Burning Spear - Marcus Garvey (1975)

Jamaica
Reggae
Label: Island

1. Marcus Garvey (3:26)
  2. Slavery Days (3:33)
  3. The Invasion (3:19)
  4. Live Good (3:12)
  5. Give Me (3:09)
  6. Old Marcus Garvey (4:01)
  7. Tradition (3:30)
  8. Jordan River (2:58)
  9. Red, Gold and Green (3:12)
  10. Resting Place (3:08)
Marcel²
Een klassieker onder de reggae, dit sterke album van Burning Spear. Na Bob Marley en Peter Tosh is Burning Spear toch wel de bekendste reggae zanger, die nog steeds muziek maakt. Voor de reggae liefhebber is dit zeker een aanrader.

als je deze wilt kopen MOET je de dubbel hebben met garveys ghost erbij een van de betere dub albums

avatar van ariedirk
bedankt voor de tip. garvey's ghost is inderdaad de moeite waard

avatar van jellorum
deze heb ik in de versie met Garvey's ghost erbij
voor mij van de beste reggea en dub die er is

avatar van Sjaakspeare
Ik heb de DUBbelversie nu binnen. Vooral het tweede gedeelte trok me erg, hoewel ik het niet zal laten ook voor de oorspronkelijke versie een cijfer te geven.

avatar van jellorum
Dat deze plaat nog maar 14 stemmen heeft verbaasd me eigenlijk wel. Dit is zoals Marcel al zei inderdaad een klassieker onder de reggae-muziek. Muzikaal top en qua tekst eigenlijk nog steeds actueel (jammer genoeg)..

avatar van ariedirk
Vind het ook jammer dat er zo weinig stemmen zijn. Ik heb het idee dat de reggae niet zo goed vertegenwoordigd is op deze site, wat ik heel jammer vind. Bob Marley dat kennen we inmiddels wel, ik ben veel meer geintereseerd in de wat meer underground reggae en dub. Het is moeilijk zoeken naar de echte (kwalitatieve) toppers.
Ik heb deze via de cover van sinead o conner aangeschaft, maar ik moet zeggen dat ik hem niet veel luister, misschien omdat hij wat gedateerd klinkt.
Ik krijg bij reggaeconcerten vaak een enorm relaxte vibe mee, maar op cd weet mij dat niet altijd zo te boeien, omdat het wat matter klinkt.
Artiesten als israel vibration, alpha blondy spreken mij wel aan, maar ik vind het moeilijk om een weg te banen door de wereld van reggae.
Ik ga hem vanmiddag weer eens luisteren, misschien dat hij nog gaat groeien.

avatar van misja82
Deze ode aan Marcus Garvey (samen met Haile Sellassie I erg belangrijk voor het rastafari geloof) is ook weer een regelrechte klassieker. Burning Spear, na Marley een van de eerste die ook bij het (meestal blanke) rock publiek meer aandacht kreeg.
De opener is erg sterk en wordt opgevolgd door een even zo sterk Slavery Days, het begin van The Invasion is ook weer goed, met een wat later inzettend ritme, gevolgd door blaasinstrument.
Half uur lang genieten.

Het titelnummer wordt nu op Kink FM gedraaid en die telefoongeluiden zijn echt hinderlijk: wat voor een sadistische producer is hier aan het werk geweest! Moet zeggen dat het verder wel lekker klinkt. Ik wil me altijd nog 's wat meer verdiepen in reggae/dub en dan is dit een band/album die/dat zeker op mijn lijstje staat.

avatar van TJN
TJN
Een sterk klassiek reggae album inderdaad, heerlijk om die band aan het werk te horen en geweldig dat de dub versie er gewoon achter gezet is. Roots Reggae met Winston Rodney samen met een uiterst goede bezetting. Volle pond wat mij betreft.

vondeich
Wat een vette plaat! En totaal niet gedateerd!

avatar van Metalhead99
Erg lekker reggae album. Vooral Slavery Days vind ik een heerlijk nummer.

avatar van Murdoc023
Wat word ik vrolijk van Tradition. Het gehele album heeft sowieso wel iets waar je blij van wordt.