3:35)
  29. King Kong Kitchee Kitchee Ki-Mi-O (3:10)
  30. Knoxville Girl (3:36)
  31. Where the Wild Roses Grow (3:47)

met Blixa Bargeld

32. O'Malley's Bar (Pt. 1) (5:16)
  33. O'Malley's Bar (Pt. 2) (6:38)
  34. O'Malley's Bar (Pt. 3) (4:56)
  35. Time Jesum Transeuntum et Non Riverentum (6:22)

met The Bad Three

36. O'Malley's Bar Reprise (1:03)
  37. Red Right Hand [Scream 3 Version] (6:01)
  38. Little Empty Boat (4:26)
  39. Right Now I'm A-Roaming (4:21)
  40. Come into My Sleep (3:47)
  41. Black Hair [Band Version] (4:13)
  42. Babe, I've Got You Bad (3:51)
  43. Sheep May Safely Graze (4:14)
  44. Opium Tea (3:48)
  45. Grief Came Riding (5:05)
  46. Bless His Ever Loving Heart (4:02)
  47. Good Good Day (4:04)
  48. Little Janey's Gone (2:59)
  49. I Feel So Good (1:44)
  50. Shoot Me Down (3:32)
  51. Swing Low (5:40)
  52. Little Ghost Song (3:44)
  53. Everything Must Converge (3:17)
  54. Nocturama (4:01)
  55. She's Leaving You (4:01)
  56. Under This Moon (4:01)
Een juweeltje voor de fans, dat moet dit album zijn. De volgorde is min of meer chronologisch gehouden. De songs zijn verspreid over 3 cd's.
Ik ben erg benieuwd of ik dit inderdaad als juweeltje (zeg gerust juweel als we het over een 3-dubbelaar hebben) ga beschouwen.

avatar van andré
Ik heb er wel vertrouwen in dat het de moeite waard is. Ome Nick zou het toch niet toestaan dat z'n platenmaatschappij rotzooi op de markt brengt? En sommige titels zijn zo grappig dat de liedjes gewoonweg niet slecht kunnen zijn!
(maar ben stiekem eigenlijk ook wel zeer benieuwd)

Het artwork valt me enigszins tegen moet ik zeggen: een kartonnen box, met daarin 3 hoesjes, that's it.
Maar inhoudelijk gezien gaat er toch wel een schatkist open
Moeilijk waarderen ook: er staan nummers op die het predikaat 5 sterren verdienen, maar ook nummers die terecht op een verzamelaar als deze staan (en dus de reguliere albums niet gehaald hebben). Maar ook dat zijn dan toch zeker nummers die de 4 sterren wel halen.
Ongelooflijk die Nick Cave: zelfs zijn b-sides & rarities zijn de moeite van het beluisteren meer dan waard.
Deze 3-dubbelaar is de slagroom op de prachtige Cave-taart. Wat een traktatie !

avatar van FisherKing
Dus ligt ie al in de verkoop ?

Ik heb de box in huis ja !

avatar van FisherKing
Aha, helemaal gemist

Hier zaten velen wellicht op te wachten, met alle songs voor films, B-kantjes, tributes en covers die Cave naast zijn reguliere albums uitbrengt.
Hier zitten heel wat krenten in de pap.

B-kantjes? Topmateriaal ja. Zeer goede cd hoor. Vooral de derde cd! Hij is ook niet zo duur: 15 euro voor betaald!

avatar van levenvergeten
The Ballad of Robert Moore and Betty Coltrane

Wow, wat een fantastisch nummer, zeg. Dat wil je de hele dag wel luisteren.

avatar van poepsieske
3 volwaardige Cave albums met heel wat uitschieters
mijn lieveling: Niel Young's Helpless

avatar van freddze
Mijn lieveling is de b-side van Loverman:
16. (I'll Love You) Till The End Of The World

"And me, if you can believe this, at the wheel of the car
Closin my eyes and actually prayin',
Not to God above, but to you, sayin':
"Help me girl, help me girl,
I'll love you till the end of the world"

Eén van de beste Nick Cave nummers ooit!!

avatar van c-moon
Dit nummer schreef Cave voor de Wim Wenders film "Stay, Faraway So Close", het vervolg op "Der Himmel über Berlin" (Wings of Desire). Ook "Casiels Song" staat op de soundtrack van die Wim Wenders film.. Cave is er in goed gezelschap van o.m. U2

En, ja inderdaad: deze box is de moeite méér dan waard !!!!

Favorieten:
- The Ballad of Robert Moore and Betty Coltrane
- (I'll Love you) Till The End Of The World
- Cassiel's Song
- Tower of Song (Leonard Cohen)
- Helpless (Neil Young)
- Bless His Ever Loving Heart
- The Train Song (de b-kant van de "Ship Song" 12")

...

EVANSHEWSON
aERodynamIC schreef:
Maar inhoudelijk gezien gaat er toch wel een schatkist open
Deze 3-dubbelaar is de slagroom op de prachtige Cave-taart. Wat een traktatie !

Geheel akkoord, en ja het artwork had stukken attractiever gekund, maar dat is maar een kleine smet op een prima verzamelaar met héél veel goeds op!

4.5 sterren en hoedje af voor deze songsmid-ambachtsman!

****1/2

Ik ga me hier in 3 dagen doorheenwerken, iedere dag een disc.

Lange zit maar er zit wel onzettend veel moois in deze box zeg.

EVANSHEWSON
Ik blijf dit ook één van de betere verzamelaars met "leftovers" vinden; Meestal zijn "never released before-" ceedees niet erg biezonder, de meeste dingen zouden beter unreleased blijven, maar echt niet in dit geval.

Het is dan ook Nick Cave, niet van de minsten!

Zeker.

Father McKenzie
Nog sterker dan zijn regulier best-of-geweld.

avatar van thetinderstick
Dit soort platen blijven toch altijd moeilijk te beoordelen. Omdat het zo'n complete verzameling is, zitten er toch (zoals te verwachten is) een aantal zwakkere momenten tussen.
Ik moet zeggen dat ik cd 3 veruit het beste vind; alleen 'Little Ghost Song' hadden ze van mij weg mogen laten. Vooral het materiaal van de Boatman's Call en No More Shall We Part sessies is fantastisch. Cd 1 en 2 zijn wat minder sterk (nummers als 'Cocks N Asses', 'Girl At The Bottom Of My Glass', 'Tower Of Song', 'O Malleys Bar' en 'Thats What Jazz Is To Me' hadden ze bijvoorbeeld weg mogen laten) maar ook hier staan hele leuke dingen op.
Favorieten dan:

- Bless His Ever Loving Heart
- Little Janey's Gone
- Good Good Day
- Shoot Me Down

deze fijne cd die haal ik om de zoveel tijd uit de kast, dan luister ik 10 nummers en dan gaat hij weer de kast in.
en dan pak ik drie nummers van cd 1 en twee van cd 2 en de rest van de nummers van cd 3, wat daarbij ook gelijk mijn favoriete is van het stel. met het heerlijke nocturama ,right now i'm a-roaming, good good day.
voor de rest vind ik dat cd 1 heel goed begint met de eerste drie nummers. bij cd 2 vind ik the willow garden een lekker nummer met daar achteraan ''the ballad of robert moore etc''.
ik ben niet zo fan van de o'malley's bar nummers maar voor de rest staan hier fijne nummers op die ik niet had willen missen

avatar van beaster1256
fantastische box en eerlijk gezegd sterke concurrentie met de reguliere albums van heer cave , zijn kruimels zijn nog beter dan 90 % van de rommel die tegenwoordig uitkomt.

avatar van Wickerman
De versie van Where The Wild Roses Grow met Blixa Bargeld is geniaal!

avatar van Ava
Ava
Leuke cd, vooral the Mercy Seat acoustic is top!

Gish
Een erg lange zit [het enige nadeel] maar uiteindelijk een verzamelbox met vele parels die niet eerder werden uitgebracht. Althans op een album.
Wel een must voor Cave fans waarvan og er 1 is.
4/5.

avatar van Slowgaze
aERodynamIC schreef:
Maar inhoudelijk gezien gaat er toch wel een schatkist open

Er had ook nog zo'n lelijke foto van Cave op kunnen staan, a la Nocturama. Dan vind ik dit nog beter.

avatar van Wickerman
Zeer sterkte verzamelaar, waarbij mijn voorkeur vooral naar cd3 gaat. Deze collectie laat zien dat Cave ook buiten zijn standaardalbums om zeer goed materiaal schrijft.

avatar van muziekhater
Een nieuwe nummer 1 van deze verzamelaar: The train song!

avatar van freakey
Deze miste ik nog in mijn Cave verzameling. Vorige week gekocht op de cd beurs in Utrecht. Blij dat ik dit kleinood alsnog heb kunnen bemachtigen (volgens mij is hij in de reguliere verkoop niet meer verkrijgbaar).

Geweldige verzameling van prachtige nummers, leftovers of niet, dit is een meer dan waardige aanvulling op de reguliere cd's van Cave.

Favoriete nummers heb ik nog niet echt, daar is de cd te uitgebreid voor. Dat komt wel als ik het wat vaker heb beluisterd...

Ik ga hier nog vele aangename luisteruurtjes aan beleven, zoveel is wel zeker...

avatar van Ikkegoemikke
Even geluisterd naar Rye Whisky en heb weer zin om het op een zuipen te zetten )

Ikkegoemikke schreef:

Welgoemikke dan he...

avatar van cornstars
geniaal, welke artiest kan dit als, in eerste instantie, afdankertjes presenteren?

cornstars schreef:

Tom Waits...