Black Dub - Black Dub (2010)

Verenigde Staten / Belgiƫ / Canada
Rock / Soul
Label: Jive

1. Love Lives (3:39)
  2. I Believe in You (4:28)
  3. Ring the Alarm (6:30)
  9. Canaan (4:14)
  10. Sing (3:24)
  11. Sirens (2:32)
avatar van kemm
Het nieuwe project van Daniel Lanois, met o.a. de Gentse Trixie Whitley, gezegend met een fantastisch stel stembanden. Hier kijk ik echt enorm naar uit, en wel hierom:
Love Lives
en hierom:
I Believe in You
en hierom:
Ring the Alarm
en...

avatar van Boris1
Het gaat dan eindelijk gebeuren. Een album waar ook ik al lang naar uitkijk. Begin dit jaar Trixie solo gezien in de bovenzaal van Paradiso en dat smaakte zeker naar meer. Ben benieuwd.

avatar van kemm
Met Black Dub gaat Daniel Lanois de nostalgische toer op. Knipoogjes naar de oudere rock, soul, blues en dub zijn volop aanwezig, maar het blijkt toch nog iets anders te zijn: nostalgie naar het muziek maken zelf.

Het was al duidelijk uit de filmpjes die nu reeds een jaar op YouTube circuleren: het plezier van een band hebben en samen spelen is de essentie van veel muziek, van Black Dub alleszins. Een gevoel dat Lanois, voornamelijk producer zijnde, misschien te vaak heeft gemist. Hij mag dan ook hier zo goed als alles geschreven en geproduceert hebben, op het eindproduct is hij toch vooral one of the band. De Canadees staat daarin naast drummer Brian Blade, bassist Daryl Johnson en zangeres Trixie Whitley: stuk voor stuk topmuzikanten, want met plezier kom je natuurlijk maar zo ver.
Als je voor het eerst het album draait is het nog even schrikken als er hier en daar wat echo’tjes achter de vocals zijn gezet en het keyboard net iets opvallender wordt gebruikt, maar verder wordt de live-feel van de eerdere filmpjes sterk behouden. Met zijn verschillende invloeden wordt door deze aanpak de samenhang bewaard en krijg je een aangename en boeiende rit.
De soul van dit project zit ‘m vooral in de vocalen. Trixie Whitley heeft een ontzettend lekkere grol in haar diepe, soms hese stem, wat maakt dat deze twintiger met gemak overeind blijft op de muziek van haar ietsjes oudere collega’s. Deze mannen weten trouwens ook wat soul is en laten dat doorschijnen in hun samenzang en andere vocale toetsen. Vooral de zanger die even komt meezingen op ‘Last Time’ weet hier duidelijk ‘t een en ’t ander vanaf: Brady Blade Sr., dat moet wel pappie van de drummer zijn.

Het is verder onnodig de nummers bij naam te gaan noemen, want dit titelloos debuut vormt een consistent geheel, waar elk nummer zijn eigen identiteit heeft en elk onderdeel van de groep zijn moment heeft om te schitteren. Black Dub overbrugt generatiekloven. Ik kan dan ook geen ziel bedenken hier op MusicMeter die deze muziek niet zou kunnen waarderen.

avatar van Martin Visser
Man, wat heb ik hier lang op moeten wachten. Ruim een jaar terug trad deze club op in de AB en sindsdien is mijn geduld op de proef gesteld. Eerste indruk is heel goed!

Impressie van dat concert: Weblog van Martin Visser: Muziek: Warme Lanois kan ook klinken als een denderende trein - vissie.web-log.nl

kemm schreef:

Hier is werkelijk niets aan toe te voegen. Dit is een een luisterervaring waar je U tegen zegt.
Toen ik de filmjes op You Tube zag was ik bang dat het studio album tegen zou vallen. Tijdens de sessies spetterde daar de "drive" van het scherm af, maar Lanois heeft er zoals, kemm schreef, is de productie zo goed verzorgd, dat het plezier van het samen muziek maken zeer nadrukkelijk bewaard is gebleven.
Dit album album moet je lekker hard op een koptelefoon draaien, dan komt hij het best tot zijn recht. Dit is echt een aanrader voor eenieder!!!
Zo zie je maar dat na Brian Eno, Daniel Lanois zeer verrassend en geniaal uit de hoek blijven komen met hun nieuwe albums.
O ja, kemm. Blade sr. is de vader van Brian Blade. Die is dominee. Heel de familie is daar in de kerk in aanraking gekomen met muziek. Met name de gospelmuziek., zoals te zien op de DVD: Here is What Is van Daniel Lanois (ook een aanrader!)

Ad Brouwers schreef:

Zo startte het wel vaker voor zwarte muzikanten: in de kerk. Zeker een goed gekozen gast op het album, zijn vader. Thanks voor de info en de tip (die DVD ziet er ook tof uit)!

Milestones
Vanmiddag meegenomen als NoRiscDisc bij Plato. De naam van Lanois gaf de doorslag. Verder een nogal impulsieve beslissing. De eerste draaibeurt beviel mij erg goed. Veel muziekstijlen kruisen elkaar, gelukkig kun je het album niet in een hokje plaatsen. En dan die Trixie, man oh man wat een stem. Verfrissend eindejaarsplaatje. Aanrader.

avatar van scabiosa
shit zeg, ik zit nog maar nummertje drie en ik ben al verkocht!
klinkt zeer organisch en warm....
ik kijk al uit naar de volgend liedjes!!
hehe

avatar van scabiosa
ondertussen enkele keren beluisterd...
blijft een erg lekker plaatje, vooral qua sound vind ik dat alles zeer goed zit
maar de zang gaat soms toch wat naar het stereotiepe, helaas

en hoor ik zelfs wat rocksteady bij momenten?
al bij al niet slecht gedaan dit!

avatar van muziekobsessie
waaaaaaaat daniel lanois productie!!

Maar jammer van die doorsnee zangeres. gitaar en productie wel super.

muziekobsessie schreef:
waaaaaaaat daniel lanois productie!!

Maar jammer van die doorsnee zangeres. gitaar en productie wel super.

Doorsnee zangeres? Hier ben ik maar half mee eens. De zangeres is niemand minder dan Trixie Whitley, begaafde dochter van the great Chris Whitley. Haar stem is er één uit de duizenden. Zelden zo'n rauwe en emotionele stem gehoord, waardoor je bewering hier fout is. Ik moet wel toegeven dat haar stem op de Black Dub cd wat minder uit de verf komt dan op haar eigen concerten/songs. Ikzelf was er ook wat ontgoocheld in dat ze niet 100% met dit talent uitpakken.

Het klopt dus dat haar stem ondervertegenwoordigd is op het album, maar haar zonder enige andere kennis bestempelen als een 'doorsnee zangeres' is een onterechte uitspraak voor een stem van zo'n kaliber.

avatar van muziekobsessie
Vind gewoon dat nummers waar lanois zelf zingt er gelijk bovenuit steken. Zijn stem past beter bij de relaxte muziek. Geniet verder wel van die fantastische ozo kenmerkende lanois sound.

Milestones
Ring the alarm, wat een fijn nummer is dat toch. Ook het hele album bevalt me steeds beter.
Helaas slechts 14 stemmen hier.

Het is voor mij onbegrijpelijk dat dit album van Black Dub zo weinig aandacht krijgt door deze grandoze, zelfs muziekverlegende muziek. Groepen als Archade Fire holt men als een blinde paarden achterna om die een veer in hun.... te steken, terwijl deze muziek alom genegeerd wordt. Misschien om Daniel Lanois? I don't know! Maar het aantal eche muziekliefhebbers hebben hun grenzen verlegd of is het dan toch een generatieverschil? De skippende, I-Pod generatie tegenover de rustige, op hun gemak, genietende muziekliefhebber???

Ik heb 'm vanavond (vanacht) nog weer eens zitten beluisteren en wat "liveclips" zitten bekijken. Lekker hard op de koptelefoon en het klinkt zo verdomd goed. Ik snap werkelijk niet dat er zo weinig mensen zijn, die dat ook niet eens proberen. Je mist echt wat. Daniel Lanois met zijn groep zijn zo goed! Ik blijf toch maar iedereen aanraden dit toch ook eens te doen. En laten we wel wezen. Om Daniel Lanois, met zijn geweldige opnametechniek kan toch niemand heen.

avatar van LeNoise
Live vond ik dit fantastisch, album kan mij minder bekoren. Het klinkt allemaal veel minder rauw, te proper...
Toch nog een dikke voldoende, Lanois heeft al getoond dat hij de laatste tijd scherp staat en bevestigt dit hier met een ijzersterke productie. Ik ben ook zeer te spreken over zijn gitaarspel, dit is sowieso muziekaal dik in orde. Wat een brilliant drummer trouwens, live echt een genoot voor het oog/oor, zo'n enthousiasme!

avatar van Murdoc023
Klinkt fantastisch dit. Leuk om een rock album met dub invloeden te horen, waaronder Ring the Alarm van Alborosie. I believe in you is echt een heerlijk nummer. De zanger vind ik zeker niet slecht hoor, doet me erg aan Anouk denken. Beoordeling volgt nog.

avatar van Murdoc023
Dit is best wel geniaal op een aantal momenten, grensverleggend ook wel. Heerlijke soul en dub invloeden, wat heerlijk wegluistert. Veel wendingen, vaak op het einde van een nummer, wat misschien een beetje rommelig overkomt, maar wel fantastisch klinkt. Veel nummers doen me aan bepaalde artiesten denken. Surely past bij Anouk, Ring the Alarm bij Alborosie, Last Time bij Balkroc, het einde van I believ in you doet me denken aan Gorillaz. Ik bespeur ook nog wel wat hiphop-invloeden hier en daar. Dit is duidelijk een album, waar erg veel over te zeggen valt, wat vooral komt door de diversiteit. Terwijl het wel weer echt een geheel is. Slow Baby is echt een fantastisch nummer, het is lang geleden dat ik zo'n apart en tegelijkertijd geniaal nummer heb gehoord. Weinig minpunten te vinden eigenlijk, inderdaad de zangeres. Ze kan erg goed zingen, hoor, daar niet van, alleen het is jammer dat ze geen apart stemgeluid heeft, dat zou dit helemaal afmaken. Dan had dit naar 5* toe kunnen groeien, dat gaat denk ik nu niet meer lukken. De laatste drie nummers weten me niet zo goed te raken, als de nummers daarvoor en dat is erg jammer, want het zijn geen slechte nummers. Ik hoop dat er ooit nog een vervolg komt van Black Dub.