Cough - Ritual Abuse (2010)

Label: Relapse

1. Mind Collapse (12:08)
  2. A Year in Suffering (12:09)
  3. Crippled Wizard (6:49)
  4. Crooked Spine (9:15)
  5. Ritual Abuse (12:58)
avatar van laboomzaa
Lekkere smerige trage doom!!! Niets meer, niets minder!!

avatar van Edwynn
En hupsakee! weer een goeie ontdekking gedaan via het metalalbum van de week topic. Cough klinkt een beetje als een iets toegankelijkere versie van het door mij geadoreerde Moss. Kiezelhard en sludgy maar dan met een duidelijke structuur. Mooi zijn de occulte randjes die links en rechts aan de muziek kleven. Het briljante, stemmige basstuk in het midden van het titelnummer bijvoorbeeld. Instant kippevel.

avatar van wizard
Kiezelhard inderdaad, maar ook niet vooruit te branden. Dit soort doom weet mij meestal aardig snel te vervelen, maar mede dankzij de afwisseling tussen de cleane zang en wat screams kan ik mijn aandacht redelijk lang bij dit album houden. Het geluid van dit album doet me denken aan traditionele doom. De band weet echter voldoende moderne invloeden in te bouwen om duidelijk te maken dat dit album niet uit de jaren '80 komt.

Het laatste nummer, of een ander nummer van soortgelijke lengte had van mij weggelaten mogen worden. Nu is het toch net iets te lang. Dat kost ze een halve punt. Voor de rest een hele degelijke plaat.

3.5*

avatar van Sir Spamalot
Bij het lezen van de korte beschrijving door laboomza begonnen mijn handen weer te trillen maar ik blijf worstelen met dit soort heel / te trage muziek, de aandacht er bij houden, je weet wel. De eerste toonladders voorspelden niet veel goeds en een aantal draaibeurten later gaat het me nog altijd niet goed af. Degusteren van dit soort muziek, tuurlijk dadde, maar het smaakt me niet te goed.

avatar van Lau1986
Ik kan trage muziek best waarderen, maar Cough presteert het om het dodelijk saai te maken. Zo nu en dan is het wel tof en het heeft zijn loodzware harde momenten, maar ze zorgen voor zo weinig afwisseling dat het niet leuk meer is. De zanger vind ik ook niet geweldig. Saai en zonder sfeer. Dit is hem niet voor mij.

avatar van wizard
Halfje eraf. Ik begin me tegen het einde van het derde nummer (al) te vervelen.

avatar van essence
Ik vind dat dit hier best wel meevalt met de 'saaiheid' of 'verveling' zoals sommigen het hier noemen. Het is natuurlijk eigen aan dit soort extreme doom dat je een soort trance-opwekkende herhaling van slome riffs en basswerk krijgt. Dat is nu ook net het interessante aan dit soort muziek. Ik ben dan ook een liefhebber van krautrock. .

Enfin, ik vind dit een goede plaat. Zowel het riffwerk, de drums als de zang kunnen me heel erg bekoren. Qua sfeer zit het ook allemaal snor.
Een goede extreme doomplaat dus.