Julio Iglesias - The Essential (2010)

Spanje
Label: Sony

1. Para Todas Las Chicas (To All the Girls I've Loved Before) (3:32)

met Willie Nelson

2. Moralito (La Gota Fría) (3:34)
  3. All of You (3:58)

met Diana Ross

4. Crazy (3:15)
  5. My Love (5:37)

met Stevie Wonder

6. Can't Help Falling in Love (3:19)
  7. Vincent (Starry Starry Night) (4:20)
  8. When I Need You (4:19)
  9. Crazy in Love (3:34)
  10. Fragile (4:18)

met Sting

11. When You Tell Me That You Love Me (4:00)

met Dolly Parton

12. Caruso (5:49)
  13. Smoke Gets in Your Eyes (3:35)

met All-4-One

14. Summer Wind (2:31)

met Frank Sinatra

15. Por el Amor de Una Mujer (3:53)
  16. Moonlight Lady (4:04)
  17. My Way (A Mi Manera) (4:24)

met Paul Anka

18. Me Va, Me Va (5:58)
  19. Un Canto a Galicia (4:31)
  20. Soy un Truhán, Soy un Señor (3:01)
  21. Hey (4:59)
  22. Où Est Passée Ma Bohème (Quièreme Mucho) (3:54)
  23. Momentos (3:34)
  24. Amor (3:20)
  25. De Niña a Mujer (3:16)
  26. Que Nadie Sepa Mi Sufrir (3:20)
  27. Volver a Empezar (Begin the Beguine) (4:40)
  28. Ae, Ao (3:18)
  29. Manuela (3:38)
  30. Abrázame (3:17)
  31. Milonga (Medley): Milonga Sentimental / Vivo (4:03)
  32. A Media Luz (2:42)
  33. Ni Te Tengo Ni Te Olvido (4:00)
  34. La Carretera (5:06)
  35. Bamboleo (4:39)
  36. La Cumparsita (2:35)
  37. Agua Dulce, Agua Salá (4:24)
avatar van gaucho
1,5
Heb je dit wel eens meegemaakt? Je doet boodschappen bij de Blokker en ziet voor € 3,99 een dubbele verzamel-CD liggen van een artiest waarvan je nog niks in huis hebt en die je op sommige momenten nog wel aardige muziek vindt maken. Ach ja, jeugdsentiment, denk je, want mijn moeder draaide die platen vroeger thuis en het brengt herinneringen boven aan vakanties in Spanje.

Je pakt het ding zonder verder nadenken uit het rekje, mikt 'm ongezien in je boodschappenmandje tussen de huishoudelijke artikelen en komt thuis tot de ontdekking dat die 'Greatest Hits' vrijwel GEEN ENKEL nummer bevat waarvan je zondermeer aannam dat die erop zouden staan.

Het zou je kunnen overkomen met deze CD. Want wat je op deze dubbelaar ook aantreft, in elk geval niet zijn Nederlandse hits Quiereme (disco-achtig en mijn persoonlijke favoriet), Por un poco de tu amor, Quiero, El amor, Un sentimental, Amor de mis amores en zelfs geen Quiereme mucho, een nummer dan in de zomer van '79 wekenlang op één stond in Nederland (en vermoedelijk in vele andere Europese landen).

In plaats daarvan krijgen we melige interpretaties van popklassiekers als Vincent, Fragile, When you tell me that you love me en Smoke gets in your eyes. Zitten we daarop te wachten? Nee, we zitten niet! Want in kleine doses kan ik Julio best aanhoren in het Spaans, maar als hij op het Engels overschakelt, zijn zijn accent en uitspraak niet te harden. Een uitzondering maak ik voor All the girls I've loved before, maar dat komt dan vooral door zijn duetpartner Willie Nelson.

Kortom, welke oelewapper is verantwoordelijk voor samenstelling van deze compilatie? Dat had stukken beter gekund, zeker in tweede instantie. Want de CD die ik heb, heet My life - The Greatest Hits en stamt uit 1998, maar de tracklist is precies dezelfde als van deze (her-)uitgave. Probleem is dat er kennelijk geen goed overzichtsalbum van de man is waar die Nederlandse hits wél op staan. Tja, zo krijg je het publiek natuurlijk snel aan het pindakazen...

avatar van gaucho
1,5
Inmiddels is er een veel betere compilatie op de markt: Julio Iglesias - The Dutch Collection (2011). Staan al zijn Nederlandse hits op. Zijn ze toch nog wakker geworden bij Sony...